Tehnologija EratoExpert, koju je razvio poduzetničko-bračni par Erak Camaj, jednoga bi dana mogla zamijeniti call centre. Kako nam je u razgovoru objasnio Eduard Camaj, EratoExpert je tehnologija razumijevanja prirodnog jezika, a može imati različite oblike i primjene.
“Ako, naprimjer, tragate za informacijom na stranici ili u aplikaciji nekog pružatelja usluga u kojoj je EratoExpert ugrađen u obliku virtualnog inteligentnog pomoćnika ili chatbota, kako se popularno nazivaju u posljednje vrijeme, više ne morate razmišljati hoćete li upotrijebiti odgovarajuće ključne riječi nego jednostavno postavite pitanje svojim riječima, onako kako biste upitali živog sugovornika, i sustav će vam ponuditi značenjski najbliži odgovor.
Česta zabuna je da se bavimo i glasom, odnosno pretvaranjem glasa u tekst i obrnuto, ali ne, mi se bavimo računalnim razumijevanjem teksta.”
Kako je nastala ideja o stvaranju EratoExperta?
S razvojem EratoExperta krenuli smo slučajno i spontano proučavajući Siri prije nekoliko godina. S obzirom na to da sam ja programer, a supruga Nevena lingvistica, jako su nas zainteresirali “sposobnost” i razina razumijevanja virtualnih sugovornika te izazov rješavanja brojnih problema u obradi prirodnih jezika, osobito u manjem jeziku kao što je hrvatski.
Koje su mogućnosti primjene ove tehnologije i u kojim područjima? Koliko je platformu moguće prilagoditi pojedinom korisniku?
Ova tehnologija može se primijeniti u različitim proizvodima i uslugama kojima je cilj olakšati svakodnevnu muku svih nas – brzo i precizno pretraživanje informacija ili zadavanja naredbi bez potrebe korištenja ključnih riječi.
Naime, vrlo se često suočavamo s potrebom pronalaska informacija o različitim službama i uslugama kojima se koristimo, a na stranicama poduzeća ili tijela državne uprave ne uspijevamo naći potrebnu informaciju putem ključnih riječi pa smo prisiljeni telefonom ili mailom kontaktirati službu za korisnike, što se obično čeka i ne rezultira rješavanjem problema onda kad nam je potrebno.
Implementacija chatbota u mobilna ili web sučelja korisnicima će omogućiti da se trenutačno informiraju o onome što ih zanima, i to koristeći se svakodnevnim jezikom. Tehnologija pruža i znatne koristi za pružatelje usluga koji ugrade chatbote u svoje stranice i aplikacije jer će osigurati veće zadovoljstvo svojih korisnika, zadržati postojeće i privući nove korisnike, a ujedno i steći izravan uvid u njihove želje i mišljenje.
Kako EratoExpert funkcionira – laički? S kojom točnošću odgovara na upite korisnika?
Korisnik postavi pitanje koristeći koje god riječi želi, cjelovitom rečenicom kao i u ljudskoj komunikaciji, a sustav potom iz definirane baze znanja utvrđuje odgovor ili odgovore koji najbolje odgovaraju tom upitu prema njegovu cjelovitom značenju.
Sustav se temelji na naprednim algoritmima za razumijevanje prirodnog jezika i na strojnom učenju – u trenutačnoj fazi razvoja daje rezultate s visokom točnošću i spremna je za upotrebu na tržištu, no kao i u svakoj komunikaciji, nije otporna na nesporazume i pogreške. Kontinuirani razvoj posvećen je povećanju preciznosti i točnosti sustava.
Koje jezike podržava?
EratoExpert trenutačno podržava hrvatski jezik. Krajem ove godine započinjemo s razvojem na engleskom i srpskom jeziku, a nakon toga slijedi i slovenski jezik. Cilj nam je razviti kvalitetna rješenja za jezike regije i za engleski jezik, što će, smatramo, biti od velike koristi domaćim pružateljima usluga koji sa svojim korisnicima komuniciraju na više jezika.
Svojedobno ste najavili izlazak iz beta faze u prvom kvartalu 2017. Jesu li se planovi ostvarili?
Trenutačno smo u fazi testiranja s dva velika poduzeća u Hrvatskoj, jednim operaterom i jednom bankom, a puna se produkcija očekuje u drugoj polovici godine. Platformu za developere planiramo otvoriti u četvrtom kvartalu ove godine. Planovi su se malo pomaknuli zato što smo odlučili razviti još neke funkcionalnosti te poboljšati mogućnosti tehnologije.
Imate li “feedback” potencijalnih korisnika i kakav je? Tko je zainteresiran za primjenu Erato Experta?
Faze testiranja s potencijalnim korisnicima zasad su se pokazale uspješnima i vrlo korisnima za oblikovanje vizije daljnjeg razvoja tehnologije. Postoji interes iz brojnih industrija, što smo nekako i očekivali zato što je riječ o općem tehnologijskom trendu, o tehnologiji koja na globalnom tržištu već polako postaje standard, a to prepoznaju i domaća poduzeća koja žele poboljšati korisničku uslugu.
U kojim industrijama je najizglednija primjena EratoExperta?
Tehnologija chatbota i inteligentnih virtualnih pomoćnika primjenjiva je u svim industrijama, a ponajviše za svako poduzeće koje ima široku korisničku bazu, opterećene pozivne centre, ali i koje želi obogatiti korisničko iskustvo i približiti se svojim korisnicima na nov, personaliziraniji način.
Planirate li širenje izvan Hrvatske? Što to znači za prilagodbu inovacije?
U planu nam je širenje u druge zemlje, ponajprije zemlje regije, i to već od 2018. Tehnologija će se u suradnji s kolegama lingvistima iz regije prilagođavati za pojedine jezike, no temeljni je sustav razvijen tako da bude jezično univerzalan, uz potrebne nadogradnje.
Tražite li ulagače i na koga eventualno računate?
Otvoreni smo za ulaganja, no najviše nas zanima udruživanje s partnerima s vizijom, koji bi zajedno s nama radili na unapređivanju i širenju tehnologije.
EratoExpert nastao je prije više od dvije godine. Bili ste jedan od pobjednika natječaja Pokreni nešto svoje. Što biste još izdvojili od prekretnica u radu tvrtke?
Zasigurno je jedna od većih prekretnica u našem radu suradnja s prvim velikim klijentom koji je prepoznao potencijal tehnologije i surađuje s nama u razvoju.
Koje su prednosti EratoExperta u odnosu na konkurenciju?
Na globalnom tržištu već postoje brojne platforme za razvoj chatbota, no rješenja za hrvatski jezik i jezike naše regije ne postoje ili su rudimentarna. Usto, EratoExpert bit će primjenjiv na svim platformama (web i mobilnim aplikacijama) i popularnim chat servisima (Viber, WhatsApp, Facebook Messenger), dok su drugi nerijetko namijenjeni razvoju samo na jednoj platformi.
Poslujete u Zagrebu. Imate li podršku gradskih vlasti?
Novoosnovana smo tvrtka i zasad smo jedini kontakt imali s Razvojnom agencijom Zagreb, a komunikacija s ljudima koji ondje rade bila je vrlo informativna i korisna. Koliko vidimo, postoje brojni programi za pomoć i savjetovanje mladih poduzetnika u Zagrebu, što je važan preduvjet za uspjeh svakog novog poduzeća.
S kojim se poteškoćama susrećete u domaćem poduzetničkom okruženju?
Tek smo na početku pa su nam najočitije poteškoće administrativne prirode: od registriranja poduzeća do razmjene podataka s tijelima državne uprave puno je mogućnosti za optimizaciju i olakšanje postupaka i komunikacije za poduzetnike.