Hrvatski brend Dada&Rocco s Brača kreće u osvajanje Europe

Svi naši proizvodi nastali su iz potrebe - to su proizvodi koji su mi trebali kao majci, a nisam ih mogla naći na tržištu. Mislim da tu leži naša posebnost i da zbog toga klijenti vole naše proizvode, kaže osnivačica Danira Glavinić

189
Dada&Rocco

Dada&Rocco je hrvatski otočni brend koji se bavi proizvodnjom opreme za dječje krevetiće i posteljine. Pokrenula ga je prije pet godina Danira Glavinić, čiji su roditelji također poduzetnici, no bave se sasvim drugom, uslužnom djelatnošću. Danira je odgajana u poduzetničkom okruženju i odmalena je znala da želi sama pokrenuti nešto i da sama odlučivati o svom uspjehu.

“Kada ste tako odgojeni, to je nekakav prirodan slijed. Nisam odmah znala što će to biti. No, tada sam prvi put postala majka, rodila sam sina Roka. Roko je kao beba imao konvulzije i bilo mi je neophodno da imam dobru zaštitu na krevetiću, a nisam je uspijevala naći na tržištu. Klasične ogradice su zaklanjale pogled pa sam pomislila kako to da nitko nije zaštitio rešetkice, da se beba može vidjeti u svakom trenutku, da ima pravilan protok zraka i zaštitu od udaraca. Predstavila sam ideju svojoj majci i zaključile smo kako bismo mogle sašiti same zaštitnu opremu. Doslovno smo skidale zavjese i tražile komade spužve kako bismo sašile prvu zaštitu za Roka. Ta zaštita mi je olakšala život i omogućila više sna i Roku i meni, a to vam je prijeko potrebno u prvim mjesecima bebina života”, prisjeća se poduzetničkih početaka Danira.

U posjet su im dolazili prijatelji koji su u to doba i sami imali bebe. Bili su oduševljeni Danirinom idejom i molili bi je da i njima napravi nešto slično. “Tada sam pomislila zašto ne ponuditi ljudima nešto što će im olakšati život. Doista sam vjerovala u projekt, u naše zaštitne navlake.”

Nakon što su se uvjerili da na tržištu postoji interes, odlučili su patentirati ideju o zaštitnim navlakama. Dugo su čekali potvrdu, a nakon što su je dočekali, počeli su promovirati proizvod na društvenim mrežama i među poznanicima i priča se počela širiti.

Proizvodi nastali iz majčinskih potreba

Danira Glavinić

“Priča je krenula iz čiste potrebe jedne majke i vjerujem da je Dada&Rocco danas tako uspješan brend upravo zato što su svi proizvodi – navlake, jastučići, podloge za bebe, zaštitna oprema za krevetiće… – nastali iz potrebe. Sve su to proizvodi koji su mi trebali kao majci, a nisam ih mogla naći na tržištu. Mislim da tu leži naša posebnost i da zbog toga klijenti vole naše proizvode”, kaže Danira te dodaje kako u portfelju danas imaju tridesetak proizvoda.

Dodaje kako imaju dosta problema jer je njihove proizvode relativno lako kopirati, ali da je zadovoljna jer klijenti prepoznaju originale i upozoravaju ih na kopije. Proizvode su zaštitili uglavnom na hrvatskoj razini, no ime Dada&Rocco zaštićeno je na svjetskoj razini.

“Na žalost, ne možemo zaštititi svaki proizvod jer za to treba jako puno novaca, ali zaštitili smo zaštitne navlake koje su naš glavni proizvod. Imamo sve za opremu bebinog kreveta, slatke stvarčice koje ljudi vole”, dodaje Danira.

Proizvode plasiraju uglavnom kroz vlastitu web trgovinu i veleprodaju. Dugo im je Facebook bio jedini kanal za promociju i prodaju, a onda su nastupili na Danima beba, najvećem sajmu posvećenom bebama, djeci i trudnicama u regiji, gdje je za njih čuo malo širi krug ljudi. Ubrzo su pokrenuli web shop i otvorili profil na Instagramu.

Širenje na Europu počinje s Njemačkom i Italijom

Uz web trgovina kao glavni kanal za plasman proizvoda, imaju i distribucijski lanac u Hrvatskoj, Rumunjskoj i BiH, a upravo se šire na Italiju i Njemačku. Do kraja godine planiraju biti prisutni u cijeloj Europi, a onda i šire. Več je bilo dostava u Dubai, New York, Australiju… Trenutno oko 80 posto robe prodaju u Hrvatskoj, a 20 posto na stranim tržištima.

“Kroz društvene mreže vidimo veliki potencijal i želju ljudi da kupe naše proizvode. Bilo bi sjajno kada bi nam se otvorilo još jedno tržište poput hrvatskog. Trenutno radimo na prilagodbi internetske trgovine njemačkom i talijanskom tržištu. To su prva tržišta koja napadamo i vjerujem da će potražnja na njima vrlo brzo premašiti Hrvatsku.

Dada&Rocco smješteni su u Supetru na Braču, a biti poduzetnik na otoku je mnogo teže nego biti poduzetnik na kopnu.

“Na otoku smo i teško nalazimo odgovarajuću radnu snagu, pogotovo kada je riječ o starijim zanatima kao što je šivanje. Širili smo se tako da smo angažirali žene koje nisu znale šiti kako bismo ih obučili. To ide sporije nego što bih željela, a potražnja je velika. Zbog premalih kapaciteta nismo se mogli ranije širiti van granica Hrvatske. Sada naporno radimo kako bismo pokrili potražnju i vjerujem da ćemo do kraja godine uspjeti.”

Proizvodnja na otoku – jak prodajni argument

Danira kaže kako im često savjetuju da prebace proizvodnju na kopno, u Poduzetničku zonu Dugopolje.

“Ne znam hoćemo li ikada to učiniti. Proizvodnja na otoku ipak ima i neke prednosti. Kad ljudima kažemo da proizvodi za njihove bebe nastaju na otoku, oni se oduševe i to nam je jaki prodajni argument. Voljela bih osnažiti otok. Sada nas je 13 zaposlenih, vlasnica sam tvrtke u suvlasnica obrta. Sve su zaposlenice s Brača i to me gura naprijed. Ponosna sam da tako možemo osnažiti otočno poduzetništvo, da ženama možemo ponuditi posao. S logističke strane također je teže: na primjer, teže i skuplje je dopremiti kamion spužve na otok. No, kada sve stavimo na vagu, ipak prevagne da želimo nastaviti raditi na otoku i na ovakav način”, zaključuje raspravu o otočkom poduzetništvu Danira.

Za osposobljavanje novih zaposlenica koriste potpore Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, što im je značajna pomoć. U dosadašnjem razvoju koristili su razne izvore financiranja, od zajmova do raznih natječaja.

Podrška banaka i razni natječaji

“Ja ne volim kukati ako država ne pomaže, nego volim zasukati rukave pronaći nešto. Sve je krenulo spontano, s vlastitim sredstvima. Nisu to u početku bili veliki troškovi, jer nam tada nisu trebali veliki strojevi. Međutim, kako smo se širili, morali smo uzeti kredite od banaka s kojima stvarno imamo vrhunski odnos. Mi na banke gledamo kao na odskočnu dasku koja će nas pogurati da dođemo do cilja brže nego što bismo to uspjeli bez njihovih kredita. Osim toga, na raspolaganju su EU fondovi, natječaji poput Pokreni nešto svoje ili Odvažna od kojih smo također dobili sredstva. Ljudi prepoznaju potencijal i nešto dobro. Sredstva iz EU fondova iskoristili smo za širenje proizvodnje. Iskustva su pozitivna i aplicirat ćemo ponovo za daljnje širenje pogona”, tumači Danira.

Kroz nedavni natječaj Pokreni nešto svoje dobili su sredstva za kupnju novog stroja kojeg ne bi mogli nabaviti bez kredita. Riječ je o stroju za punjenje jastuka koji će ubrzati proizvodni proces u tom segmentu za 70 posto i olakšat će jedan od najtežih proizvodnih procesa u njihovu pogonu. To će im pak olakšati planirano povećanje proizvodnje i širenje na nova tržišta.

No, Danira ističe kako im je od financijskih sredstava puno važnija bila mentorska podrška ACT grupe koju su dobili kroz natječaje koji promoviraju poduzetništvo. “Ti ljudi nesebično s nama dijele svoja znanja. Vodili su na u druge pogone, prenosili znanja o prodaji, marketingu… To nam više znači nego novac.”

Proizvodi pod brendom Dada&Rocco nose i znak Hrvatske kvalitete.

“Naporno smo na tome radili i htjeli smo da što više naših proizvod nosi taj znak. Iza toga stoje stručnjaci koji s ocijenili da naš proizvod vrijedi, da je kvalitetan, a nama je kvaliteta na prvom mjestu. Ne želimo ići na kvantitetu na uštrb kvalitete, tako da se ponosimo tim znakom, a vidimo da ga klijenti prepoznaju i vole”, kazuje Danira te dodaje kako za znak Izvorni otočni proizvod još nisu aplicirali, ali namjeravaju to učiniti. Dodaje da općenito puno rade na certifikatima za kvalitetu proizvodnju.

Bez obustavljanja proizvodnje u pandemiji

U proteklih godinu dana nisu zaustavljali proizvodnju i zadržani su sve radnice, iako je pandemija utjecala na poslovanje. Najveći problem je što su svi repromaterijali poskupjeli, ističe Danira.

“Svi dobavljači su podigli cijene, a mi ih pokušavamo ne dizati. Prodaja je u početku pala, ljudi su se bojali trošiti i to malo uplašilo. Ali uvidjeli smo potrebu za zaštitnim maskama i okrenuli smo se šivanju njih. Oko 50 posto proizvedenih maski smo donirali bolnicama, a dio smo prodali i tako smo osigurali plaće i preživjeli najteži period. Sada je online prodaja ponovo krenula i sve ide dobro.”

“Ja sam sanjar i volim dovesti stvari do savršenstva. To može biti mana, ali i vrlina. Kada sam kretala u posao željela sam ime koje će značiti nešto na engleskom govornom području jer sam željela da bude svjetski brend. Naši su planovi veliki i vjerujem da ćemo daleko dogurati jer imamo volju, izvrstan tim, naporno radimo da bismo ciljeve ostvarili”, razlaže Danira.

Na kraju dodaje kako ništa ne bi uspjela napraviti bez radnika. “Naši radnici su fenomenalni. Naša branša, proizvodnja tekstila, propada. Plaće u branši su među najmanjima u Hrvatskoj. Moja želja je da zaposlenici u mojoj tvrtki mogu živjeti od svoje plaće. Tako su moji roditelji gradili biznis, tako ga gradim i ja. Radna atmosfera je sjajna i to mi je najvažnije: da svima posao dolaze s osmijehom i da uživaju u tome što rade”, poručuje bračka poduzetnica Danira Glavinić.