WePark: Mi smo Airbnb za parkiranje

WePark trenutno pokrivaju šest lokacija u Zagrebu s približno 70 do 75 parkirnih mjesta, ovisno o dobu dana. Početkom lipnja proširit će ponudu s još dvadesetak parkirnih mjesta tako da će korisnicima ukupno biti dostupno stotinjak mjesta

u 10:55 Zadnja izmjena: 02.05.2019 u 15:28
234
WePark

Startup WePark jedan je od šest odabranih timova koji čine prvu hrvatsku generaciju akceleratora EIT Climate KIC, najvećeg europskog programa za akceleriranje startupova koji razvijaju rješenja s pozitivnim utjecajem na klimatske uvjete. WePark je aplikacija koja nudi inovativno i napredno rješenje za problem nedostatka parkirnih mjesta u urbanim sredinama.

“Mi smo Airbnb za parkiranje“, kaže Karlo Starčević, direktor i jedan od osnivača tvrtke. “Razvili smo aplikaciju koja omogućuje jednostavno pretraživanje i pronalaženje slobodnih parkirnih mjesta.“

Industrija pametnog parkiranja (ili Smart Parking industrija) bilježi godišnji rast od 18 posto, što znači da će do 2021. vrijedi gotovo 5,3 milijardi američkih dolara, a urbanizacija dovodi u gradove sve veći broj automobila, kaže Karlo.

“Svake godine broj automobila u gradovima raste 16 posto, a vozači u prosjeku godišnje provedu 44 sata u potrazi za parkirnim mjesto. Tome treba pridodati negativne utjecaje buke, zagađenja, trošak vremena i novca te stres“, dodaje objašnjavajući što ih je potaknulo na razvoj aplikacije.

Manjak parkirnih mjesta

“Posebno nas je motivirao diplomski rad iz 2015. napisan na zagrebačkom Pravnom fakultetu prema kojem je tada u gradu nedostajalo više od 16.000 parkirnih mjesta Vjerujem da ih danas nedostaje još više. Osim toga, nedostajalo je bilo kakvo digitalno iskustvo parkiranja, mogućnost rezervacije, plaćanje po minuti i kartično plaćanje. Kako bismo riješili sve te probleme, kreirali smo zajednicu vozača koji su u potrazi za parkirnim mjestom i vlasnika privatnih parkirnih mjesta koji su voljni svoje mjesto iznajmiti i tako dodatno zaraditi.“

Priča o WeParku krenula je krajem 2016. kada je jedan kolega žurio na predavanje i nije uspio pronaći parkirno mjesto. Tražio je dvadesetak minuta, kada ga je pronašao bilo je skupo i loše kvaliteta, a na predavanje je zakasnio, prisjeća se Karlo. “Smišljali smo što bismo po tom pitanju mogli napraviti. Bilo je puno različitih ideja, a WePark bila je jedna od njih. Za nju smo se na kraju odlučili.“

Aplikacija omogućuje vozaču da u realnom vremenu na svom ekranu vidi sva slobodna mjesta i njihove lokacije, da rezervira parkirno mjesto i da plati po minuti.

“Trebalo nam je oko godinu dana za razvoj prve komercijalne verzije aplikacije, da posložimo poslovne planove, prikupimo sve ideje i pretvorimo ih u jedan ovakav projekt. Na tržište smo izašli u studenom 2017. godine. Od tada polako napredujemo po broju korisnika i broju parkirnih mjesta“, kaže Karlo.

Prvi parking s kojim su krenuli nalazi se u Vrbanićevoj ulici. Parking je u vlasništvu jedne građevinske tvrtke. “Kolega radi u blizini i prepoznao je mogućnost. Stupili smo u kontakt s tvrtkom i dogovorili pilot projekt koji uspješno traje. Čak smo počeli koristiti i neka druga njihova parkirališta. To je prva lokacija na kojoj smo postavili probni uređaj, a prvog korisnika smo dobili gotovo u istom trenutku kada smo otvorili prvo parkiralište. Nakon prvog parkirališta sve je išlo lakše.“

Šest lokacija s ukupno sedamdesetak mjesta

Još uvijek su aktivni samo na zagrebačkom području. Karlo kaže da trenutno pokrivaju šest lokacija s približno 70 do 75 parkirnih mjesta, ovisno o dobu dana. Uskoro, 1. lipnja, proširit će ponudu s još dvadesetak parkirnih mjesta, tako da će ih korisnicima ukupno biti dostupno stotinjak.

Sve je potpuno digitalno. Sva naša parkirališta su pod rampom. U rampu se ugradi naš uređaj, bluetooth modul koji se spaja s aplikacijom WePark. Aplikaciju možete besplatno preuzeti za iPhone i Android uređaje i možete ju besplatno testirati. Aplikacija nudi vozačima mogućnost da u realnom vremenu vide na kojem je parkingu koliko parkirnih mjesta dostupno i da rezerviraju svoje parkirno mjesto do 3 sata unaprijed. Mjesto će ih sigurno čekati“, razlaže Karlo.

Prvih pola sata do dolaska na parking prilikom rezervacije je besplatno, a preostalo vrijeme rezervacije do tri sata plaća se po cijeni polovica cijene parkinga.

“Aplikacija se putem bluetootha spaja s našim modulom u rampi, rampa se podiže, korisnik ulazi na parking i kreće mjerenje vremena. Nema vremenskog ograničenja koliko korisnik smije biti na parkingu. Kada korisnik poželi izaći s parkinga, dolazi do rampe, zaustavlja se štoperica i obračuna se vrijeme i obavi digitalna naplata. Rampa se podiže i korisnik izlazi s parkinga.“

Ugradnja opreme besplatna za vlasnika parkinga

Parkirne lokacije uključuju garaže i otvorena parkirna mjesta opremljene sustavom za kontrolu ulaska i izlaska. Sva parkirna mjesta su privatna, većinom u vlasništvu tvrtki. Većina tvrtki ne koristi svoje parkinge tijekom cijelog dana nego najčešće od 8 do 17 sati pa zašto ih ne iskoristiti bolje i nešto zaraditi, pojašnjava Karlo.

Druga vrsta parkirališta su privatne parcele koje su neiskorištene, zarasle u travu. „Takvo je parkiralište na Prisavlju koje ćemo uskoro proširiti. Vlasnici su nam odobrili da ge uredimo, postavimo rampu i osposobimo prostor za parking.“

Vlasnicima parkirnih mjesta aplikacija pruža mogućnost odabira razdoblja u kojem je parkirno mjesto slobodno i dostupno ostalim vozačima. Sav trošak ugradnje hardvera i rampi snosi WePark.

Najfrekventnije lokacije trenutno su Veleučilište Algebra u Ilici te parkiralište iza City Plaza Centra, blizu Prisavlja.

“Nastojimo da naša parkirališta budu na lokacijama koja su vrlo frekventna i gdje je parking potreban. Tamo se nalaze naše table, na kojima se mogu vidjeti naši kontakti i kako skinuti bar kod i aplikaciju. Tu su i web stranica i društvene mreže. Putem web stranice svaki novi korisnik ima pravo dobiti besplatan vaučer za testiranje sustava. I uvijek postoji mogućnost izravnog kontakta s nekim iz tvrtke. U ovom trenutku imamo oko 570 registriranih korisnika.“

Trenutno korisnik mora zatražiti i kupiti vaučer određene vrijednosti. Nakon toga dobiva na aplikaciji iznos koji odgovara iznosu vaučera. Karlo dodaje da upravo završavaju nadogradnju aplikacije kako bi se omogućilo izravno plaćanje kreditnom karticom. “To će biti aktivno od iduće verzije aplikacije.“

Cijene konkurentne javnim parkiralištima

Cijenama nastoje biti konkurentni javnim parkiralištima, a prihodi se dijele tako da bude isplativo i jednoj i drugoj strani, kaže Karlo. „Omjer ovisi o frekvenciji prometa, lokaciji, broju parkirnih mjesta, investiciji… Varira između 20 i 50 posto u korist WeParka, odnosno 50 do 80 posto u korist vlasnika parkinga. Ako je parkirno mjesto uređeno i ne moramo u njega investirati mnogo, nema smisla da uzimamo 50 posto. Ako je naša investicija veća, tome se treba prilagoditi i omjer.“

Što se tiče konkurencije, Karlo tvrdi da u ovom trenutku u regiji nema sličnih projekta, ali ima ih u SAD-u i nekim zapadnoeuropskim državama. „Razlikujemo se od njih po mogućnosti naplate parkinga po minuti i mogućnosti rezervacije parkirnog mjesta.

U Hrvatskoj rješenja za pametni parking razvija i splitska tvrtka Parklio, no njihov sustav rješava problem zauzimanja parkirališnih mjesta, sprječava neovlašteno parkiranje te omogućava rezerviranje parkirališnog mjesta u realnom vremenu.

>>Parklio: Mobilna aplikacija za upravljanje parkirališnim mjestom

Širenje na regiju i električne punionice

Do sada je u projekt WePark uloženo 80 tisuća dolara. “U početku smo se financirali privatnim sredstvima, nakon toga su krenule neke nagrade, poput EIT Climate-KIC akceleratora. A najslađe je kada je krene priljev novaca od korisnika. To nam je sada veliki udio u financiranju“, ističe Karlo Starčević.

WePark se do sada može pohvaliti 3. mjestom na InnoEnergy PowerUp natjecanju te ulaskom u finale ZICER-ova Startup Factoryja. „Nastojimo konstantno sudjelovati na raznim natjecanjima prvenstvo zbog vježbanja pitcha i zbog novih poznanstava. Mislim da su poznanstva među najvažnijim stvarima u poslovanju“, naglasio je naš sugovornik.

Sada planiraju uložiti 220 tisuća dolara u marketing i daljnji razvoj. „Cilj nam je do kraja iduće godine uključiti u aplikaciju lokacije električnih punionica te neke druge pogodnosti. Na primjer dinamičnu cijenu parkinga, nešto slično Uberovu modelu. Plaćanje karticama je gotovo spremno.“

“Drugi cilj nam je otvarati nova parkirališta u Zagrebu i proširiti se na gradove na jadranskoj obali. Parking je veliki problem u Zadru, Rijeci, Splitu… Imamo dogovorena potencijalna parkirališta u Rijeci, Vodicama i Dubrovniku, ali nećemo ih, na žalost, uspjeti osposobiti za ovu sezonu. No, nadam se da će idućeg ljeta sve biti spremno. Zatim slijede veliki gradovi u regiji, a poslije ćemo vidjeti. Ako bude sreće, idemo dalje“, zaključuje Karlo.