Mogu li pametne zebre biti uspješnije od ležećih policajaca?

Zebra Cross je sustav koji u ranoj fazi detektira pješaka koji se približava pješačkom prijelazu i bljeskanjem upozorava vozača. Kada pješak stupi na zebru, dodatno ga se osvijetli tako da bude vidljiviji. Sustav se postavlja na bilo koji stup u blizini zebre i ne treba mu dodatno napajanje

438
Zebra Cross
Zebra Cross: Tihomir, Tihana i Alan

U prvih petnaest dana ove godine samo na zagrebačkim ulicama zabilježeno je 20 naleta na pješake. U tim nesrećama četiri su osobe poginule (dvije na pješačkom prijeazu), a 14 ih je ozlijeđeno, od toga četiri teško. Zagrebački startup Zebra Cross razvija rješenje koje bi trebalo zainteresirati sve one kojima je stalo do sigurnosti u prometu, od policije i nadležnog ministarstva, preko osiguravatelja do lokalnih i državnih vlasti.

Zebra Cross je jedan od finalista predakceleracijsog programa Startupa Factory i među nagrađenima na natječaju Zagreb Connect održanom u prosincu. Nagrada je iznosila 160.000 kuna.

Riječ je o sustavu koji u ranoj fazi detektira pješaka koji se približava pješačkom prijelazu i bljeskanjem upozorava vozača. Kada pješak stupi na zebru, dodatno ga se osvijetli tako da bude vidljiviji. To je osnovna varijanta, kaže Tihomir Jurić, idejni začetnik projekta.

Sustav koristi novu i danas prilično dostupnu tehnologiju, a jedini preduvjet za instalaciju je postojanje pješačkog prijelaza. Instalira se bez ukapanja jer je prilagođen da se može postaviti na bilo koji postojeći stup u okolini. Autonoman je pa za instalaciju nije potreban priključak za električnu energiju. Postavlja se oko stupa i s inicijalnim postavkama kojima su definirane postavke pješačkog prijelaza i koje omogućavaju prepoznavanje situacije da se pješak približava.

Osim svjetlosnog upozoravanja pješaka, sustav može detektirati i bicikliste, mjeriti brzinu i broj automobila koji prolaze…

Ideja dozrijevala nekoliko godina

“Riječ je o jednoj od ideja koje su mi se stalno vrtjele po glavi, ali ova mi je ‘smetala’ svake godine u zimsko i jesenje doba. Kada počnu padati kiše, dok se vozite gradskim ulicama teško vidite da netko prelazi cestu. Hrpa uličica, pješaci u tamnoj odjeći, iz suprotnog smjera dolaze automobili koji vas zabljesnu – i pješaci se stvore na zebri. Niz godina sam razmišljao kako bi to trebalo riješiti na ovaj način”, priča Tihomir Jurić.

“Kada sam dobio informacije o Startup Factoryju, odlučili smo prijaviti projekt. Imamo dobru ideju, dobro potencijalno rješenje. Idemo vidjeti što misle drugi ljudi o tome. To je bio inicijalni pokretač – problem pješaka koji se slabo vide.”

Uz Tihomira u timu su njegova sestra Tihana koja je vodila niz projekata i pridružila se timu da pomogne u tom segmentu, Alan Skorić, koji radi na softverskom razvoju, te Matteo Vit iz Engleske koji radi na hardverskim rješenjima i dizajnu.

Projekt su do sada financirali iz vlastitih sredstava, ali to je, pojašnjava Tihomir, najviše vlastito vrijeme koje se izdvaja u sklopu dnevnih poslova.”Svakog dana se ‘ukrade’ po par sati kako bismo radili na tome. Opremu smo nabavljali po potrebi. Prototip smo razvili s jednim stupnjem opreme, a sada ćemo razvoj nastaviti s drugom razinom opreme tako da stvorimo minimalno održiv proizvod (MVP – minimum viable product).

Iako su radili na nizu projekata u proteklih desetak godina, timu Zabra Crossa sudjelovanje u predakceleratorskom programu Startupa Factory zagrebačkog ZICER-a u sklopu natječaja Zagreb Connect bio je prvi izlazak na startup natječaje.

ZICER stvara zdravu poslovnu klimu

Zagreb Connect je dobra priča”, kaže Tihomir, ”Ekipe svih godišta, od studenata do onih koji su prošli korporativne karijere. Zanimljiva kombinacija, potencijalno pozitivna za sve u tom okruženju. Naučili smo niz korisnih stvari. Osim toga, upoznali smo niz ljudi koji se bave kreativnim poduzetništvom. Ekipa koju sam upoznao u sklopu Startup Factoryja su super ljudi. Postoje i neki potencijali za zajedničke projekte, ali bolje je o njima ne pričati dok se doista ne pokrenu”, iznosi Tihomir svoja iskustva iz predakceleracijskog programa i natjecanja.

“Ljudi iz ZICER-a rade odličan posao. Prednost ZICER-a je da okuplja ljude koji pokrivaju različita područja. Svatko sa svojim znanjem, kontaktima i projektima može povući cijeli niz drugih ljudi sa sobom. Tako se generira zdravo okruženje, zdrava poslovna klima”, poručuje Tihomir.

Ciljna skupina projektu Zebra Cross su za sada tvrtke koje se bave prometnom signalizacijom i opremanjem prometnica. “Kontaktirali smo ih zbog potencijalne suradnje. Nadamo se da ćemo preko njih lakše doći do onih koji odlučuju o nabavi takve vrste opreme za cestovnu signalizaciju.”

Modeli suradnje mogu biti različiti. “Cilj je da naš proizvod mogu ponuditi kao dodatak svojim kupcima za opremanje prometnica u blizini škola, igrališta, zgrada, i da on bude dostupniji od drugih proizvoda takvog tipa.”

“Također”, nastavlja Tihomir, “nadamo se da ćemo kroz godinu dana zatvoriti cijeli krug inicijalnog razvoja i plasmana proizvoda, da ćemo proći testiranje na ozbiljnim poligonima. Imali smo i neke zanimljive prijedloge i kontakte preko grada Zagreba, Ako sve prođe kako treba, nadam se da će i prodaja krenuti”.

Održivost i zapošljavanje

Prototip koji su razvili još uvijek ne odgovara onome što su postavili kao cilj za minimalno održiv proizvod. Novi prototip imat će drugačije senzore i drugačiji softver koji će kontrolirati senzore.

Kontaktirali su i neke tvrtke koje se bave obradom plastike kako bi riješili dizajnerski dio.

“Na tome sada radimo. Imamo četiri osnovna sklopa koja treba testirati. U svakom treba nešto prilagoditi, uključujući softver. Pri tome trebamo odlučiti želimo li skuplje i naprednije rješenje ili jeftinije i manje napredno. Treba pronaći pravi omjer. Naprednije rješenje pruža više mogućnosti dok je jednostavnije povoljnije za instalaciju i primjenu, ali ne pruža neke dodatne vrijednosti. Kada odredimo raspon konačne cijene, riješit ćemo proizvodnju.”

“Očekujem da ćemo hardverski problem riješiti u idućih 60 dana i da ćemo tada imati prilično dovršen proizvod”, kaže Tihomir.

Nagrada sa Zagreb Connecta bit će dovoljna za jedan dio daljnjeg razvoja, a ostatak su spremni financirati sami. Tihomir procjenjuje da će im trebati nešto manje nego što su do sada uložili, no u to ne uračunava satnicu za vlastiti rad koji se evidentira kao vrijednost investirana u projekt.

Iako je Zebra Cross većim dijelom hardverski projekt, u srži cijele priče je softver kojim se detektira dolazak pješaka, koliko dugo stoji, prepoznaje biciklista, brzinu automobila i tako dalje. Prikupljeni podaci mogu se proslijediti u neku centrali na daljnju obradu.

Softver razvijaju sami, a komponente za hardver – matične ploče, senzore, baterije… – kupuju od svjetskih proizvođača i onda ih sastavljaju. Sustav,kaže Tihomir, tehnički nije toliko kompleksan da ga ne bismo mogli slagati u domaćim radionicama. Uostalom, dodaje, ideja jest da tvrtka bude održiva i da zaposli nove ljude.

Plan je i širenje na regiju. “Nema smisla razvijati proizvod samo za Hrvatsku. No, kada govorim o regiji, mislim na Sloveniju, Austriju, BiH… Nema razloga da ne razmišljamo o zemljama koje imaju veći BDP od nas”, razlaže Tihomir Jurić.

Primarni cilj – sigurnost prometa

Što se tiče konkurencije, u SAD-u neke tvrtke bave se sličnom tematikom, ali njihova rješenja zahtijevaju kopanje prilikom instalacije, strujni priključak, stupove koji zahtijevaju interakciju pješaka, tumači Tihomir. Dodaje da postoji i jedno rješenje koje se kombinira sa solarnim panelima koje je nuđeno i u našim krajevima, ali je mnogo skuplje od rješenja koje nudi Zebra Cross.

Okvirna cijena koju cilja Zebra Cross je 300 do 400 eura. “Želimo da cijena bude pristupačna, da se pokriju troškovi i budući razvoj, uz pristojnu maržu. U skladu s tim ćemo formirati cijenu. U ovom trenutku smatramo da je cijena od 400 eura realna, ali moguće je da bude i niža. To ovisi o dogovoru s dobavljačima i serijskoj proizvodnji. Ako kupujete veće količine materijala, cijena može biti niža i do 20 posto. Nakon razgovora s potencijalnim partnerima i nakon što utvrdimo proizvodne troškove bit će sve jasnije”, tumači Tihomir te dodaje kako je primarni cilj projekta sigurnost prometa.

“Ovo nam nije prvi projekt, ali vidjet ćemo kako ćemo proći. Za sada su sve procjene i prognoze dobre. Ova godina namijenjena je za realizaciju projekta i vidjet ćemo kako će ispasti na kraju godine”, zaključuje Tihomir.

Na kraju dodaje da imaju u planu nekoliko drugih projekata vezanih uz sigurnost u prometu. Riječ je više o softverskim projektima, a jedan od njih vezan je uz prevenciju u slučaju kada vozači zaspu za volanom. Uz senzore u automobilu htjeli bi iskoristiti mobilne telefone s malim bežičnim hardverskim dodatkom koji bi omogućio prepoznavanje tog stanja i alarmiranja vozača. “Na njima ćemo raditi kada projekt Zebra cross dovedemo do komercijalne faze”, poručio je na kraju razgovora Tihomir Jurić.