Žensko poduzetništvo: Dobar poduzetnik zapošljava ljude pametnije od sebe

Panel o ženskom poduzetništvu, održan povodom Dana ženskog poduzetništva, istaknuo je važnost vizije, dosljednosti i učenja iz grešaka

32
Žensko poduzetništvo: Martina Krajinović Gülsün, Ivana Pavić, Tina Biloglav, Martina Drezga I moderatorica Tea Zavacki; foto John Pavlish
Martina Krajinović Gülsün, Ivana Pavić, Tina Biloglav, Martina Drezga i moderatorica Tea Zavacki

“Uspjeh u poslovnom svijetu ne dolazi preko noći, već je rezultat vizije, dosljednosti i spremnosti na prilagodbu”, zaključak je Panela o ženskom poduzetništvu koji je u utorak održan u prostoru Galerije Kranjčar u sklopu projekta Jolie Atelier. Povod je bio Dan ženskog poduzetništva koji se obilježava 19. studenoga.

Četiri poduzetnice – Martina Krajinović Gülsün (vlasnica brenda Kallos, profesionalnih proizvoda za obrve i trepavice), Ivana Pavić (stilistica i kreatorica edukacijskih radionica Stilska jednadžba), Tina Biloglav (vlasnica arhitektonskog studija Tinel) i Martina Drezga (vlasnica tvrtke Drezga) podijelile su svoje poduzetničke priče koje su pokazale kako se, unatoč različitim industrijama, susreću sa sličnim izazovima i prilikama.

Ključno je imati viziju

Krajinović Gülsün istaknula je kako je njezin brend rezultat 20 godina kontinuiranog rada i učenja na vlastitim greškama te prilagođavanja tržištu. “Promašila sam sto puta, ali sam isto toliko puta napravila i dobru stvar”, priznala je Martina i dodala da je za uspjeh ključno imati viziju, te biti dosljedan u njenom ostvarivanju.

Kombinirajući geometrijske elemente vezane uz građu tijela s umjetnošću odijevanja, Ivana Pavić je pak stvorila projekt Stilska jednadžba, usmjeren na edukaciju o važnosti odijevanja. “Čak 65% naše komunikacije je neverbalno”, poručila je Ivana istaknuvši kako je upravo odijevanje ključan element neverbalne komunikacije te ga ne bi trebalo zanemariti.

Pogreške treba priznati i ispraviti

Arhitektica Tina Biloglav posebno je upozorila na pronalaženje ravnoteže između želja klijenata i funkcionalnosti prostora. Pritom je podsjetila na važnost komunikacije, ali i kompromisa. “Treba imati na umu da su financijska stabilnost i poslovni ciljevi tvrtke prioriteti, a onda svoju kreativnu slobodu izraziti na nekim drugim projektima”, iskrena je Tina koja priznaje kako se i ona još uvijek uči to prihvatiti.

Martina Drezga je sa sestrom Arijanom, preuzela tj. otkupila obiteljsku firmu. Sada su generalni zastupnici švedskog brenda Husqvarna za Hrvatsku, a imaju i vlastiti maloprodajni brend Pile i vile. Martina to tradicionalno muško okruženje nikada nije definirala kao prepreku jer smatra da vođenje biznisa ima univerzalna pravila. “Fokusirala sam se na izgradnju povjerenja kroz kvalitetne proizvode i usluge”, pojasnila je i istaknula kako se autoritet stječe kvalitetnim radom. “Profesionalnost, iskrenost, autentičnost i transparentnost su glavne vrijednosti koje smo slijedili, a kako firma postoji već 30 godina, s tim da sam ja u njoj 20, rekla bih da smo odabrali dobar smjer”, konstatira Martina kroz smijeh.

Panel o ženskom poduzetništvu; foto John Pavlish
Panel o ženskom poduzetništvu; foto John Pavlish

Skrenula je pozornosti i na to kako je važno ne skrivati pogreške koje se dogode putem. “Ako se i dogodi neka pogreška mi to priznamo i napravimo sve da to ispravimo. To je temelj mog životnog i poslovnog funkcioniranja”, naglasila je Martina.

Stagnacija je prilika za unutarnji razvoj

Sve četiri panelistice dotaknule su se izazova stagnacije u poslovanju, ali i prebrzog rasta.
“Sada znam prepoznati fazu stagnacije kada dolazi. Tada jednostavno zastanem i koristim vrijeme kao ključ za resetiranje i povratak inspiracije”, kaže Martina Krajinović Gülsün. “Svako razdoblje nosi svoje izazove i to moramo prigrliti. Ključno je ne odustajati i vjerovati da će rezultati doći s vremenom”, istaknula je Ivana Pavić.

Osim stagnacije i nagli rast je podjednako izazovan u poslovanju, smatra Tina Biloglav te dodaje kako je važno održati kontrolirani rast i naučiti se nositi s razdobljima nesigurnosti. Martinu pak stagnacija veseli. “Stagnacija po meni uopće nije loša, dapače priželjkujem ju. Ona je prilika za unutarnji razvoj, edukaciju te postavljanje strukture i procesa”, pojašnjava svoj stav Martina Drezga.

Poduzetnik ne mora biti stručnjak za sve

Da poduzetnički “gen” postoji u određenoj mjeri, ali i da se poduzetničke vještine mogu razvijati kroz iskustvo i učenje, složile su se sve četiri panelistice.

“Poduzetnik ne mora nužno biti stručnjak u svemu. U redu je reći da nešto ne znaš i prepustiti to nekome tko zna. Zato ja zapošljavam ljude koji su puno pametniji od mene i znaju što rade”, otvoreno priznaje Martina Drezga.

S tim se slaže i druga Martina. “Poduzetnik mora biti dobar lider, imati jasne ideje i znati delegirati. Najbolji poduzetnici nisu oni koji rade sve sami, već oni koji vjeruju u svoju ideju i okruže se pravim ljudima koji će ju realizirati”, poručuje. Međutim, dodaje i da je potrebno imati određenu dozu ludosti i “mazohizma” jer te to tjera da stalno tražiš rješenja.

Za poduzetništvo je bitno ne preskakati stepenice

Za sve one koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvu, panelistice su podijelile dragocjene savjete temeljene na njihovim iskustvima.

Martina Krajinović Gülsün upozorila je na potrebu izgradnje “debele kože” jer treba imati puno živaca i strpljenja dok je Martina Drezga dodala kako je poduzetništvo “duga psihoterapija” i kontinuirani rad na sebi. “S vremenom ćeš naići na prepreke i zidove, ali uvijek postoji rješenje i način da ideš dalje”, poručila je.

Ivana savjetuje kontinuirano osluškivanje tržišta i uočavanju prilika uz sustavan, proaktivan pristup i upornost, a Tina je podsjetila na važnost stjecanja praktičnog znanja prije ulaska u poduzetništvo. “Bitno je ne preskakati stepenice, ići korak po korak, raditi za nekoga i skupljati sva znanja, a onda kad pomisliš da si spreman – polako krenuti. Vjerujem u taj proces jer poduzetništvo zahtijeva strpljenje, kako poslovno tako i privatno”, upozorila je.

Kompletan članak možete pročitati na portalu Jolie.hr.