Najbrži električni brod na svijetu, Candela P-12 Shuttle, trebao bi stići u vode Stockholma sljedeće godine. Inovativni električni hidrokrilac smanjit će emisije štetnih plinova i skratiti vrijeme putovanja na posao, a u gradskoj upravi vjeruju da će javni prijevoz učiniti privlačnijim u odnosu na vlakove, autobuse i osobne automobile.
Tvrtka Candela, specijalizirana za maritimne tehnologije, objavila je prve slike najbržeg i energetski te dosegom najučinkovitijeg električnog broda na svijetu. Candela P-12 Shuttle, kako se zove plovilo, prevozit će od iduće godine putnike između stockholmskog predgrađa Ekeröa i centra grada. Lebdeći iznad vode, električni brod s 30 putnika imat će brzinu od 30 čvorova – što je znatno brže od bilo kojeg drugog električnog broda na svijetu. Također, brod omogućuje brže putovanje na posao u usporedbi s konkurentskim podzemnim i autobusnim linijama, a energetski je znatno učinkovitiji od dizelskih plovila koja trenutno plove na istoj liniji. A možda za uspjeh presudno bude to što je putovanje brodom brže od putovanja automobilom za vrijeme špice.
Tajna njegove velike brzine i velikog dometa su tri krila od karbonskih vlakana koja se protežu ispod trupa i omogućuju da se brod podigne iznad vode, čime se smanjuje otpor.
Značajno povećanje efikasnosti
Candelina tehnologija smanjuje energiju po putničkom kilometru za 95 posto u usporedbi s postojećim plovilima, omogućujući do sada nezabilježen domet od 50 nautičkih milja pri operativnoj brzini. Koristeći ekvivalent od 0,1 kWh električne energije po putničkom kilometru, brod je energetski učinkovitiji od hibridnog električnog autobusa. S punjačem do 200 kW DC može napuniti svoju bateriju za manje od jednog sata.
Zahvaljujući krilima od karbonskih vlakana vrijeme putovanja će biti upola kraće, a brod će moći pokriti i najduže linije u stockholmskom okruženju uz najveću brzinu. Candela P-12 Shuttle će rutu od 15 kilometara između Ekeröa i centra grada prijeći za samo 25 minuta, dok putovanje autobusom, podzemnom željeznicom ili konvencionalnim trajektom (ili čak automobilom tijekom špice) sada traje 55 minuta. Drugim riječima, Candela P-12 Shuttle trebao bi putnicima uštedjeti 50 do 60 minuta dnevno.
Budući da hidrokrilac Candela P-12 Shuttle ostavlja gotovo nulti otisak, odobreno mu je izuzeće od ograničenja brzine od 12 čvorova. Osim toga, brod prilikom kretanja ne stvara valove koji bi mogli oštetiti druga plovila ili obalu. Val koji stvara njegov propeler znatno je manji od vala koji stvara propeler konvencionalnih putničkih brodova koji se kreću malim brzinama.
Prvi električni lebdeći brod će zahvaljujući naprednom računalnom sustavu podići će putničko iskustvo na novu razinu. Putnici skloni morskoj bolesti cijenit će iznimno mirnu vožnju čak i u inače vrlo neugodnim vremenskim uvjetima. Candela Flight Controller – računalo koje podešava hidrokrilca stotinu puta u sekundi – brine da brod lebdi iznad valova i tako osigurava stabilnu, mirnu vožnju preko valova koji bi kod mnogih putnika mogli izazvati mučninu.
“Niti jedan drugi brod nema ovakvu aktivnu elektroničku stabilizaciju. Prilikom vožnje P-12 Shuttleom po uzburkanom moru putnici će se više osjećati kao u modernom ekspresnom vlaku nego na brodu”, tvrdi Erik Eklund, potpredsjednik za komercijalna plovila u Candeli.
Povratak pomorskom prijevozu
Okrug Stockholm operativno će iduće godine tijekom devet mjeseci testirati prvi P-12 Shuttle. Ako ispuni visoka očekivanja koja su mu postavljena, gradska flota s više od 70 dizelskih brodova bit će zamijenjena s P-12 Shuttlovima. Lokalna uprva nada se da će se nakon toga i dio kopnenog prijevoza s vječno zakrčenih autocesta prebaciti na plovne putove.
“Pomorski promet je najpopularniji javni prijevoz u regiji i želimo ga proširiti. Ali potrebna nam je bolja tehnologija za brže putovanje i smanjenje utjecaja na klimu. Stoga smo sretni da možemo testirati novu tehnologiju za pomorski promet. Ovaj projekt mogao bi dati rješenje za prometne probleme u Stockholmu, ali također pruža mogućnosti za izvoz i zapošljavanje u našoj regiji”, rekao je Gustav Hemming, potpredsjednik Regionalnog izvršnog vijeća.
Otkako su brži i jeftiniji parni vlakovi 1850-ih počeli zamjenjivati skupe i spore brodove na ugljen, javni prijevoz počeo se oslanjati na kopneni promet – čak i u gradovima poput Stockholma, San Francisca i New Yorka, u kojima plovni putovi nude prirodne poveznice između regija i općina.
S Candelinim P-12 Shuttleom, trenutni stanje moglo bi ponovo biti dovedeno u pitanje. U prometnoj špici brod je brži od autobusa i automobila na mnogim rutama. Zahvaljujući učinkovitosti hidrokrilaca, može se natjecati i s troškovima po prijeđenom kilometru. A za razliku od novih linija podzemne željeznice ili autocesta, lebdeći električni super-brod može se ubaciti na nove rute bez velikih infrastrukturnih ulaganja – potrebni su samo dok i električna energija.
Mali i okretni električni brodovi mijenjaju dizelske “teškaše”
P-12 Shuttle ima udoban i prozračan prostor sa sjedećim mjestima za 30 putnika. U Stockholmu je popunjenost putničkih brodova oko 17 posto, što znači da brod od 300 putnika većinu dana prevozi samo pedesetak ljudi.
Candelina vizija je zamijeniti današnje velike, pretežno dizelske brodove manjim, okretnim i bržim P-12 Shuttleovima koji omogućuju veću frekvenciju vožnje i više putnika uz nižu cijenu za operatera. Na ruti Stockholm – Ekerö Candelin Shuttle zamijenio bi sadašnji par dizelskih brodova kapacitete 200 osoba s najmanje pet P-12 Shuttlea, što bi udvostručilo potencijalni broj putnika i smanjilo operativne troškove.
“Umjesto sadašnja dva polaska dnevno, svakih 11 minuta polazio bi P-12 Shuttle. Tako putnici ne bi morali paziti da ne propuste vožnju, jer bi mogli jednostavno sačekati idući polazak”, tumači Erik Eklund.
Candela će položiti kobilicu od karbonskih vlakana za prvi P-12 Shuttle krajem godine u novoj, automatiziranoj tvornici u Rotebru, nedaleko Stockholma. Prvi putnici trebali bi se u Stockholmuukrcati na brod iduće godine, nakon što prođe sve potrebne testove.
Nakon prvog P-12 Shuttlea slijedit će ih još mnogo, budući da se serijska proizvodnja povećava u tvornici tvrtke Rotebro. Koristeći proizvodne metode koje su već modernizirane za Candelinu proizvodnju čamaca za slobodno vrijeme, Candela namjerava u konačnici izbaciti stotine P-12 Shuttlea godišnje. Tvrtka vidi ogromnu potražnju od preko 600 gradova, općina, operatera plovila i urbanih developera koji su već izrazili interes za P-12 Shuttle kao bržu, jeftiniju i zelenu alternativu postojećim dizel brodovima ili kopnenom prijevozu.
Tehnička specifikacija Candela P-12 Shuttle
- Duljina: 11,99 metara
- Širina: 4,5 metara
- Težina: 8,5 tona
- Kapacitet: 30 sjedećih mjesta
- Motor: 2 x Candela C-POD
- Baterije: 180 kWh
- Punjenje: do 200 kW DC
- Najveća brzina: 30 čvorova
- Operativna brzina: 25-27 čvorova
- Doseg: 40-60 nautičkih milja pri radnoj brzini od 25 čvorova