Istraživanje potvrdilo: Hladnoća smanjuje doseg električnih vozila za 41%

Istraživanje američke zaklade za sigurnost prometa AAA pokazalo je da je za pet testiranih modela električnih automobila doseg na temperaturi od 6 do 7 stupnjeva Celzija ispod nule u prosjeku pao za 41 posto

u 19:06 Zadnja izmjena: 07.02.2019 u 17:08
154
doseg električnih vozila

Istraživanje američke zaklade za sigurnost prometa AAA potvrdilo je da su električni automobili mnogo osjetljiviji na vremenske uvjete nego što se mislilo.

U želji da povećaju doseg vozila na električni pogon proizvođači automobila počeli su lansirati “modele dugog dometa” kao što su Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Jaguar I-Pace i Nissan Leaf Plus.

U idealnim uvjetima ovi modeli mogu s jednim punjenjem prijeći više od 320 kilometara, a u nekim slučajevima gotovo 500 kilometara. No, mnogi američki vlasnici električnih automobila otkrili su prošlog tjedna, kada su zimske oluje poharala veći dio zemlje, da su temperature ispod nula stupnjeva Celzija daleko od idealnih.

Istraživanje američke zaklade za sigurnost prometa AAA pokazalo je da je za pet testiranih modela doseg na temperaturi od 6 do 7 stupnjeva Celzija ispod nule u prosjeku pao za 41 posto.

Iznenađujući rezultati

“Otkrili smo da je utjecaj temperature na električna vozila znatno veći nego što smo očekivali”, izjavio je Greg Brannon, direktor odjela automobilske industrije u AAA.

Neki vozači električnih vozila otkrili su nedavno da se doseg njihovih automobila prepolovi kada temperatura padne ispod nule. Čini se da je AAA prvi proveo istraživanje u kojem je primijenjena standardna, ponovljiva metodologija kako bi se potvrdio problem i usporedio učinak niskih temperatura na različitim modelima.

Brannon je istaknuo kako je istraživanje donijelo i nekoliko iznenađujućih rezultata. Među takvim iznenađujućim rezultatima jest da je utjecaj na doseg automobila ujednačen kod svih testiranih automobila: BMW i3, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Tesla Model S i Volkswagen e -Golf.

“To je nešto s čime će se svi proizvođači automobila morati suočiti prilikom daljnjeg razvoja električnih vozila. To je detalj koji bi mogao iznenaditi kupce”, smatra Brannon.

Na smanjenje dosega mogu utjecati različiti faktori. Već samo paljenje električnog vozila na temperaturi od nekoliko stupnjeva ispod nule, pokazalo je istraživanje, smanjuje doseg za 12 posto. Na primjer, Chevy Bolt prema Agenciji za zaštitu okoliša ima s jednim punjenjem doseg od 383 kilometra, a u zimskim uvjetima doseg pada na 336 kilometara. No, testno mjerenje provedeno je isključenim grijanjem u kabini i sjedalima.

Uključivanje klime otkrilo još veće iznenađenje: doseg je u prosjeku pao 41 posto. Za Chevy Bolt to znači doseg od samo 225 kilometara po punjenju.

Zagrijavanje kabine

Problem je u tome što, za razliku od automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem koji može zagrijati kabinu s otpadnom toplinom, električna vozila za grijanje moraju koristiti energiju baterije.

Dio problema, tumači Brannon, jest da “litij-ionske baterije za rad trebaju istu temperaturu kao i mi, oko 20 stupnjeva Celzija”.

Na znatno nižim temperaturama javljaju se problemi. Između ostalog, komponente baterija imaju povećan otpor koji ograničava količinu energije koja se može pohraniti, kao i brzinu punjenja i pražnjenja baterija, objašnjava Timothy Grewe, glavni inženjer za električne pogone u General Motorsu.

Grewe je iskusio drastično smanjenje dosega s vlastitim Chevy Boltom, ali kaže da postoje načini kako bi se utjecaj hladnog vremena ograničio. To uključuje parkiranje automobila u garaži, po mogućnosti grijanoj. Također, gdje god parkirali, pomaže ako strujni priključak ostane uključen. Elektronika na vozilu spriječit će prekomjerno punjenje. No, mnoga akumulatorska vozila programirana su tako da koriste dio energije iz mreže kako bi održali toplinu baterije i poboljšali njezinu učinkovitost.

Grewe i Brannon također savjetuju vozačima da “pripreme” svoja električna vozila. To znači da zagriju vozilo dok je još priključeno na mrežu umjesto da crpe energiju iz akumulatora. Nova električna vozila imaju prilagođene aplikacije za pametne telefone koje vozaču omogućuju daljinsko uključivanje grijanja u kabini dok su priključena na punjenje. Sustav se čak može programirati tako da se automatski pokreće u određeno doba dana.

Utjecaj visokih temperatura

I dok hladnoća znatno utječe na doseg električnih vozila, akumulatori ne vole ni visoke temperature, upozorava Brannon. “Kao i na hladnoći, na visokoj temperaturi električnim vozilima pada doseg,ali ipak manje nego na niskim temperaturama.”

Istraživanje AAA pokazalo je da na temperaturi od 35 stupnjeva Celzija doseg pada za četiri posto u odnosu na deklaraciju Agencije za zaštitu okoliša. Naravno, mjerenje je provedeno s isključenom klimom. S uključenom klimom doseg pada za 17 posto.

Jedna stvar koja je zajednička električnim i konvencionalnim vozilima jest da njihova energetska učinkovitost – mjerena dometom ili potrošnjom goriva po kilometru – ovisi o raznim čimbenicima. Između ostaloga, na energetsku učinkovitost utječu stil vožnje i konfiguracija terena odnosno ceste.

Ako se uspinjete, trošit ćete više energije. No, električna vozila su posebno osjetljiva na bilo kakvu dodatnu potrošnju snage, bez obzira je li riječ o klimi u automobilu ili o prednjim svjetlima, što znači da će vožnja noću, bez obzira na vrijeme, smanjiti doseg vozila.