Hrvatska je na Svjetskoj ljestvici digitalne konkurentnosti za 2019. zauzela 51. mjesto od ukupno 63 svjetske ekonomije obuhvaćene istraživanjem. To je pogoršanje pozicije za sedam mjesta u odnosu na prethodnu godinu.
Treću godinu za redom Institut za razvoj poslovnog upravljanja (IMD) iz Lausanne, čiji je partner-institut u Hrvatskoj Nacionalno vijeće za konkurentnost, mjeri sposobnost i spremnost zemalja da usvoje i istraže digitalne tehnologije kao ključnog pokretača ekonomske transformacije u poslovanju, upravljanju i širem društvu.
>>Svjetska ljestvica digitalne konkuretnosti 2018: Hrvatska napredovala za četiri mjesta
Svjetska ljestvica digitalne konkurentnosti temelji se na analizi 3 faktora: znanja, tehnologije i spremnosti za budućnost. Svaki od njih podijeljen je na tri podfaktora koji sadrže ukupno 50 kriterija. Za istraživanje digitalne konkurentnosti koriste se statistički podaci (2/3) i podaci prikupljeni u istraživanju mišljenja gospodarstvenika (1/3) koje je provedeno u veljači i ožujku ove godine.
Faktor Znanja odnosi se na nematerijalnu infrastrukturu koja naglašava proces digitalne transformacije kroz spoznaju, razumijevanje i učenje novih tehnologija. Tehnološki faktor procjenjuje cjelokupni kontekst kroz koji je omogućen razvoj digitalnih tehnologija (zakonodavni okvir u skladu s tehnologijom, dostupnost kapitala za ulaganja i tehnološka infrastruktura). Faktor Spremnosti za budućnost ispituje stupanj usvajanja tehnologije od strane Vlade, gospodarstva i društva općenito.
Kada je riječ o Znanju, Hrvatska je poboljšala indeks obuke i obrazovanje te talenata. U Tehnologiji smo popravili indeks kapitala i tehnološkog okvira, a u kategoriji Spremnost za budućnost popravili smo indeks poslovne agilnosti. No, treba spomenuti da smo po agilnosti poduzeća u sva tri dosadašnja istraživanja bili na dva posljednja mjesta: 2017. i ove godine smo bili 62., a lani na 63. mjestu.
>>Ascalia štedi energiju i resurse industriji i gradovima
Indikatori slabosti isti kao i lani
Indikatori koji pozitivno utječu na našu poziciju u okviru kategorije Znanja su odnos učenik/profesor u tercijarnom obrazovanju, broj žena s diplomama, veliki broj ženskih istraživača i grantovi za patente visoke tehnologije. U kategoriji Tehnologije pozitivan je učinak investicija u telekomunikacije.
No, znatno je više indikatora koji ukazuju na slabosti:
- međunarodno iskustvo
- strana visoko kvalificirana radna snaga
- obuka zaposlenika
- imigracijski zakoni
- tehnološki razvoj i aplikacije
- agilnost kompanija
- korištenje velikih podataka i analitike
- transfer znanja
- javno privatno partnerstvo
Istih devet indikatora bili su nam problematični i prethodnih godina.
Najveći pad zabilježili smo zbog toga što nam pravni okvir nije usklađen s novim tehnologijama, (ne)spremnosti da usvajamo nove tehnologije i nedostatne IT integracije.
Faktori digitalne konkurentnosti Hrvatske
2019 | 2018 | Promjena | |
Ukupan rang na ljestvici | 51 | 44 | -7 |
Znanje | 42 | 43 | +1 |
Talent | 58 | 59 | +1 |
Obuka i obrazovanje | 31 | 36 | +5 |
Koncentracija znanja | 33 | 32 | -1 |
Tehnologija | 50 | 49 | -1 |
Pravni okvir | 59 | 55 | -4 |
Kapital | 50 | 52 | +2 |
Tehnološki okvir | 41 | 43 | +2 |
Spremnost za budućnost | 60 | 54 | -6 |
Usvajanje tehnologije | 51 | 37 | -14 |
Poslovna agilnost | 62 | 63 | +1 |
IT integracija | 57 | 49 | -8 |
“Pad od sedam mjesta na najnovijoj ljestvici digitalne konkurentnosti pokazuje pravi problem Hrvatske: nespremnost na usvajanje tehnologija i stvaranja poticajnog okruženja za držanje koraka s globalnim i posebno digitalnim razvojem. Rezultat je upozorenje za društvo u cjelini jer ukazuje na nedovoljnu spremnost za budućnost, što u najvećoj mjeri pogađa naše mlade generacije. Stoga je krajnje vrijeme da aktiviramo sve svoje resurse na iznalaženju rješenja koja će bitno ubrzati naš razvoj i tako osigurati bolju konkurentnu poziciju Hrvatske“, rekao je Ivica Mudrinić, predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost.
>>Hrvatske tvrtke imaju tehnologiju, ali nemaju nove proizvode
Prva petorka zadržala pozicije
Izvješće pokazuje da su znanje i agilnost i dalje od iznimne važnosti za digitalnu konkurentnost.
Na samom vrhu ljestvice digitalne konkurentnosti nema promjena u odnosu na prošlu godinu. Sjedinjene Države su zadržale prvo mjesto, a slijede Singapur, Švedska, Danska i Švicarska.
Prva promjena je Nizozemska na 6. mjestu, koja je zamijenila s mjesto s Norveškom. Naime, lani je Nizozemska bila deveta, a Norveška šesta. Na sedmom mjestu je, kao i lani, Finska, a osmi je Hong Kong koji se nakon 11. mjesta prošle godine vratio među prvih deset. Uz Norvešku prvih deset zatvara Republika Koreja koja je prije dvije godine bila 19., a lani 14. Iz vodećih deset ispale su Kanada (sada je 11.) i Velika Britanija (na 15. mjestu).
Državama koje prednjače u digitalnoj konkuretnosti zajednička je usmjerenost na generiranje znanja, ali svaka od njih ima vlastiti pristup digitalnoj konkurentnosti. Tako Sjedinjene Države i Švedska slijede uravnotežen pristup generiranju znanja, stvaranja poticajnog okruženja za razvoj tehnologije i spremnost na usvajanje inovacija, dok su Singapur, Danska i Švicarska fokusirani na jedan ili dva faktora.
Zamjetan je napredak nekoliko azijskih gospodarstava: Hong Kong i Republika Koreja ušli su među prvih deset, Tajvan je 13., Kina 22. Sve spomenute zemlje ostvarile znatan napredak u razvoju tehnološke infrastrukture i agilnosti poslovanja. Indija je napredovala za četiri mjesta, a Indonezija za šest zahvaljujući napretku u obrazovanju i tehnološkoj infrastrukturi.
Na Bliskom Istoku digitalni predvodnici su UAE i Izrael, iako su praktično zamijenili mjesta na ljestvici. UAE su napredovali za pet mjesta i sada su 12., dok je Izrael s 12. mjesta pao na 16. UAE su poboljšali dostupnost kapitalu i regulativu vezanu za razvoj tehnologije. Izrael je pak izgubio na poslovnoj agilnosti i na pokazateljima vezanim uz e-upravu.
U Latinskoj Americi jedine zemlje koje su napredovale su Meksiko i Kolumbija. Napredak zemalja u regiji koči nedostatak resursa za poticanje talenata i tehnološkog razvoja, što ograničava generiranje znanje i procese digitalne transformacije.
IMD – Svjetska ljestvica digitalne konkurentnosti
2019 | Zemlja | 2018 | 2019 | Zemlja | 2018 | |
1 | SAD | 3 | 33 | Poljska | 36 | |
2 | Singapur | 1 | 34 | Portugal | 32 | |
3 | Švedska | 2 | 35 | Kazahstan | 38 | |
4 | Danska | 5 | 36 | Latvija | 35 | |
5 | Švicarska | 8 | 37 | Češka | 33 | |
6 | Nizozemska | 9 | 38 | Rusija | 40 | |
7 | Finska | 7 | 39 | Saudijska Arabija | 42 | |
8 | Hong Kong | 11 | 40 | Tajland | 39 | |
9 | Norveška | 6 | 41 | Italija | 41 | |
10 | Republika Koreja | 14 | 42 | Čile | 37 | |
11 | Kanada | 8 | 43 | Mađarska | 46 | |
12 | UAE | 17 | 44 | Indija | 48 | |
13 | Tajvan / Kina | 16 | 45 | Bugarska | 53 | |
14 | Australija | 13 | 46 | Rumunjska | 47 | |
15 | Velika Britanija | 10 | 47 | Slovačka | 50 | |
16 | Izrael | 12 | 48 | Južna Afrika |
59 | |
17 | Njemačka | 18 | 49 | Meksiko | 51 | |
18 | Novi Zeland | 19 | 50 | Jordan | 45 | |
19 | Irska |
18 | 51 | Hrvatska | 44 | |
20 | Austrija | 15 | 52 | Turska | 52 | |
21 | Luksemburg | 24 | 53 | Grčka | 53 | |
22 | Kina | 30 | 54 | Cipar | 54 | |
23 | Japan | 22 | 55 | Filipini | 56 | |
24 | Francuska | 26 | 56 | Indonezija | 62 | |
25 | Belgija | 23 | 57 | Brazil | 57 | |
26 | Malezija | 27 | 58 | Kolumbija | 59 | |
27 | Island | 21 | 59 | Argentina | 55 | |
28 | Španjolska | 31 | 60 | Ukrajina | 58 | |
29 | Estonija | 25 | 61 | Peru | 60 | |
30 | Litva | 29 | 62 | Mongolija | 61 | |
31 | Katar | 28 | 63 | Venezuela | 63 | |
32 | Slovenija | 34 |