Rovinjska marina San Pelagio dobila je digitalnog blizanca

Tvrtka Vectrino iz Rijeke razvila je metodologiju kojom se podmorske slike digitalno obrađuju kao bi se uklonila vodena površina tako da se iz svih kutova može pogledati svaki detalj pod morem do razine razlučivosti ispod jednog centimetra

66
San Pelagio
[Izvor: Grad Rovinj-Rovigno]

U rujnu prošle godine Rovinj je dobio novu komunalnu luku za domaće stanovništvo San Pelagio, s 357 vezova, isključivo za plovila osobne namjene. Večina vezova namijenjena je plovilima duljine do 6 metara, manji broj vezova namijenjena je za plovila do 8 metara, a 10 vezova predviđeno je za brodice do 10 metara. No, rovinjska lučica posebna je po tome što je jedna od prvih u svijetu koja ima svog digitalnog blizanca – 3D model koji prikazuje svaki kopneni i podmorski detalj luke i tako omogućuje potpuni nadzor iz ureda.

Kreiranje 3D modela omogućila je tehnologija koja je prvi put primjenjena na ovaj način. Zahvaljujući virtualnom isušivanju mora gradnja luke bila je jednostavnija, rekao je Josip Rukavina, direktor riječke tvrtke Vectrino, za emisiju Tisuću bisera Hrvatskog radija.

“U svijetu nema usporedive tehnologije koja je napravila sličnu stvar, iako je sama tehnologija fotogrametrije stara pedesetak godina. Mi smo razvili metodologiju. Spustimo kamere i napravimo enorman broj fotografija. Mislim da je u San Pelagiju snimljeno oko 170 tisuća fotografija. Te fotografije digitalno spojimo i uz tehnologiju micanja vrsta svjetlosti odnosno valnih duljina maknemo vodenu površinu odnosno plavu boju kakvu je mi vidimo, tako da netko tko gleda može iz svih kutova pogledati svaki detalj pod morem do razine razlučivosti ispod jednog centimetra”, tumači Rukavina.

No, primjena digitalnog blizanca važna je i za održavanje luke, jer se putam digitalnog bliznaca mogu pratiti promjene koje se dešavaju ne samo na izgrađenom dijelu luke, nego i na onom podmorskom, inače nevidljivom dijelu luke.

“Među prvima smo, ako ne i prvi koji smo napravili digitalnog blizanca. Digitalno smo snimili pdvodni zid lukobrana. Tako ćemo moći pratiti sve promjene koje će se dešavati u budućem razdoblju i prvodobno ih sanirati”, tumači nadzornik luke San Pelagio Mateo Banko. Dodaje kako je prikupljanje dokumentacije počelo 2017., a radovi su završeni 2021.

U izgradnju lučice San Pelagio uloženo 53 mil. kuna

Ukupno je u projekt izgradnje lučice San Pelagio uloženo 53,3 milijun kuna. Većim dijelom investiciju su pokrili Grad Rovinj i Lučka uprava, dok je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture osiguralo 8,5 milijuna kuna, a Istarska županija 1,6 milijuna kuna.

Glavni projektant je dipl.ing.arh. Alan Kostrenčić iz studija Kostrenčić i Krebel – arhitekti, a radove su izvele tvrtke Pomgrad inženjering, Vodogradnja Rijeka i BSK commerce.

Svaki ponton opremljen je ormarićima za opskrbu strujom, vodom i hidrantskom (protupožarnom) mrežom. Izhgrađen je i lukobran sa sunčalištem. Položaj i oblik lukobrana definirani su u skladu s uvjetima konzervatora te rezultatima dobivenim pomoću numeričkog modeliranja deformacije valova. Sami poprečni presjek lukobrana složenog je karaktera a također je djelomično uvjetovan Konzervatorima (u smislu njegove apsolutne visine), estetskim zamislima arhitekta te funkcionalnim detaljima projektanta pomorskih građevina. Poprečni presjek lukobrana je atipičan, a najsličniji je vertikalnom tipu lukobrana.