U Nizozemskoj grade prvu cestu pokrivenu bio asfaltom na bazi lignina

Lignin je složeni organski polimer koji se prirodno nalazi u većini biljaka, a odgovoran je za međusobno vezivanje biljnih stanica. Zbog svojih vezivnih svojstava može se koristiti za izradu ljepila i površinskih obloga pa tako i u proizvodnji asfalta umjesto bitumena

101
lignin bio asfalt

Nizozemska građevinska tvrtka Roelofs na 250 metara dugoj dionici ceste između Siddeburena i Wagenborgena, na sjeveru Nizozemske, testira primjenu bio asfalta u kojem je bitumen, tradicionalni vezivni sastojak asfalta proizveden iz sirove nafte, zamijenjen Nizozemskim ligninom (Dutch Lignin), proizvodom potpuno biljnog porijekla koji bi znatno mogao smanjiti emisiju ugljičnog dioksida u cestogradnji.

U gornjem sloju asfalta bitumen će zamijeniti 1000 kilograma novog vezivnog proizvoda na biljnoj bazi koji je razvila nizozemska tvrtka Avantium, specijalizirana za održive i obnovljive kemijske proizvode.

U svojoj pilot-biorafineriji Dawn u Delfzijlu, u Nizozemskoj, Avantium iz drvene sirovine proizvodi industrijske šećere i lignin. Lignin se može koristiti za proizvodnju energije,
ali je prikladan i za mnoge druge primjene veće vrijednosti kao što je bio asfalt.

Lignin je složeni organski polimer koji se prirodno nalazi u strukturi većine biljaka, uključujući drveće, a odgovoran je za međusobno vezivanje biljnih stanica. Osobito je važan za stvaranje staničnih stijenki, posebno u drvu i kori, jer daje krutost i ne trune lako.

Zbog svojih vezivnih svojstava, lignin se može koristiti za izradu ljepila i površinskih obloga pa tako i u proizvodnji asfalta.

Lignin kao zamjena za bitumen

“Uzbuđeni smo zbog toga što možemo predstaviti potencijal našeg lignina u proizvodnji bio asfalta. To je sjajan primjer ostvarenja naše misije – da zamijenimo fosilne kemijske spojeve i materijale obnovljivim zamjenama”, rekla je Annelie Jongerius, kemijska inženjerka iz Avantiuma.

Avantium usko surađuje s Roelofsom, građevinskom tvrtkom koja ima ambiciju potpuno prijeći na bio asfalt.

“Naš cilj je da do 2030. budemo potpuno klimatski neutralni. Interno, ali i u suradnji s našim klijentima i partnerima, tražimo i konkretne primjene koji nas vode u tom smjeru i međusobno se nadahnjujemo kako bismo svijet učinili boljim. Ova je suradnja sjajan primjer”, rekao je Gerard Hoiting, direktor tvrtke Roelofs.

Izgradnja ceste između Siddeburena i Wagenborgena je pilot u okviru projekta
Chaplin XL, čiji je cilj promicanje uporabe lignina kao zamjene za bitumen u cestogradnji. U projektu uz Avantium i Roelofs sudjeluju Sveučilište u Utrechtu te tvrtke Wageningen Food & Biobased Research, Asfalt Kennis Centrum, H4A Infratechniek i Stichting Biobased Delta.

Partneri će detaljno analizirati rezultate pilot-projekta – performanse, ekonomsku i tehnološku izvodljivost, životni ciklus asfaltnog sloja te utjecaj na okoliš.

Traži se potvrda tehnolgije kroz natječaje

Radi usporedbe, Roelofs će drugu dionice iste ceste graditi s konvencionalnim kraft ligninom iz finske tvornice papira. Kraft lignin, naime, nastaje kao nusproizvod u proizvodnji komercijalnog papira iz drveta. Zbog lignina papir, osobito novine, izložene kisiku s vremenom požute. Kvaliteta papira stoga se određuje po time koliko se lignina uklanja tijekom proizvodnog procesa.

Preliminarni rezultati pokazuju da je kod primjene asfalta na bazi lignina ugljični otisak znatno manji nego kod asfalta na bazi bitumena.

“Za široku primjenu lignina u cestogradnji potrebno je da dobijemo financijsku, tehničku i ekološku potvrdu bio asfalta kroz natječaje. U svakom slučaju, tvrtke koje se bave cestogradnjom pokazale su veliki interes za rezultate našeg projekta”, rekao Martin Junginger, profesor bioekonomije sa Sveučilišta u Utrecht i koordinator projekta Chaplin XL.