digitalizacija i automatizacija

Digitalizacija i automatizacija poslovanja ne događaju se svugdje istom brzinom i različito utječu na regije, sektore i organizacije. U svim scenarijima o budućnosti digitalizacija i automatizacija naglašavaju vrijednost učenja novih vještina. Učenje je ono što će jamčiti zaposlenost, a učiti treba brzo i na način koji će odmah donijeti željene rezultate. Prava kombinacija vještina stvarat će ljude koji će svojim talentom nadograđivati tehnologiju.

Rast potražnje za ljudima koji vladaju novim vještinama čini nepotrebnima ljude koji vladaju postojećim vještinama. Automatizacija mijenja načine na koje obavljamo poslove. Zato treba naći rješenja za ljude koji rade na poslovima koji se automatizacijom gase. To javno-privatno partnerstvo, koje predvode poslodavci, pruža zanimljive načine podučavanja novim vještinama, preobražava odnose ponude i potražnje na tržištu rada te revitalizira zajednice.

Navedeni zaključci rezultat su nedavnog istraživanja tvrtke ManpowerGroup, nazvanog “The Skills Revolution: Digitization and Why Skills and Talent Matter”. Riječ je o anketi u kojoj je gotovo dvadeset tisuća poslodavaca koji posluju u 42 zemlje govorilo o utjecaju automatizacije na broj radnih mjesta u njihovim tvrtkama u slijedeće dvije godine, o tome što misle koje funkcije unutar njihovih organizacija će biti najsnažnije pogođene digitalizacijom te o vještinama koje najviše cijene i zašto teško pronalaze ljude s takvim umijećima i sposobnostima.

Poslodavci najavljuju nova zapošljavanja

Prognoze razvoja svjetskog tržišta rada navode niz krajnosti s dugoročnim djelovanjem: tehnologija nam uzima poslove, roboti zamjenjuju vozače, a ide se čak toliko daleko da se predviđa svijet u kojem će svi biti nezaposleni. Međutim, već drugu godinu zaredom, 86 posto poslodavaca u svijetu kaže da će, zbog sve opsežnije automatizacije poslovnih procesa i digitalizacije, tijekom slijedećih nekoliko godina zapošljavati nove ljude, ili će, u najmanju ruku, zadržati isti broj postojećih radnih mjesta. Samo 10 posto ih smatra da će zbog digitalizacije morati smanjiti broj zaposlenih, tek četiri posto kaže da ne zna što digitalizacija donosi.

“Izvještaj pruža izravan i trenutan pogled u utjecaj automatizacije na radnu snagu u digitalnom dobu – ne govori o tome što će biti za pet ili deset godina, već o tome što se događa sada i u neposrednoj budućnosti. Pokazuje koje funkcije unutar tvrtke će se razvijati, a koje će postajati manje potrebne. Izvještaj pokazuje i vrijednost mekih vještina – komunikacije, suradnje, kreativnosti… – u kojima su ljudi bolji od strojeva. Ljudi s mekim vještinama su oni koje poslodavci danas najviše traže i ljudi koje je najteže naći“, kaže Nebojša Biškup, direktor tvrtke ManpowerGroup Hrvatska.

Niti jedna zemlja nije imuna na digitalizaciju. Kako se industrije prebacuju na naprednije, automatizirane procese, tako poslodavcima treba sve više ljudi – posebno onih koji vladaju informatičkim vještinama – kako bi proveli transformaciju poslovanja. Od 42 zemlje koje su sudjelovale u istraživanju, u njih 34 tvrtke očekuju da rezultat digitalizacije budu nova zapošljavanja, a ne otpuštanja.

Latinoamerički poslodavci su najoptimističniji kad je u pitanju utjecaj automatizacije na zapošljavanje. U Europi, poslodavci u Njemačkoj i Belgiji sada predviđaju rast broja radnih mjesta – što je napredak u odnosu na prošlu godinu. U Sjedinjenim Državama 25 posto tvrtki očekuje da će automatizacija dovesti do stvaranja novih radnih mjesta, a to misli samo 3 posto tvrtki u Kini.

Administrativni poslovi pod najvećim udarom automatizacije

“Kad su digitalne vještine u pitanju, sada se najviše ulaže u informatička znanja i vještine, odnose s korisnicima te u funkcije u tvrtki koje su najviše izložene kupcima. Suprotno tome, kao rezultat automatizacije, administrativne i ostale uredske funkcije doživjeti će najveći pad broja radnih mjesta. Uloge u tvrtki koje su rutinske ili manje bitne za odnose s korisnicima, bit će pod najvećim udarom automatizacije”, kaže Nebojša Biškup.

Poslodavci u proizvodnom sektoru već drugu godinu zaredom predvode digitalnu revoluciju – predviđaju, istodobno, najveći rast (24%) i najveći pad (19%) broja radnih mjesta. Pojava tehnologija industrija četvrte generacije (Industry 4.0) ono je što je dovelo do sadašnje renesanse proizvodnog sektora.

Poslodavci u proizvodnim industrijama kontinuirano eksperimentiraju sa svojom radnom snagom, nastojeći u njoj pronaći ljude s pravim digitalnim vještinama. Druge industrije uskoro će slijediti taj smjer.

Većina tvrtki očekuje da će broj radnih mjesta u odjelima ljudskih resursa i financijama ostati stabilan. Organizacije primjenjuju nove tehnologije i prilagođavaju svoju radnu snagu podučavajući je novim vještinama pa će te dvije funkcije biti predvodnice učinkovite transformacije, dok će ukupni broj radnih mjesta biti stvoren u drugim dijelovima organizacije.

U sektoru financijskih usluga – tvrtke koje se bave bankarstvom, poslovima s nekretninama i osiguranjima – raste potražnja za IT stručnjacima. Treba ih i do pet puta više nego što im treba knjigovođa.

Traži se kombinacija visokotehnoloških i mekih vještina

Za organizacije i za pojedince najbolja kombinacija vještina bit će kombinacija visokotehnoloških i vrlo sofisticiranih, mekih vještina. Ta kombinacija istaknut će sve ljudske prednosti, tehnička znanja i digitalni know-how. “Više od pola tvrtki smatra da su komunikacijske vještine – kako verbalne, tako i vještine pisanja – najvrijednije meke vještine koje traže od svojih ljudi, uz rješavanje problema i sposobnost učinkovitog rada u timovima”, dodaje Biškup. Najteže je naći ljude s kombinacijama tih vještina: poslodavci kažu da su vještine kao što su rješavanje problema, dobra komunikacija i zajednički rad s kolegama i korisnicima te organizacija posla, vještine koje ima vrlo mali broj kandidata.

Komunikacijske vještine iznimno su važne u informatici u kojoj ljudi, u projektima digitalizacije poslovanja, sve više rade u timovima. Informatika je danas višefunkcijski odjel, važan element poslovne transformacije. Također, organizacije sve više cijene komunikativne ljude koji se snalaze u izravnom dodiru s kupcima, koji se ne boje rješavati probleme i koji shvaćaju da im nove tehnologije i sustavi za odnose s korisnicima mogu pomoći u svakodnevnom radu te da tako mogu dodati vrijednost tamo gdje je najtraženija.

“Na primjer, u talijanskoj pokrajini Emilia Romagna, proizvođačima svjetski poznatih automobila – Ferrari, Maserati, Lamborghini i druge – nedostaje ljudi s vještinama koje su potrebne za proizvodnju snažnijih, laganijih komponenti koje ugrađuju u svoja vozila visokih performansi. Podružnica tvrtke ManpowerGroup, Experis, udružila se s lokalnim tehničkim školama, sveučilištima i općinama i otvorila je tamo Laboratorij, akademiju i centar za uvježbavanje novih zaposlenika.

Iskorištavajući sve prednosti jedinstveno formuliranog kurikuluma Experisov laboratorij uspio je novim vještinaManma podučiti stotine radnika: nezaposleni tekstilci u toj talijanskoj regiji podučeni su radu s visoko-tehnološkim materijalima kao što su ugljična vlakna, što je vještina koja im je omogućila novo zaposlenje u prestižnim, vrhunskim tvrtkama iz auto-industrije. To je formula koju se može primijeniti i u Hrvatskoj”, kaže Nebojša Biškup.