Na scenu stiže nova klasa jednoroga

Business Insider predstavio je elitnu skupinu od 14 tvrtki iz nove klase jednoroga, startup tvrtki koje su premašile graničnu procijenjenu vrijednost od milijardu dolara

u 8:49 Zadnja izmjena: 25.03.2019 u 13:54
104
nova klasa jednoroga
Startup Nuro razvija ekološka dostavna vozila s nultom emisijom. Maksimalna brzina vozila je 25 milja na sat, a upola su manja od standardnih dostavnih vozila

Svijet poduzetničkog kapitala prošle je godine bio vrlo aktivan. Promovirano je 100 novih “jednoroga”, što je pojam za startupove koji su premašili graničnu procijenjenu vrijednost od milijardu dolara. Kapitalne injekcije u te tvrtke potiču nade da će njihova vrijednsot dodatno porasti prilikom izlaska na javna tržišta. U ovoj godini nova klasa jednoroga privukla je pozornost investitora i pretpostavlja se da će većina njih u sljedećih nekoliko godina pokrenuti javnu ponudu dionica.

14 odabranih

Business Insider predstavio je elitnu skupinu iz nove klase jednoroga. Riječ je o startupima koji razvijaju proizvode iz područja visokog rasta kao što su umjetna inteligencija, autonomna vozila, online kozmetika, iznajmljivanje stanova i zdravstvena analitika.

Evo kratkog opisa 14 jednoroga koje je izdvojio Business Insider:

  • 10x Genomics – sustav za sekvencioniranje gena, 1,3 mlrd dolara
  • 360 Enterprise Security Group – internetska platforma za kibernetičku sigurnost, 3 mlrd dolara
  • N26 – pružatelj usluga mobilnog bankarstva, 2,7 mlrd dolara
  • Hims – online platforma za wellness proizvode, 1,1 mlrd dolara
  • Databricks – platforma za analizu podataka, 2,75 mlrd dolara
  • Calm – aplikacija za meditaciju, 1 mlrd dolara
  • Aurora – autonomna vozila, 1 mlrd dolara
  • Health Catalyst – platforma za zdravstvenu analitiku, vrijednost 1 mlrd dolara
  • Nuro – autonomna dostavna vozila, 2,7 mlrd dolara
  • Flexport – platforma za logistiku, 3,2 mlrd dolara
  • Horizon Robotics – tehnologija umjetne inteligencije, 3 mlrd dolara
  • Danke Apartment – platforma za najam apartmana, 2 mlrd dolara
  • Chime – platforma za mobilno bankarstvo, 1,3 mlrd dolara
  • Glossier – online kozmetički brend, 1,2 mlrd dolara

Od ukupno navedenih 14 startupa jednoroga, devet je američkih, dva kineska, e po jedan njemački i francuski. Sve tvrtke su tehnološki orijentirane pa čak i one koje ne razvijaju izravno tehnološke proizvode i usluge, kao što je slučaj s kozmetičkom tvrtkom Glossier koja posluje prvenstveno putem interneta.

Ekološko autonomno dostavno vozilo

Tvrtka Nuro razvija autonomna vozila, a klubu milijardera priključila se u veljači nakon što je primila 940 milijuna dolara vrijednu investiciju SoftBank Grupe. Za razliku od drugih transportnih tvrtki poput Uber Technologiesa i Lyfta, koji su usredotočene na prijevoz putnika, Nuro razvija ekološka dostavna vozila s nultom emisijom. Maksimalna brzina vozila je 25 milja na sat, a upola su manja od standardnih vozila.

Nuro je osnovan 2016. godine, a već je potpisao ugovor o pilot programu dostave s jednim od vodećih trgovaca prehrambenim proizvodima, kompanijom Kroger, u Scottsdaleu u Arizoni. Startup je suočen s nizom konkurenata među kojima je Aurora, još jedan jednorog s liste kojeg podržavaju jaki igrači poput Amazona.

Aurora je prošlog dobila kapitalnu injekciju vrijednu 530 milijuna dolara od strane investitora koje predvodi Sequoia Capital. Među investitorima je io i Amazon.

Tri godine stari startup koji nudi potpuno samostalni softverski sustav za proizvođače automobila osnovala je skupina bivših djelatnika drugih tvrtki koje razvijaju tehnologiju autonomnih vozila. Tim predvode Chris Umson, koji je vodio Alphabetov projekt Waymo, i Sterling Anderson, bivši šef Teslina razvojnog tima.

Platforma za online prodaju kozmetike

Kozmetička tvrtka Glossier najnovija je prinova u društvu jednoroga u ovoj godini. Početkom ožujka startup iz New Yorka prikupio je 100 milijuna dolara od ulagača koje je predvodio Sequoia Capital. Tvrtka vrijedna 1,2 milijarde dolara nastala je 2010. iz bloga. Cilja ne milenijsku generaciju i jedna je od rijetkih kozmetičkih tvrtki koja većinu svojih proizvoda prodaje online. Glossier prodaje vlastite brendirane proizvode primjenjujući alate poput Instagrama, na kojem se može pohvaliti s oko 2 milijuna sljedbenika.

“Gradimo potpuno novi model kozmetičke tvrtke. Tvrtku koja ima vlastiti distribucijski kanal i koja čini kupce svojim dionicima”, izjavila je nedavno izvršna direktorica i osnivačica Emily Weiss. Dodala je kako izravno povezivanje s potrošačima potiče “beskrajnu inspiraciju za kreiranje novih proizvoda”.

Meditacija i wellness

Calm, sedam godina stara aplikacija za meditaciju i wellness dosegla je vrijednost od milijardu dolara u veljači, kada je završena financijska runda serije B od 88 milijuna dolara. Očekuje se da će tvrtka nastaviti rasti budući da meditacija i pažnja postaju sve popularniji. Prema procjenama američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti primjena meditacije porasla je za više od tri puta u razdoblju od 2012., kada je Calm osnovan, do 2017. godine.

Platforma generira prihode na temelju pretplate, nudeći svojim korisnicima meditacijske sesije i druge proizvode kao što su “Sleep Stories”. Osim toga, Calm je proširio svoj poslovanje izvan svoje osnovne aplikacije investirajući u tvrtke poput xPresSpa, lanca brzih spa trgovina u zračnim lukama, i partnerstvom s American Airlines Groupom koji nudi Calmovu aplikaciju u okviru svoje zabavne ponude na letovima. Tvrtka je objavila da je lani učetverostručila prihode te da ostvaruje dobit. Ove godine očekuje prodaju od 150 milijuna dolara.

Bez obzira na ove potencijalne javne ponude, važno je da investitori pozorno razmotre ponudu. Nisu svi jednorozi proteklih godina u javnoj ponudi opravdali visoka očekivanja.

Na primjer, Snap Inc., matična kompanije tvrtke za dijeljenje fotografija i videozapisa Snapchat, provela je javnu ponudu u ožujku 2017. godine. Njihovim dionicama trguje uz diskont od 36 posto u odnosu na cijenu dionica u javnoj ponudi. Investitori su zabrinuti da kompanija ne može odgovoriti konkurentima poput tehnološkog diva Facebooka i nisu impresionirani proizvodima koje tvrtka nudi. Sličan odnos investitora osjetile su i neke druge kompanije pout Twittera, pionira društvenih medija.


Sadržaj omogućila Addiko banka