Kartično plaćanje i mali poduzetnici: jednostavnije, jeftinije i sigurnije

Glavni razlozi zbog kojih su mala i srednja poduzeća u Hrvatskoj prihvatila kartično plaćanje su zahtjevi potrošača, prepoznavanje potrebe za povećanjem prisutnosti na tržištu te prepoznavanje novih tehnoloških trendova

u 5:42 Zadnja izmjena: 17.12.2018 u 23:19
304
kartično plaćanje

Malo i srednje poduzetništvo oduvijek se smatralo jednim od glavnih pokretača gospodarstva te sektorom koji uvelike doprinosi razvoju lokalne zajednice. Koje su potrebe, trendovi i izazovi unutar segmenta malog i srednjeg poduzetništva pokazuje istraživanje Mastercard CEE SME Monitor koje je kompanija Mastercard provela među malim i srednjim poduzetnicima u Hrvatskoj te srednjoj i istočnoj Europi.

Jedna od ključnih stvari svakako je implementacija bezgotovinskog oblika plaćanja koje pojednostavljuje i ubrzava svakodnevno poslovanje. Kako pokazuje istraživanje, za mala i srednja poduzeća u Hrvatskoj prihvaćanje kartičnog plaćanja nije nikakva novina. Naime, gotovo polovica (49%) ispitanika smatra da se u njihovom sektoru kartično plaćanje počelo prihvaćati prije više od 5 godina, preko trećine (36%) još od kada su pokrenuli svoje poslovanje, dok tek manji broj ispitanika tvrdi da se to dogodilo unutar zadnjih 5 (5%), odnosno zadnje 2 godine (7%).

Da je kartično plaćanje na domaćem tržištu prilično prihvaćeno potvrđuju i podaci Europske središnje banke koji govore da je u Hrvatskoj iznadprosječan broj POS uređaja (28.748) na milijun stanovnika u odnosu na europski (22.948) te prosjek srednje i istočne Europe (17.909).

Potrošači žele plaćati karticama

Kako istraživanje pokazuje, glavni razlozi zbog kojih su mala i srednja poduzeća u Hrvatskoj prihvatila kartično plaćanje su zahtjevi potrošača (43%), prepoznavanje potrebe za povećanjem prisutnosti na tržištu (24%), prepoznavanje novih tehnoloških trendova (21%) te uključivanje kartičnog plaćanja u vlastiti poslovni model (7%).

“Dodatan razlog za prihvaćanje kartičnog plaćanja je i njegova korist. Kao prednosti prihvata kartica ispitanici prepoznaju jednostavnije svakodnevno poslovanje (55%), širenje poslovanja (44%), povećanje sigurnosti (18%) te uštedu (6%). Zanimljivo je kako prednosti u još većoj mjeri prepoznaju oni koji su ga već uveli. Potvrdili su da im kartično plaćanje uvelike pojednostavljuje poslovanje (69%), povećava sigurnost (50%) te donosi uštede (15%)”, poručila je Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj.

Kartice se koriste sve češće

Čak polovica (51%) predstavnika malih i srednjih tvrtki koje prihvaćaju kartice smatra da se učestalost kartičnog plaćanja povećala u odnosu na prošlu godinu, otprilike trećina (34%) misli da je ostala ista i tek 7 posto da se smanjila. Iako rezultati sugeriraju na povećanje, dvije trećine ispitanika (66%) smatra da udio kartičnog plaćanja u njihovoj tvrtki na mjesečnoj razini ne prelazi 40 posto svih plaćanja.

Čak 93 posto malih i srednjih tvrtki prihvaća kartično plaćanje za bilo koji iznos, dok ih tek manji broj ne prihvaća kartice za iznose ispod 70 (4%), odnosno 7 kuna (3%). Kao razloge neprihvaćanja kartica u tim slučajevima ističu brže plaćanje gotovinom za tako male iznose (56%) te financijsku neisplativost zbog naknada koje za tako male transakcije čak i premašuju trgovačku maržu (22%).

Uz to, jedan dio (11%) ih tvrdi da se potrošači nikad ne odlučuju plaćati tako male iznose svojim karticama, već isključivo gotovinom.

POS uređaj se najčešće uzima u najam

Gotovo polovica ispitanih domaćih malih i srednjih poduzetnika (46%) unajmila je POS terminal te za njega plaća mjesečnu naknadu kao postotak obujma kartičnih plaćanja. Nadalje, četvrtina (24%) ih najam POS terminala plaća mjesečnom naknadom na osnovi ukupne vrijednosti transakcija, dok tek rijetki (6%) najam POS terminala plaćaju jedinstvenom mjesečnom naknadom. S druge strane, još je manji broj onih koji su kupili (4%) ili besplatno dobili (4%) takav uređaj.

Među onima koji nemaju POS terminal još je uvijek velik broj (76%) onih koji ga nemaju namjeru uvoditi. S druge strane, ono što bi motiviralo neke od njih je širenje poslovne ponude (11%), besplatno korištenje uređaja (8%), drugačiji poslovni model (6%), potencijalne koristi (3%) te zakonodavni okvir (1%) prema kojem bi, primjerice, posjedovanje POS terminala bilo obavezno, ili bi donosilo porezne olakšice.

Većina poduzetnika neodlučna oko uvođenja inovativnih načina plaćanja

Prema istraživanju, 13 posto malih i srednjih tvrtki u Hrvatskoj ne razmatra opciju uvođenja inovacija u svoje poslovanje, dok je većina (60%) neodlučna. Ipak, jedan dio ih o tome razmišlja, a inovacije koje namjeravaju uvesti u svoje poslovanje su beskontaktno (8%) i mobilno plaćanje (8%), uvođenje plaćanja karticama online (8%), P2P plaćanje ili izravan prijenos sredstava od jednog potrošača drugome (4%), digitalni novčanik (4%), card on file rješenje (3%), dodavanje platne opcije postojećem programu vjernosti (2%) te biometrijska rješenja (1%).

Plaćanja u B2B segmentu

Kada je riječ o načinu plaćanja između poslovnih partnera, uvjerljivo najveći broj tvrtki (preko polovice) plaća fakture sa svog poslovnog računa, dok su također dosta ustaljeni načini plaćanja gotovina, uplatnice, poslovne kartice i mobilno plaćanje. Također, plaćanje s poslovnog računa najveći broj tvrtki (oko 60%) koristi i za plaćanje poreza te operativnih troškova poput zakupa prostora ili komunalnih računa.

Predstavnici ili vlasnici malih i srednjih tvrtki koji imaju poslovne kartice većinom (61%) ne koriste usluge iste banke za svoje osobne i poslovne troškove. Oni uvelike prepoznaju prednosti poslovnih kartica te kao glavne ističu jednostavnost (74%), sigurnost (25%), transparentnost (13%), korist (11%), uštedu (10%) i kontrolu (10%).

Računovođe glavni izvor informacija o zakonskim i financijskim vijestima

Domaće male i srednje poduzetnike o zakonskim i financijskim vijestima važnim za njihov sektor najčešće informiraju njihovi računovođe (64%), dok ih se također značajan broj informira putem web stranica ministarstava ili tržišnih organizacija (57%), medija (39%) te Narodnih novina (36%). Nešto rjeđi slučaj je da ih o tome obavještavaju banke (26%). Kao uvjerljivo najvažnije organizacije nadležne za razvoj malog i srednjeg poduzetništva, ispitanici smatraju Ministarstvo gospodarstva (31%), Hrvatsku gospodarsku komoru (22%) te Ministarstvo financija (16%).

Visoki porezi najveća prepreka razvoju

Mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj u najvećoj mjeri prodaju proizvode i usluge u svom gradu ili općini (51%), zatim na nacionalnoj razini (45%), na inozemnom tržištu (37%) te unutar svoje regije ili županije (36%). Ono što je vrlo pozitivno je da se značajna većina, odnosno čak 90 posto malih i srednjih poduzetnika, osjeća financijski uključeno. Uz to, oni smatraju svoj sektor pokretačem ekonomskog rasta i razvoja zemlje (34%), pokretačem zapošljavanja (34%), predvodnikom u inovacijama (23%) te borbi protiv sive ekonomije (17%).

Kao najveću prepreku razvoju malog i srednjeg poduzetništva ispitanici ističu previsoke poreze (51%), a nakon toga i komplicirane administrativne procedure (37%), nisku kupovnu moć (33%), nedostatak adekvatne radne snage (30%), nelojalnu konkurenciju (29%), nepravedne tržišne regulative (21%) te korupciju (20%). Ipak, ono što sigurno budi optimizam je da više od tri četvrtine (76%) malih i srednjih poduzetnika planira nastaviti s trenutnim poslovanjem.