Hrvati beskontaktno plaćaju šest puta više nego prije tri godine

Karticama i dalje najviše kupujemo odjeću i obuću (72 posto), ali se ovoj kategoriji polako približavaju hrana i piće koje karticama kupuje 62 posto ispitanika

60
MasterIndex

U Hrvatskoj je nastavljen trend rasta popularnosti korištenja različitih vrsta kartica – debitne koristi 86 posto ispitanika, kartice s odgodom plaćanja njih 39 posto, a kreditne kartice 26 posto, pokazuje istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard proveo GfK Hrvatska. Kartice više koriste građani s nešto višim primanjima te oni iznad 40 godina starosti, a u prosjeku svatko od nas u svom novčaniku ima gotovo tri (2,8) kartice.

Istraživanje provedeno na uzorku od 1.010 korisnika bankarskih usluga je pokazalo kako gotovinu koristimo za male iznose, a za ostalo se sve više oslanjamo na kartice. Hrvatski ispitanici idu u korak s evolucijom trgovine – privučeni velikim popustima sve više kupuju online, a beskontaktno plaćanje koriste šest puta više nego prije tri godine.

Za njega je čulo čak 97 posto ispitanika, što je dosad najbolji zabilježeni rezultat. Spoznaju o beskontaktnom plaćanju prati i sve veći trend njegovog korištenja. Prije samo tri godine beskontaktno je plaćalo tek 10 posto korisnika kartica, dok je danas taj broj narastao na 59 posto.

Bez kartice ne možemo

Iz novčanika kartice svakodnevno vadi i upotrebljava prilikom kupovine čak 28 posto korisnika kartica, dok se njih samo 4 posto izjasnilo da kartice koristi rijetko ili nikad. Hrvatski ispitanici uvjerljivo preferiraju plaćanje karticama na prodajnom mjestu (74 posto).

Gotovini su vjerni samo za manje iznose – do 100 kuna – iako je i u manjim transakcijama primjetan trend rasta popularnosti plaćanja karticama, što se može pripisati jednostavnosti i brzini beskontaktnog plaćanja. Ono omogućava brze transakcije jednostavnim prislanjanjem kartice na POS uređaj što ih čini idealnima za male kupnje do 100 kuna pri kojima korisnici ne trebaju unositi PIN niti potpis.

Karticama i dalje najviše kupujemo odjeću i obuću (72 posto), ali se ovoj kategoriji polako približavaju hrana i piće koje karticama kupuje 62 posto ispitanika. Među prvih pet kategorija su i dalje kupovina goriva na benzinskim postajama (53 posto), kupnja online (43 posto) te potrošačke elektronike (20 posto).

Velike iznose plaćamo na rate

Hrvati vole plaćati na rate, što je još jednom potvrdilo i ovo istraživanje koje je pokazalo da čak 2/3 korisnika kartica ponekad plaća u ratama, prvenstveno za iznose veće od 500 kuna. Na rate se najčešće kupuju nešto vrijednije stvari, ponajviše potrošačka elektronika (76 posto ispitanika), a u prosjeku za plaćanje koristimo pet mjesečnih rata.

Komentirajući ove rezultate, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj Sanja Žigić istaknula je da podaci pokazuju kako ispitanici u Hrvatskoj vole jednostavna, brza i praktična plaćanja.

Online kupujemo zbog velikih popusta

Internetska kupnja s godinama je postala pravilo među korisnicima kartica i njih čak 85 posto je dosad nešto kupovalo online – uglavnom odjeću i obuću. Broj onih koji kupuju najmanje jednom u tri mjeseca je porastao sa 64 posto na 69 posto.

Istraživanje je pokazalo kako 47 posto online kupaca preferira svoj šoping ‘obaviti u inozemstvu’, dok njih 14 posto češće kupuje u domaćim e-trgovinama. Inozemne trgovine vjerojatno su popularnije i zbog velikih popusta. Upravo je to glavni motiv online kupnje za čak 70% ispitanika u Hrvatskoj.

Račune sve manje plaćamo u poslovnicama pošte i Fine

Račune također sve manje plaćamo gotovinom. Za to se još uvijek odlučuje 28 posto ispitanika, ponajviše iz Dalmacije i sjevera Hrvatske. Većina ispitanika (54 posto) je pak izjavila da režije plaća preko internetskog bankarstva, a njih 24 posto se odlučuje i za mobilno bankarstvo.

Iako u padu, tradicionalni SMS je i dalje najzastupljeniji (71 posto) oblik mobilnog plaćanja, dok je korištenje mobilnog bankarstva (44 posto) ostalo na sličnim razinama kao i prošle godine.