Samo nekoliko dana uoči najavljenog uklanjanja protubrodske mine iz riječke luke (bomba bi trebala biti uklonjena u nedjelju 19. ožujka), zbog čega je evakuirano oko petsto stanovnika iz središta Rijeke, bomba je pronađena i na gradilištu ceste D403, tijekom iskopa kružnog raskrižja. Radovi na gradilištu su odmah zaustavljeni.
Bagerist je uočio da je nešto iskopano, mislio da je stari bojler, ali primijetio da liči na bombu pa je to dojavio poslovođi, on inženjeru, a on je onda pozvao MUP. Policijski službenici i djelatnici za protueksplozijsku zaštitu utvrdili su da je riječ o avionskoj bombi zaostaloj iz 2. svjetskog rata.
“Ograđeno je kompletno sve u krugu 50 metara od naprave, staju svi radovi, sve što proizvodi vibracije, na minimum je ograničeno i kretanje pješaka. Dok se naprava ne ukloni, nema ništa od strojeva”, kaže rekao je Martin Abramović iz Hrvatskih cesta za RTL Danas.
Državna cesta D403, koja se gradi na području grada Rijeke, uz Pelješki most i koridor Vc jedan je od najvećih infrastrukturnih projekta u Hrvatskoj financiranih uz pomoć sredstava Europske unije. Investitor su Hrvatske ceste. Ugovor o financiranju izgradnje, vrijedan 520 milijuna kuna (69 mil. eura), potpisan je u prosincu 2019. godine, a 85 posto prihvatljivih troškova, odnosno 442 milijuna kuna (58,66 mil. eura), financira se iz Europskog fonda za regionalni razvoj, piše u najnovijem izdanju časopis Mineral & gradnja.
Riječ je o cesti koja povezuje čvor Škurinje na riječkoj zaobilaznici, centar grada Rijeke i zapadni lučki terminal. Nazivaju je “najskupljom cestom u Hrvatskoj”: glavna trasa bit će duga 2.977 metara, a spojna cesta prema Zvonimirovoj ulici oko 380 metara. U postupku javne nabave vrijednost radova na glavnoj trasi procijenjena je na 461 milijun kuna bez PDV-a (61,18 mil. eura), odnosno na oko 20.500 eura po metru.
Razlog je iznimno zahtjevan teren kojim cesta prolazi: na nešto više od 3 kilometra dugoj dionici nalaze se trotračni tunel Podmurvice, dug 1.253 metra, dva vijadukta, Piopi i Mlaka, ukupne duljine oko 500 metara, podvožnjak ispod željezničke pruge dug oko 60 metara, nadvožnjak dug 33 metra te pet raskrižja. Širina kolnika je promjenjiva: glavna trasa od čvora Škurinje do Zagrebačke obale je uglavnom trotračna, dok su spojne ceste dvotračne.
U postupku javne nabave za izvođača je odabrana zajednica ponuditelja u sastavu Kolektor CPG iz Slovenije, GP Krk iz Hrvatske i Euro-asfalt iz Bosne i Hercegovine, koji su ponudili da će posao odraditi za 456,35 milijuna kuna bez PDV-a. Na natječaju je zaprimljeno pet ponuda , a jedino je ponuda odabranoh konzorcija bila unutar procijenjenog.
Cesta bi trebala biti završena do kraja lipnja 2023. jer su do tada na raspolaganju europska sredstva.
Izazovi zbog poskupljenja materijala
Prilikom obilaska gradilišta u studenome prošle godine ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je kako radovi idu jako dobro, da nama nikakvih problema i da će cesta biti završena ovog ljeta.
“Bilo je određenih problema vezanih uz pandemiju koronavirusa i eskalaciju cijena, ali to smo uspješno riješili, tako da njezin završetak nije upitan”, istaknuo je Butković. Dodao je da, unatoč povećanju cijena izvođenja radova, financiranje ceste D403 neće doći u pitanje.
U Hrvatskim cestama i sada potvrđuju da radovi idu planiranom dinamikom te da se dovršetak projekta očekuje u ljeto ove godine. “Bilo je izazova zbog poskupljenja materijala, što je djelomično usporilo dinamiku napretka radova. No, to smo riješili tijekom prosinca 2022. u sklopu Ugovora o izgradnji, korekcijama zbog promjene troškova”, doznajemo iz Hrvatskih cesta.
“Iako je došlo do djelomične stabilizacije cijena materijala, pojedine cijene su i dalje visoke te još uvijek nije došlo do potpune normalizacije. U odnosu na bazni datum Ugovora armatura je u prosincu prošle godine bila skuplja 60 posto, inox 80 posto, beton 25 posto, a bitumen 60 posto”, pojasnila je glasnogovornica Tamara Pajić.
Izgradnjom ceste D403 uspostavit će se, trenutačno nepostojeća, veza između Luke Rijeka i Mediteranskog koridora (Rijeka-Zagreb- Budimpešta) transeuropske prometne mreže (TEN-T), koja je ključna kako bi se osiguralo slobodno kretanje putnika i roba, osnažilo jedinstveno tržište, ekonomska i društvena kohezija te konkurentnost i održivi razvoj. Kao dio projekta Rijeka Gateway – izgradnje kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali – završetak D403 uvjet je da novi terminal dobije uporabnu dozvolu.
Osim toga, uspostavit će se izravna veza tog dijela grada s centrom Rijeke. Preusmjeravanjem tranzitnog prometa s postojećih gradskih pravaca na buduću trasu smanjit će se prometno zagušenje i negativni utjecaji na okoliš (buka, vibracije i zagađenje zraka), povećat će se sigurnost prometa, skratit će se vrijeme transporta robe između luke Rijeka (Zagrebačko pristanište) i autoceste A7 u odnosu na postojeće gradske pravce. Zbog manjeg prometnog opterećenja postojećih pravaca uštedjet će se na troškovima održavanja i rekonstrukcije cesta i zgrada. Otvaranjem novog prometnog pravca, zahvaljujući boljoj povezanosti s drugim tržištima, povećat će se konkurentnost lokalnog gospodarstva.
Izgradnja nove prometnice će imati pozitivan utjecaj i na druge sektore jer će se prilikom gradnje ceste provući cijevi koje će omogućiti postavljanje optičke infrastrukture, što će također doprinijeti većoj konkurentnosti.
Cjeloviti tekst objavljen je u časopisu Mineral&Gradnja 149 (01/2023), autor: Tihomir Dokonal. Sva prava pridržana @Mineral&Gradnja