Produbljena obala uz terminal Jadranska vrata u Luci Rijeka

More uz obalni zid južnog veza produbljeno je na 16,5 metara kako bi uz operativnu obalu mogli pristajati brodovi veće duljine i kapaciteta i kako bi terminal Jadranska vrata bio konkurentan ostalim terminalima na Sjevernom Jadranu

97
kontejnerski terminal Jadranska vrata
Kontejnerski terminal Jadranska vrata [Izvor: Luka Rijeka]

Na kontejnerskom terminalu Jadranska vrata (na Brajdici) u riječkoj luci završeno je produbljivanje južnog veza kako bi se uz operativnu obalu mogli pristajati još veći kontejnerski brodovi. Radovi su obuhvatili morsko dno u duljini od 100 metara uz obalni zid južnog veza.

Radovi su započeli 24. kolovoza 2020. godine, a završili su 24. rujna ove godine. Izvođač radova bile je talijanska tvrtka Nuova Co.ed.MarR S.r.l. Tehnički pregled je obavljen 22. listopada 2024. godine.

Dubina mora uz obalni zid povećana je s 11,6 na 16,5 metara, a projektom je dubina mora u cijeloj dužini operativne obale Kostrensko pristanište jug od 428 metara izjednačena na 14,88 metara. Time je omogućen prihvat velikih kontejnerskih brodova uz operativnu obalu u punoj dužini i prestaje potreba za njihov privez na bovu.

Na konferenciji za medije održanoj povodom završetka projekta ravnatelj Lučke uprave Rijeka Danis Vukorepa objasnio je da dubina uz obalu prije radova nije bila dovoljna da bi uz nju pristajali brodovi dugi oko 360 metara i kapaciteta 15 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU), poput poput “Maersk Camptona” koji je u srijedu bio vezan na terminalu na Brajdici, te da su s donošenjem odluke o projektu i početkom radova poslali snažnu poruku brodarima kako se želi da taj terminal bude konkurentan svim terminalima na Sjevernom Jadranu.

Vukorepa je istaknuo kako je riječ o osmom završenom projektu koji se sufinancira iz europskih fondova od devet planiranih čija ukupna vrijednost premašuje 150 milijuna eura. Projekti su sufinancirani iz europskih fondova s 20 – 85 posto ukupno procijenjenih troškova.

Lučka uprava Rijeka je projekt “Unaprjeđenje infrastrukture luke Rijeka produbljenje južnog veza na kontejnerskom terminalu Jadranska vrata” prijavila na poziv europskog fonda CEF Blending u okviru Instrumenta za povezivanje Europe, a sufinanciranje je odobreno 2018. Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 17,4 milijuna eura, a sufinanciran je s 20 posto bespovratnih sredstava, dok je 80 posto financirano namjenskim sredstvima Lučke uprave Rijeka.

Na konferenciiji za medije najavljeno je također da koncesionar, tvrtka Jadranska vrata, priprema studijsku dokumentaciju za daljnje produbljenje obale prema zapadu u duljini od 200 metara na dubinu od 16,5 metara. Nakon toga u planu je produbljenje mora na istočnom dijelu na 16,5 metara.

Izvršni direktor tvrtke Jadranska vrata Emmanuel Papagiannakis rekao je kako zavšetak ovog projekta omogućuje istodobno vezivanje dvaju broda na terminalu, što bi trebalo povećati produktivnost, razinu usluge i učinkovitost terminala. Također, najavio je ulaganje veće od 35 milijuna dolara u dvije nove obalne dizalice superpostpanamax generacije, koje bi trebale biti isporučene u studenom iduće godine. Riječ je o hibridnim terminalskim dizalicama na kotačimakoje su po dimenzijama  slične onima nedavno isporučenima na kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali kojim upravlja Rijeka Gateway. Dizalice će omogućiti prekrcaj kontejnera s velikih kontejnerskih brodova.

Tvrtka Jadranska vrata kontejnerski terminal (AGCT) u vlasništvu je filipinskog ICTSI-ja, koji drži 51 posto vlasništva, i Luke Rijeka d.d. koja drži preostalih 49 posto.