Šest ponuda za preuzimanje riječkog brodogradilišta

Prema neslužbenim izvorima za preuzimanje riječkog brodogradilišta zainteresirani su norveški Kongsberg, talijanska Palumbo grupa, Hrvatsko-slovačka gospodarska komora, kanadska Veer Corporation, rumunjski poduzetnik Gabriel Comanescu, te dva norveška brodogradilišta

89
[Izvor: 3. maj]

Interes za kupnju tvrtke “3. maj Rijeka 1905” i nastavak brodograđevne djelatnosti u riječkom škveru iskazalo je do sada šest tvrtki, potvrdio je u utorak predsjednik Nadzornog odbora “3. maja” Juraj Šoljić. Treba još pričekati ponude koje bi mogle prispjeti poštom, a nakon iskazivanja interesa potencijalnim kupcima bit će omogućen uvid u dokumentaciju.

Šoljić nije htio otkriti o kojim je potencijalnim ponuditeljima riječ, no Novi list piše, pozivajući se na neslužbene izvore, da je “lepeza ponuditelja poprilično je šarolika, od moćnog Kongsberga i Palumbo grupe do kanadskog startupa”.

Tko su potencijalni kupci

O interesu Kongsberg grupe već dugo se govori u kuloarima. Njeni predstavnici već duže vrijeme vode razgovore s hrvatskom Vladom i Ministarstvom obrane oko moguće suradnje na programu gradnje višenamjenskih vojnih brodova u domaćim brodogradilištima. Ova internacionalna grupacija sa svoja tri ključna segmenta poslovanja – maritimnim, vojnim i digitalnim, lani je ostvarila prihode od gotovo 3,5 milijardi eura, imali su 13.300 zaposlenika, a njezin najveći dioničar je norveška država. U Rijeci je Kongsberg prisutan kroz poznatu projektantsku tvrtku Navis Consult, koja od 2019. godine posluje u sastavu ove grupacije, a Norvežani su uspješno surađivali i s Đurom Đakovićem te šibenskim brodogradilištem Iskra.

Palumbo grupa, koja operira sa sedam brodogradilišta na Mediteranu, u domaćoj je javnosti najpoznatija kao vlasnik remontnog brodogradilišta “Viktor Lenac” koje je preuzela 2018. od zadarske Tankerske plovidbe i Uljanika. Neke od minulih poslovnih godina bile su rekordne za »Viktor Lenac« po ostvarenim prihodima i neto dobiti, međutim, talijanski vlasnik svih ovih godina redovito je zaradu raspodjeljivao u zadržanu dobit, dodatno time ojačavajući kapital Lenca, piše Novi list.

Interes za preuzimanje 100-postotnog udjela u  tvrtki “3. maj Rijeka 1905”, iskazala je i Hrvatsko-slovačka gospodarska komora, organizacije čija je glavna misija pružanje usluga i informacija za članove koji se bave gospodarskom razmjenom ili ulaganjima u Hrvatskoj ili Slovačkoj.

Četvrti potencijalni kupac, prema neslužbenim izvorima, je tvrtka Veer Corporation iza koje stoji Kanađanka Danielle Doggett, osnivačica i izvršna direktorica dviju startup brodarskih kompanija s nultom emisijom – Sailcargo Inc. i Veer Corporation, čiji je cilj izgraditi prvu oceansku flotu sto posto čistih brodova za prijevoz kontejnera.

Interes je iskazao i rumunjski poduzetnik Gabriel Comanescu, vlasnik i direktor kompanije Grup Servicii Petroliere (GSP), koji je slovio kao potencijalni kupac Uljanika 1856, međutim, od te akvizicije na kraju nije bilo ništa.

Uz Kongsberg, interes za preuzimanje riječkog brodogradilišta iskazala su i dva norveška brodogradilišta.

Uvjet je nastavak brodograđevne djelatnosti

U prvom krugu utvrđuje se samo postojanje interesa te minimalni uvjeti koji ponuđači moraju ispuniti. Nakon iskazivanja interesa za preuzimanje u neobvezujućoj ponudi, potencijalni ulagači do 30. travnja moći će pregledati dokumentaciju, a u sljedeća dva do tri mjeseca očekuje se provedba druge faze u kojoj bi trebali pripremiti dokumentaciju u skladu s obvezujućim uvjetima.

Temeljni kapital tvrtke 3. maj Rijeka 1905. je oko 10 milijuna eura, a među uvjetima je bila obaveza investitora na dostavu izjave da se bavi djelatnošću brodogradnje, odnosno da se namjerava baviti djelatnošću brodogradnje na području brodogradilišta 3. maja.

Tvrtka “3.maj Rijeka 1905” osnovana je radi nastavka brodograđevne djelatnosti u riječkom brodogradilištu. Prema planu restrukturiranja 3.maja, djelatnost će se, bez financijskih opterećenja iz prethodnih razdoblja, obavljati u novoj tvrtki, koja je dokapitalizirana operativnom imovinom, a s ugovaranjem novih poslova u novu tvrtku se prebacivat će se i radnici.

Prema planu, brodogradilište “3. maj” će dovršiti ranije ugovorene poslove, među kojima je samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta (527), dok nove poslove, primjerice izgradnju trupa za polarni kruzer, ugovara tvrtka-kćer.