Šonje, Adrović i Bajakić investirali u novu zrakoplovnu kompaniju

Prvi avion kompanije ETF Airwasy tipa Boeing 737-800 sa 189 mjesta sletio je proteklog tjedna u Pulu, a s letovima će početi u sljedećih desetak dana. Povezivat će destinacije u jugoistočnoj Europi s destinacijama u Europskoj uniji

103
Velimir Šonje jedan je od glavnih ulagača i član Nadzornog odbora tvrtke ETF Airways

Hrvatska je dobila novu, privatnu zrakoplovnu kompaniju. ETF Airways pokrenula je skupina iskusnih domaćih pilota uz podršku ekonomskog analitičara Velimira Šonje i financijskih ulagača Ratka Bajakića i Zdenka Adrovića koji su glavni investitori.

Prvi avion te kompanije tipa Boeing 737-800 sa 189 mjesta sletio je proteklog tjedna u Pulu, a s letovima će početi u sljedećih desetak dana. Povezivat će destinacije u jugoistočnoj Europi s destinacijama u Europskoj uniji, piše Branko Podgornik u Novom listu.

Početkom lipnja ETF Airways trebao bi dobiti drugi zrakoplov istoga tipa, a treći je u planu početkom iduće godine.

Zrakoplovnim kompanijama lani je zbog korone promet pao za 70 do 80 posto. Međutim, Velimir Šonje, koji je član nadzornog odbora ETF Airwaysa, ne misli da je pandemija loš trenutak za pokretanje takvog poduzeća. Vjetar u leđa investitorima pruža snažan oporavak potražnje za putovanjima zrakoplovima dok se pandemija smiruje i dok se očekuje oživljavanje turizma.

Poslovni model utemeljen na unajmljivanju zrakoplova

ETF Airways poslovni model temelji na unajmljivanju zrakoplova, što čine mnogi zrakoplovni prijevoznici širom svijeta. Partner im je Aercapom iz Irske, čije su dionice izlistane na njujorškoj burzi.

“Za nas je iznimno bitno raditi s velikim i pouzdanim partnerom specijalistom za vlasništvo nad zrakoplovima, jer pouzdanost i sigurnost u ovom poslu dolaze prije svih drugih kriterija. Naš stručni tim se odlučio na zrakoplove tipa Boeing, što je prvi put u posljednjih trideset godina da netko u ovoj regiji operira s tim tipom zrakoplova”, rekao je Šonje. “Odlučili smo se za Boeing u dogovoru s našim partnerom Aercapom zbog velikog kapaciteta i duljine doleta, te je cijela organizacija kompanije složena oko te vrste putničkog zrakoplova srednje veličine.”

Iako ne isključuju mogućnost unajmljivanje posada na otvorenom tržištu, za time će posezati i samo iznimno, ako zbog velike potražnje neće imati dovoljno vlastitog osoblja.

U ETF Airwaysu ključni članovi tima bit će na trajnim ugovorima kako bi se osigurala njihova posvećenost i lojalnost kompaniji. Zrakoplovne poslove vode tri iskusna pilota koji imaju licencije za veći broj aviona na kojima su i instruktori-ispitivači, a obavljali su i niz drugih funkcija u avijaciji u srednjim kompanijama širom Europe.

Jezgro tima su iskusni piloti

U početnom timu bilo je deset zaposlenih, što je bio optimum u fazi pripreme, tumači Šonje, a sada s početkom operativnih aktivnosti broj zaposlenih porastao je na dvadesetak.Daljnji rast će ovisiti od obujma operacija – ne samo od broja zrakoplova, nego i od broja letova. Šonje predviđa da će krajem sljedeće godine i u 2023. dosegnuti oko stotinu zaposlenih.

“Gospoda Bedić, Banković i Stefanovski su i članovi uprave. Osim njih, jedan od najiskusnijih pilota obavlja poslove safety managera. U sljedećem ešalonu su još četiri pilota kapetana i šest kopilota sa značajnim iskustvom u drugim kompanijama. Prema tome, startamo s respektabilnim timom od osam pilota kapetana od kojih su čak petorica ujedno instruktori ispitivači, što je status koji u avioindustriji stječu samo najbolji i najiskusniji. Još dvojica su piloti instruktori”, razlaže Šonje.

Tehničke pripreme posada traju već mjesecima jer trebalo je pripremati upute i dokumentaciju, prolaziti obuke, simulatore i postupke pred Agencijom za civilno zrakoplovstvo. Taj posao je dobrim dijelom završen. “Sreća u nesreći koju je donijela pandemija u tome je što se na tržištu rada, koje je zamrlo, mogao okupiti vrhunski tim s međunarodnim iskustvom.”

Orijentracija na čarter letove i wet lease ugovore

Velimir Šonje naglašava da ETF Airways neće biti linijski prijevoznik: “Manjim igračima nemoguće je konkurirati velikim low cost kompanijama na frekventnim redovnim linijama kao što je London – Zagreb. Ne pada nam na pamet ni konkurirati Croatia Airlinesu”.

Gradovi na sjeveru Njemačke, Skandinavija, Rusija, Izrael, gradovi srednje veličine u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Španjolskoj koji nemaju izravne veze prema Hrvatskoj, samo su neka od neiskorištenih emitivnih tržišta s velikim potencijalima.

“Tržišne niše u ovom poslu postoje u čarter letovima i letovima za druge kompanije, takozvanim wet lease ugovorima. Europsko tržište za tu vrstu poslova je veliko i na njemu ima mjesta za manjeg, fleksibilnijeg i pouzdanog prijevoznika, što želimo postati”, zaključio je Šonje.