Od lipnja trajekti bi u Veloj Luci trebali pristajati u novoizgrađenom pristaništu, ispred bivše tvornice Jadranka. Građevinski radovi na novom pomorsko-putničkom terminalu Vela Luka završeni su početkom ožujka. Izvođač radova bila je tvrtka Pomgrad Inženjering koja je u posao uvedena 27. svibnja 2021.
Ukupna vrijednost projekta „Izgradnja pomorsko-putničkog terminala Vela Luka” iznosi 14,76 milijuna eura, odnosno 111,23 milijuna kuna. Projekt je sufinanciran bespovratnim sredstvima Kohezijskog fonda u okviru Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.” s 10,48 milijuna eura (78,93 milijuna kuna). Dodatnih 1,81 milijun eura odnosno 13,6 milijuna kuna osigurano je iz Državnog proračuna, piše časopis Mineral & Gradnja.
Vela Luka je najveće mjesto na otoku Korčuli, općina s nešto manje od 4.000 stanovnika, kako je pokazao popis stanovništva iz 2021. godine. Udaljena je od grada Korčule 42 kilometra otočnom cestom. Mjesto se razvilo početkom 19. stoljeća u dubokoj, zaštićenoj uvali, koja je jedno od najboljih sidrišta na istočnoj obali Jadrana. Trajektom je povezana sa Splitom, Lastovom i Hvarom.
Broj putnika i vozila na ovim linijama raste iz godine u godinu. Postojeće trajektno pristanište, koje je izgrađeno 70-ih godina prošlog stoljeća za prihvat manjih brodova, danas više ne može pratiti to povećanje ni prihvatiti sve automobile koji se mogu ukrcati na trajekt. Osim toga, pristanište se nalazi vrlo blizu središta Vele Luke i zbog toga se u turističkoj sezoni stvaraju velike prometne gužve.
Rasterećenje prometa
„Ukrcaj vozila za Split moguć je jedino preko luke Vela Luka, a iz godine u godinu sve je veći broj putnika i vozila koji prometuju na toj liniji. Prelaskom u novo pristanište, prometnih gužvi u središtu mjesta više neće biti jer vozila koja idu u druge dijelove otoka više neće prolaziti kroz Velu Luku”, objasnio je zašto je bilo potrebno graditi novi pristan ravnatelj Županijske lučke uprave Vela Luka Boris Žuvela.
Novi terminal omogućit će bolje uvjete za prihvat trajekata što dugoročno donosi veći broj putnika, olakšan prijevoz prema kopnu i, nadaju se otočani, i veći broj linija prema kopnu tijekom cijele godine. To bi im olakšalo pristup radnim mjestima, obrazovnim ustanovama, medicinskoj skrbi i ostalim uslugama kojih na otoku nema.
Ispred bivše tvornice Jadranka uređena je obalna trasa i izgrađena su tri nova trajektna veza – dva za trajekte dužine 70 metara i jedan za trajekt dužine 150 metara. Izgrađen je i jedan manji vez za brodove do 30 metara. Dubine na vezovima su od 8 od 13,5 metara. Vezovi će se koristiti za lokalnu trajektnu liniju Vela Luka – Ubli (na otoku Lastovu), za lokalnu trajektnu liniju Split – Vela Luka te za brzobrodsku liniju Ubli (Lastovo) – Vela Luka – Hvar – Split.
Ukupno raspoloživa operativna obala obuhvaća 18.685 četvornih metara. Izgrađena obalna trasa je ukupne dužine 426,80 metara. Zaobalna površina izvedena je ugradnjom nasipa u akvatoriju i potom nasipavanjem mora. Na tom prostoru uređen je prostor za vozila koja čekaju na ukrcaj, parkiralište za korisnike luke i ostali potrebni manipulativni prostor. Čekalište za ukrcaj ima kapacitet od 351 osobnog vozila, stajalište za 3 autobusa i 4 taksi vozila, dok parkiralište može primiti 20 osobnih vozila.
Navedeni kapaciteti u cijelosti zadovoljavaju potrebe prometne potražnje na liniji 604 Split-Vela Luka-Ubli. Planirani kapacitet odgovara i vršnom prometnom opterećenju koji će se javiti za vrijeme smjene turista u udarnim terminima turističke sezone, kada se očekuje učestalija plovidba trajekata kapaciteta 270 osobnih vozila na relaciji Split – Vela Luka.
Veći broj vezova i kraće vrijeme putovanja
Sada preostaje spajanje terminala na infrastrukturu – vodovodnu mrežu, kanalizaciju, telekomunikacijsku mrežu i elektroenergetsku mrežu – te nabava montažnih objekata u kojima će se smjestiti prodaja karata, čekaonica, javni toalet te prostor za lučke operatere. Montažne objekte će osigurati Lučka uprava.
„Nadam da će ostatak radova, koji su preduvjet za dobivanje uporabne dozvole, biti završen u roku kako bi sredinom lipnja trajekti početi pristizati na terminal”, kaže Žuvela.
Osim povećanja kapaciteta u obalnom linijskom prometu i smanjenja gužvi, izgradnja novog pomorsko-putničkog terminala povećat će sigurnost i pouzdanost kada je riječ o povezanosti otoka Korčule (i Lastova) s kopnom.
Novo pristanište omogućit će redovito prometovanje trajekata i po lošem vremenu, jer su duljina obale, širina rampe te dubina gaza prilagođene većim i bržim trajektima, koji bolje podnose različite vremenske uvjete. Zbog manje izloženosti bočnom vjetru bit će sigurnije izvođenje manevra okreta broda u svim vremenskim uvjetima. Skratit će se trajanje putovanja na liniji Vela Luka – Split s obzirom na to da će se omogućiti pristanak većih i bržih trajekata, brzine 19,5 čvorova.
Broj vezova je povećan u odnosu na postojeće trajektno pristanište, a moguća je i etapna izgradnju vezova. Novo pristanište trebalo bi omogućiti i pristajanje modernijih trajekata koji su manje štetni za okoliš. U konačnici, očekuje se uvođenje češćih linija prema Splitu i Ublima te prihvat većeg broja vozila.
Cijeli tekst objavljen je u časopisu Mineral&Gradnja br. 150 (02/2023), autor: Tihomir Dokonal. Sva prava pridržana @Mineral&Gradnja