Hrvatsko franšizno tržište raste, a 29 posto tržišta čine domaće franšize

Franšizni sektor Hrvatske broji 248 franšiznih sustava na ukupno 4.500 lokacija, zapošljavajući izravno 20.000 ljudi dok je indirektno taj broj i dvostruko veći.

95
Croatian Franchise Report
Croatian Franchise Report

Hrvatska je doživjela u posljednje tri i pol godine veliki rast domaćeg franšiznog sektora, što je znak da se konačno franšizno tržište konsolidira, a kao model rasta postaje i vrlo interesantan i hrvatskim poduzetnicima.

Franšizni sektor Hrvatske broji 248 franšiznih sustava na ukupno 4.500 lokacija, zapošljavajući izravno 20.000 ljudi dok je indirektno taj broj i dvostruko veći.

Od ukupnog broja aktivnih franšiza, domaći čine 29 posto od ukupnog broja, a očekivanja najavljena za 2024. daju razloga optimizmu i promjeni tog postotka posebno zbog najavljenih iskoraka pojedinih domaćih franšiza.

Croatia Franchise Report 2023  prvi godišnji izvještaj o stanju franšiznog sektora u Hrvatskoj, koji je pripremila Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, donosi detaljan uvid u dinamiku i rast franšiznog sektora u zemlji, istražujući ključne trendove i razvojne smjernice koji oblikuju budućnost ovog vitalnog segmenta hrvatskog gospodarstva.

Croatia Franchise Report 2023

Izvještaj osvjetljava rastuću ulogu franšiza u lokalnom gospodarstvu, naglašavajući kako domaće i strane franšize postaju značajni pokretači poslovnih inicijativa. Poseban naglasak stavljen je na analizu ključnih trendova, uključujući tehnološku inovaciju, fokus na održivost, i rast sektora izvan tradicionalnih područja.

Ključni trendovi uključuju daljnji razvoj domaćih mikro franšiza, ali i ulazak novih stranih franšiza na tržište. U 2024. godini tehnološka inovacija, fokusirana na automatizaciju i primjenu umjetne inteligencije, bit će ključna. Također, očekuje se rast sektora van institucionalnih edukacija za djecu i sektora wellnessa. Sve veća svijest o održivosti otvara potencijal za nove franšize koje primjenjuju održive prakse.

>>Ljiljana Kukec: Kreiranjem franšize poduzetnici dobivaju novi proizvod svojeg poduzeća

Franšizni sektor u Hrvatskoj

Franšizni sektor u Hrvatskoj odlikuje se visokom dinamikom, što je vidljivo iz značajnog broja brendova koji ulaze i izlaze s tržišta. Za razliku od većih tržišta gdje zatvaranje jedne lokacije može ostati neprimjetno zbog brojnosti ostalih, na relativno manjem hrvatskom tržištu, svako zatvaranje jedne lokacije istaknutog brenda postaje vrlo uočljivo, navodi se u Izvještaju.

Prema trenutnim saznanjima, više od 80 franšiznih brendova je u posljednjih dvadeset godina napustilo hrvatsko tržište. To uključuje kako globalno poznate marke poput Marks and Spencer, Sephora, Dr. Vinyl, Southern Fried Chicken, Vapiano i Hooters, tako i domaće franšize te hrvatske primatelje stranih franšiza.

Primjeri poput Subwaya i Costa Coffee ukazuju na to da čak i globalno uspješni franšizni lanci mogu doživjeti teškoće, bilo zbog pogrešnog izbora primatelja franšize, precjenjivanja potencijala tržišta ili nedostatka prilagodbe modela lokalnim specifičnostima. Međutim, neki brendovi su pokazali sposobnost ponovnog ulaska na tržište s prilagođenim strategijama i novim partnerstvima.

Ukupno gledajući, franšizni sektor u Hrvatskoj je u fazi kontinuiranog rasta i razvoja, s brojnim iskustvima i uspjesima koji oblikuju njegovu budućnost i pružaju važne lekcije za daljnje unapređenje. Potencijal za još veći rast i razvoj ističe se posebno u kontekstu globalnih trendova i adaptivnosti lokalnog tržišta prema međunarodnim poslovnim modelima.

Croatian Franchise Report

Usporedba s europskim zemljama

Usporedba franšiznog sektora u Hrvatskoj s onim u drugim europskim zemljama poput Španjolske, Italije i Njemačke pokazuje značajnu snagu ovog sektora u pogledu broja zaposlenih i prisutnih franšiznih brendova. Ipak, najuočljivija razlika je u visokom udjelu domaćih franšiza u tim zemljama, koji se kreće između 80 i 96 %, dok je u Hrvatskoj taj udio tek 29 %, iako je u posljednje tri godine skoro udvostručen.

Primjer Irske, s nešto malo većim brojem prisutnih franšiza, ali značajno većim udjelom domaćih franšiza (44%) i sličnim brojem franšiznih lokacija kao i Hrvatska, no s duplo većim brojem zaposlenih nego u Hrvatskoj. Sve ovo ukazuje na značajnu priliku za daljnji razvoj franšiznog sektora u Hrvatskoj, osobito kroz stvaranje i promociju novih domaćih franšiznih koncepata, što može dodatno ojačati domaći gospodarski ekosustav.

Croatia Franchise Report 2023. možete preuzeti ili pročitati na poveznici.

Metodologija primijenjena u izradi Croatia Franchise Report 2023 utemeljena je na kombinaciji kvantitativnih i kvalitativnih istraživačkih pristupa. Primarni podaci prikupljeni su korištenjem digitalnih lata i resursa online ankete, intervjue i analizu dostupnih podataka s interneta, a rezultat je suradnje studenata volontera i Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.