Šest savjeta za uspješno pokretanje vlastitog biznisa

Da biste izgradili posao i uspjeli kao poduzetnik, morate imati znatnu količinu znanja, otpornosti i strasti. To je jedno od najstrašnijih i najstresnijih iskustava, ali istodobno i jedno od najuzbudljivijih, najradosnijih iskustava koje vam može znatno promijeniti život

117
Dana Donofree osnivačica je i izvršna direktorica startupa AnaOno koji proizvodi rublje za osobe kojima je operacijom odtranjena dojka [Izvor: blog.jaanuu.com]

Odluka o pokretanju vlastitog posla nije laka, čak i kada imate doista dobru ideju. Da biste izgradili posao i uspjeli kao poduzetnik, morate imati znatnu količinu znanja, otpornosti i strasti. To je jedno od najstrašnijih i najstresnijih iskustava, ali istodobno i jedno od najuzbudljivijih, najradosnijih iskustava koje vam može znatno promijeniti život.

Ako imate ideju i vjerujete u nju, trebali biste pokušati. Iako je ideja možda jasna, poduzetnicima početnicima vjerojatno nije sasvim jasno kako ju provesti u djelo. Ovo su neki savjeti koje nude Tom Eisenmann, profesor na Harvard Business School koji predaje poduzetništvo, Maëlle Gavet, izvršna direktorica prestižnog poduzetničkog akceleratora Techstars, te nekoliko dobitnika Forbesove nagrade Next 1000.

Uvjerite se rješava li vaša ideja pravi problem

Potencijalni poduzetnici trebaju shvatiti uklapa li se njihova ideja u stvarne potrebe tržišta. Rješava li ona temeljni problem? Ako je tako, je li baza potencijalnih kupaca dovoljno velika da start-up bude održiv? “Ako nemate rješenje za neki doista veliki problem, malo je vjerojatno da će vaša tvrtka biti uspješna”, kaže Gavet.

Proučite svoje potencijalne klijente i osmislite testove kako biste potvrdili svoju hipotezu uz što manje troškova. Razgovarajte s potencijalnim klijentima, okupite fokus grupe ili provedite ankete.

“Mnogi poduzetnici misle da mogu vidjeti iza ugla”, kaže Eisenmann. “Žele krenuti u posao i prodaju prije nego što otkriju tko su im kupci. Takav posao traži čvrstu disciplinu, ali to kasnije spašava poduzetnika od mukotrpnog ispravljanja grešaka.

Napravite MVP

Nakon što poduzetnik utvrdi da vjerojatno postoji održivo tržište za njegov proizvod, vrijeme je za izradu MVP-a, odnosno minimalno održivog proizvoda. Eric Ries u knjizi The Lean Startup navodi da je MVP “verzija novog proizvoda koji omogućuje timu da prikupi maksimalno znanje o kupcima uz minimalan trud”.

MVP nudi prvim korisnicima (usvojiteljima) tek toliko značajki da mogu koristiti i davati povratne informacije o proizvodu, ali izbjegava potencijalno nepotreban rad koji bi zahtijevao daljnji razvoj.

“Zlatni standard uspješnog MVP -a”, tumači Eisenmann, “je da je netko to spreman platiti”.

Umrežavanje

“Nikad ne znate tko bi vam mogao dati sljedeći savjet ili sjajnu ideju. Zato razgovarajte o svom poslu sa svima koje susretnete na svom putu”, kaže Gavet. “Razgovarajte sa svojim računovođom ili taksistom. Razmišljajte o umrežavanju u iznimno širokom smislu.”

Također, važno da poduzetnici budu uključeni u industriju koju pokušavaju poremetiti. Prikupljanje znanja i povratnih informacija iz industrije može dobru ideju učiniti još boljom.

“Postoji magija koja može proizaći iz slučajnog susreta”, kaže Gavet.

Pronađite pravi tim

Poduzetnik ne mora poznavati sve vještine. Potrebno pronaći partnere i zaposlenike s komplementarnim i naprednim vještinama.

“Dobra ideja s lošim prijateljima je loš posao”, kaže Eisenmann. Kad su sredstva ograničena, vrijedno je uložiti napor da se pronađu pravi ludi.

“Zapošljavanje nekoga tko se loše snašao u samom početku može zaista naškoditi”, kaže Dana Donofree, osnivačica i izvršna direktorica startupa AnaOno i dobitnica Forbesove nagrade Next 1000. “Odvojite vrijeme da pronađete prave ljude.”

“Poslovna kultura jede poslovnu strategiju za doručak”, kaže Gavet. Prvi zaposlenici tvrtke imat će veliki utjecaj na definiranje njene kulture, a to je kasnije najčešće vrlo teško promijeniti.

Prikupite novac

Prilikom pokretanja vlastitog biznisa jedna od najvažnijih stvari je prikupiti potreban novac.

“Iako postoje neke iznimke, većina tvrtki se ugasi jer nisu mogle prikupiti dovoljno kapitala”, upozorava Gavet. “Voljela bih da se poduzetnici mogu usredotočiti samo na izgradnju i usavršavanje svojih proizvoda, ali nažalost to nije tako. Prikupljanje kapitala jedan je od primarnih zadataka poduzetnika.”

Postoji nekoliko načina za to. Uz rodbinu i prijatelje to u Hrvatskoj mogu biti neki poduzetnički predakceleratorski programi, crowdfunding kampanje, a u posljednje vrijeme javljaju se i neki fondovi sjemenskog kapitala. Vjerojatno je najteži put i teško ostvariv put za startup je tražiti kapital od poslovne banke.

Kako bilo, kapital vam je potreban za razvoj proizvoda i dio je svake startup priče.

Budite spremni na životne promjene

Da biste bili poduzetnik, morate biti strastveni u onome što radite. Vođenje startupa je cjelodnevna svakodnevna obveza. Za poduzetnika koji kreće u vlastiti biznis rad od 9 do 5 je prošlost.

To znači da je pomicanje granica i pronalaženje radosti u onome što radite ključno.

“To je doista teško, ali morate naučiti kako se odreži određenih stvari i kako rasporediti svoje vrijeme, inače ćete brzo izgorjeti”, kaže Kelli Jones, osnivačica i izvršna direktorica startupa Noso Patches, još jedna dobitnica Forbesove nagrade Next 1000.

Eisenmann dodaje: “Startup je nešto poput rođenja djeteta o kojem ćete morati brinuti još dugo nakon adolescencije.”

Bez obzira na to hoćete li izgraditi sljedećeg jednoroga, propasti ili ćete se naći negdje između, svi se slažu da je vrijedno pokušati.

“Imamo samo jedan život i ako ono što gradite može nekome drugome promijeniti život, morate pokušati”, kaže Donofree. “no, da sam prilikom pokretanja posla znala o tome ono što znam danas, tko zna bih li to učinila”, zaključila je s blagom ironijom.