Učenje nepisanih pravila jedan je od najvećih izazova u novom radnom okruženju. Svladavanje korporativne kulture je nešto što dolazi s vremenom, kroz promatranje, stjecanje iskustva i, možda, uz savjete dobronamjernih kolega koji su spremni pomoći vam prebroditi tu prepreku, piše Investopedia. Ako ne savladate ta pravila, posljedice mogu biti kobne. Najgori scenarij je da izgubite posao. Pravila vrijede za sve zaposlene, od onih koji brinu o održavanju do glavnog izvršnog direktora.
Širenje glasina
Ogovaranje je jedna od najopasnijih stvari. Širenje glasina mnoge ljude dovodi u nevolju, na samo na radnom mjestu, nego i u privatnom životu. Usprkos tome, većini ljudi teško se suzdržati od toga da podijele “sočne” informacije koje su čuli od prijatelja ili suradnika.
No, kao što su mnogi od nas naučili igrajući se kao djeca „pokvarenog telefona”, priče se s vremenom mijenjaju i evoluiraju do toga da njihov sadržaj ne postane više fikcija nego činjenica.
Uz to, neki tračevi mogu biti osvetoljubivi i mogu se proširiti namjerno kako bi se narušio nečiji ugled.
Kakve mogu biti posljedice? Onaj tko je proširio (lažne) glasine može biti uklonjen iz radnog okruženja jer riječ je o obliku nasilja. A s posljedicama se mogu suočiti i svi oni koji su glasine preuzeli i širili dalje.
Ogovaranje šefa
Čak i ako ne volite svog šefa, nije baš pametno da to naglašavate. Ogovaranje kolega je dovoljno loše samo po sebi, ali ako je riječ o šefu, to može biti jako štetno za vaš odnos s poslodavcem.
Prije nego što se upustite u ogovaranje nadređenoga, razmislite o toma da on ima moć učiniti vaš posao još težim nego što trenutno jest. Može vas suspendirati, smijeniti pa i otpustiti.
Zapamtite: ogovaranje nekoga tko ima moć u radnom okruženju je loša ideja.
Loša prezentacija tvrtke
Jedno od najvažnijih pravila kada govorite o svom poslodavcu u javnosti je da budete svjesni da predstavljate svoju tvrtku. Čak i ako niste zaposleni u prodaji ili marketingu, predstavljate ideale i proizvode svoje organizacije. Suočite se s činjenicom da se potpisom ugovora o radu obvezujete da ćete zastupati tvrtku za koju radite te da je u vašem interesu da u svakoj situaciji budete dostojan predstavnik svog poslodavca.
Mnogi koji su ignorirali ovo nepisano pravilo, izgorjeli su. Negativno predstavljanje vaše tvrtke, proizvoda ili usluga koje prodaje siguran je put k izlaznim vratima.
Narušavanje povjerljivosti
Dijeljenje povjerljivih informacija o suradnicima ili tvrtki za koju radite je još jedna stvar koju nikako ne biste trebali raditi. Postoje neka radna mjesta za koja je to izričito napisano u ugovoru o radu, na primjer za medicinsko osoblje, osoblje koje radi u ljudskim resursima ili za pravne stručnjake. Oni koji rade u odjelima za istraživanje i razvoj tvrtke imaju u svojim ugovorima sličnu klauzulu koja se odnosi na poslovne tajne.
Ali, čak i oni koji ne rade na poslovima koji su izravno izloženi osjetljivim informacijama mogu se naći u problemima ako podatke o tvrtki podijele javno. To mogu biti informacije o financijskim rezultatima tvrtke, privatne informacije o zdravlju drugog zaposlenika ili detalji o strateškim planovima tvrtke.
Oprezno s pisanim dokumentima
Pisanje dokumenata koji sadrži privatne podatke može biti opasno ako ne postoje odgovarajuće mjere zaštite. To se odnosi i na elektroničku poštu, koja se općenito smatra vlasništvom vašeg poslodavca. Drugi riječima, poslodavac ima pravo nadzirati sve što šaljete i primate putem svog radnog računu.
Na primjer, otkaz biste mogli dobiti ako radno vrijeme i opremu tvrtke – uključujući vašu poslovnu e-poštu – koristite za traženje novog posla.
Uglavnom, slanje privatnih poruka putem poslovnog računa elektroničke pošte nije baš dobra ideja.
Također biste trebali biti oprezni s podsjetnicima, tiskanim ili rukom pisanim dokumentima i instant porukama koje ste poslali za vrijeme radnog vremena. dok ste na poslu. Ako za izradu tih dokumenata koristite opremu ili alate vezane uz posao, vaš poslodavac može imati pravo nadzora nad tim dokumentima.
>>EMA štedi vrijeme i povećava produktivnost u pokretu
Spomenimo i to da danas postoje aplikacije koje će vam omogućiti da na uređajima poput mobitela razdijelite privatne i poslovne sadržaje.
Razmislite što objavljujete na društvenim mrežama
Današnji svijet uvelike je ovisan o društvenim mrežama – od širenja vijesti do komunikacije s prijateljima, obitelji, kolegama i drugim suradnicima. No, budite oprezni što objavljujete. Svaka objava koja sadrži ono što ne biste bili spremni izgovoriti u lice šefu potencijalno se može okrenuti protiv vas.
Prema istraživanju portala CareerBuilders u 2018. godini 43 posto američkih poslodavaca provjeravalo je zaposlenike putem društvenih mreža.
Mnogi su izgubili radna mjesta jer su nesmotreno na online forumu vrijeđali svog nadređenog, tvrtku za koju rade, suradnika ili su izrazili mišljenje koje je protivno imidžu njihova poslodavca. Čak i ako je vaš profil privatan, vi u stvari nikada niste sigurni tko će vidjeti to ste napisali, niti možete spriječiti da netko od vaših kontakata podijeli informacije koje ste smatrali povjerljivima.
Osim toga, spomenuli smo već obvezu čuvanja povjerljivih poslovnih informacija. Većina poslodavaca danas prati društvene medije kako bi prikupili podatke o konkurentima. Nesmotrena objava podataka može rezultirati značajnim ekonomskim gubitkom za vašu organizaciju.
Zaključak
Ako ste napravili bilo koju od ovih grešaka, nemojte očajavati. Svi griješimo. Najvažnije je da učite i promatrate reakcije vašeg šefa. Pokušajte izbjeći da na poslu radite bilo što zbog čega biste se osjećali neugodno pred svojim šefom. Čak i ako on nije prisutan, uvijek postoji šansa da će se kroz ured proširiti priča, a vaš šef će saznati. Budite pristojni i pridržavajte se pisanih i nepisanih smjernica tvrtke vezanih uz službu i rokove.
Pet ključnih savjeta
- Kršenje pisanih ili nepisanih pravila na radnom mjestu može rezultirati otkazom
- Oduprite se iskušenju da ogovarate kolege i ne izražavajte prezir prema svom nadređenom ili drugim menadžerima u razgovoru s drugim osobama
- Budite svjesni da u svakoj prilici, za vrijeme i izvan radnog vremena, osim sebe osobno predstavljate i svoju tvrtku
- Nemojte nikome otkrivati povjerljive informacije ili poslovne tajne
- Razmislite prije nego što nešto objavite na društvenim mrežama.