Ako se trenutni rast nastavi, broj domaćih franšiznih sustava u Hrvatskoj mogao bi se udvostručiti ili čak utrostručiti u sljedećih 10 godina. Pretpostavimo li da će rast biti sličan onome u posljednje tri godine (168%), broj domaćih franšiza u Hrvatskoj mogao bi porasti na oko 180 do 202 u sljedećih 10 godina.
Jedan od ključnih pokretača ovog rasta je internacionalizacija hrvatskih malih brandova, koji sve više prepoznaju potencijal franšiznog poslovnog modela kao sredstva za širenje i skaliranje svojih poslovanja izvan nacionalnih granica. Takav razvoj omogućava hrvatskim franšizama da uđu na nova tržišta i ostvare konkurentske prednosti u globalnom okruženju, navodi se u Prvom izvješću o kretanju domaće franšizne industrije u Hrvatskoj, kojeg je pripremila konzultantska kuća Colak Franchise Consulting Group, a objavio PoslovniFM.
>>Ljiljana Kukec: Kreiranjem franšize poduzetnici dobivaju novi proizvod svojeg poduzeća
Stabilan rast i raznolikost
Na temelju dostavljenih podataka, u razdoblju 2013. – 2023. broj domaćih franšiznih sustava u Hrvatskoj pokazuje značajan rast. U nastavku su navedeni ključni uvidi iz podataka s prilagođenim postotcima rasta:
- U razdoblju 2013. – 2016. broj domaćih franšiza rastao je minimalnim tempom s 4 u 2013. na 7 u 2016. godini;
- Od 2017. do 2019. godine primijećen je blagi rast broja domaćih franšiza s 8 u 2017. na 15 u 2019. godini;
- Rast se nastavio ubrzavati od 2020. do 2023. godine, s impresivnim povećanjem broja domaćih franšiza s 25 u 2020. na 67 u 2023. godini. To je povećanje od 168 posto u razdoblju od tri godine.
Na temelju trenutnih podataka, hrvatska franšizna industrija pokazuje znakove stabilnog rasta i raznolikosti među industrijama. Budući rast za novi franšizni sustav može se temeljiti na potražnji na tržištu, na inovacijama i deferencijaciji te međunarodnoj ekspanziji.
Potražnja na tržištu
Franšize u industriji hrane i pića (F&B) trenutno imaju najveći broj marki, što ukazuje na postojanu potražnju na tržištu. Novi franšizni sustavi u ovoj industriji i sličnim industrijama mogu očekivati snažniju potražnju i veće šanse za rast.
Inovacije i diferencijacija
Franšize koje nude jedinstvene proizvode ili usluge, kao što su Friendly Fire i FastReview, mogu očekivati brži rast u odnosu na konkurente koji nude slične proizvode ili usluge.
Međunarodna ekspanzija
Franšize koje se uspješno šire izvan Hrvatske, poput Muzeja Iluzija i Surf’n’Fries-a, mogu očekivati veći rast i prepoznatljivost marke na međunarodnoj razini.
Prognoza
Prognoza za budućnost hrvatske franšizne industrije sugerira kontinuirani rast i razvoj, posebno u industrijama s većom potražnjom, kao što su hrana i piće (F&B) te uslužni sektor. Franšize koje se mogu prilagoditi promjenjivim potrebama potrošača i koje istražuju međunarodna tržišta mogu očekivati veći rast u budućnosti. Također, previđa se nekoliko stotina primatelja franšiza u Hrvatskoj u narednom razdoblju od 10 godina.