Sve više poduzeća na udaru “deepfake” prevara

Prijevare potpomognute umjetnom inteligencijom i deepfake prijevare eksplodirale su u posljednje dvije godine, suočavajući tvrtke i potrošače s novom vrstama prijevara koje je mnogo teže spriječiti i prepoznati

104
deepfake
Ilustracija: Pixabay

Umjetna inteligencija (AI) postala je jedna od najužarenijih tema u potrošačkom i poslovnom sektoru, a sada pokazuje i svoju mračnu stranu: sve više prevaranata koristi alate umjetne inteligencije za kibernetičke napade i krađu podataka. Prijevare potpomognute umjetnom inteligencijom i deepfake prijevare eksplodirale su u posljednje dvije godine, suočavajući tvrtke i potrošače s novom vrstama prijevara koje je mnogo teže spriječiti i prepoznati.

Prema podacima koje je predstavio AltIndex.com, jedna trećina tvrtki već je pogođena prijevarom potpomognutom umjetnom inteligencijom, dok njih više od 80 posto to vidi kao istinsku prijetnju.

Lažni identitet kreiran uz pomoć umjetne inteligencije

Umjetna inteligencija omogućila je prevarantima da se razviju u sofisticirane napadače. Jedna od njihovih omiljenih metoda za unapređivanje prijevara su deepfakeovi, koje je sve lakše stvoriti i sve teže prepoznati. Nedavni slučaj financijskog službenika koji je isplatio 25 milijuna dolara nakon video poziva s deepfake “glavnim financijskim direktorom” to potvrđuje.

Broj takvih prijevara naglo je porastao, a tvrtke diljem svijeta osjećaju utjecaj ove vrste zlonamjernog sadržaja kreiranog uz pomoć umjetne inteligencije.

Istraživanje pružatelja usluga provjere identiteta Regula, provedeno među više od 1.000 stručnjaka za otkrivanje prijevara iz Sjedinjenih Američkih Država, Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske i Njemačke, pokazuje koliko su one postale uobičajene.

Prema istraživanju, znatan dio tvrtki bio je na meti jedne od tri napredne metode prijevare na temelju lažnog identiteta kreiranog uz pomoć umjetne inteligencije. Najčešćom se, s udjelom od 46 posto, pokazala prijevara sintetičkog kreiranja lažnog identiteta, kod koje prevaranti koriste kombinaciju pravih i lažnih komponenti identiteta.

Lažiranje glasa

Nadalje, 37 posto tvrtki prijavilo je slučajeve deepfakea glasa (lažiranja glasa), što ga čini drugom najčešće korištenom prijevarom s umjetnom inteligencijom.

Za sada su video deepfakeovi (lažiranje video zapisa) puno rjeđi, sa samo 29 posto ispitanika koji su doživjeli takve pokušaje prijevare.

Istraživanje je također pokazalo da više od 80 posto ispitanih stručnjaka vjeruje da ove tri metode ozbiljno ugrožavaju poslovanje.

Uz sve više i više prevaranata koji koriste alate umjetne inteligencije za izvođenje sofisticiranih napada, globalni trošak kibernetičkog kriminala porast će na rekordne razine. Prema Statista Market Insightu, očekuje se da će globalni trošak kibernetičkog kriminala dosegnuti 9,2 bilijuna dolara u 2024. ili jedan bilijun više nego prošle godine.

Procjenjuje se da će šteta od kibernetičkog kriminala, unatoč maksimalnim naporima da se spriječi i minimizira, u sljedećim godinama porasti za 70 posto i do 2028. dosegnuti šokantnih 13,8 bilijuna dolara.