Od neformalne grupe kreativnih maloljetnika do uspješne producentske kuće

Izvan fokusa je grupa mladih kreativaca koji je svoj rad započela kao udruga tad maloljetnih filmskih i fotografskih entuzijasta. Afirmirali su se kao organizatori Foto dana mladih, a danas brinu o foto i video produkciji Porina i Pulskog filmskog festivala

313
Izvan fokusa
Izvan fokusa

Sve je počelo zbog ljubavi prema fotografiji. Bili su klinci, 15-16 godina. Htjeli su pokazati što znaju, ali tada su natječaji za mlade fotografe bili namijenjenima onima u dobi od 18 do 22 godine. Zato su odlučili sami pokrenuti svoj festival – Dane mladih fotografa. Oni su Izvan fokusa, grupa mladih kreativaca poniknula u Karlovcu koji unazad osam godina zajednički produciraju fotografske, televizijske, filmske i video sadržaje te organiziraju događanja, festivale i provode razne marketinške aktivnosti. Počeli su kao udruga, a prije nekoliko godinu su osnovali i poduzeće.

Danas Izvan fokusa producira gotovo 300 epizoda raznih TV emisija godišnje, nekoliko stotina kratkih video materijala te tisuće fotografija. Događaje koje produciraju sveukupno posjeti više od 100.000 posjetitelja godišnje, a dosezi marketinških kampanja online prelaze milijun korisnika. Organizatori su niza karlovačkih manifestacija poput Adventa i Ivanjskog krijesa, zaduženi su za foto i video produkciju Pulskog filmskog festivala, Zagreb film festivala i Porina, a najaktualniji projekti trenutno su izvršna realizacija TV emisija Porock.hr te Glazbeni Top20.

“Čak 90 posto našeg tima od gotovo dvadeset članova čine mladi ljudi koji su stekli zavidno iskustvo rada u kreativnim i kulturnim industrijama”, kaže Filip Trezner, s Adrijanom Prugovečki ‘prvi među jednakima’ kada je riječ o Izvan fokusa. Oni su, naime, direktor i izvršna direktorica tvrtke.

Filmski i fotografski entuzijasti

“Započeli smo kao neformalna grupa tad maloljetnih filmskih i fotografskih entuzijasta koja je pokrenula udrugu koju smo gradili i razvijali uz svoje obrazovanje. Kao udruga organizirali smo brojne festivale za mlade poput Foto dana mladih, fotografskog festivala za mlade srednjoškolce, ili PickUp Music Festivala za mlade glazbenike. Ponosni smo na taj rad. S vremenom je obuhvat poslova rezultirao otvaranjem tvrtke, a udruga Izvan fokusa nastavila je provoditi sve neprofitne i društveno odgovorne projekte”, tumači Filip.

Operativno je u udruzi i tvrtki aktivno dvedesetak ljudi, a jezgru tima čini sedam ljudi koji su u priči praktično od početka – Adrijana, Marija, Marko, Kiki i Filip te Pavle i Tin koji su se priključili nešto kasnije.

Foto dani mladih

Prva aktivnost bila je u zimi 2011. kada su se okupili s ekipom udruge Lumière media. Filip je tada imao 15 godina. Pokrenuli su druženja mladih fotografa i snimatelja. Cilj je bio okupiti se i organizirati foto natjecanja, druženja i izložbe, kako bi mladi fotografi dobili priliku razmjenjivati iskustva i učiti jedni od drugih.

“U to vrijeme bilo je malo natjecanja i edukacija za fotografe mlađe od 18 godina. Svi su se fokusirali na punoljetne. Prepoznali smo sebi sličnu ekipu u Zadru te smo se zajedno onda ujedinili u udrugu Lumière medija te stvorili sadržaj za koji su mnoge naše kolege fotografi i snimatelji bili zakinuti. Prvi veliki projekt je bio pokretanje festivala Foto dana mladih, koji je s vremenom izrastao u regionalno najveći festival za mlade fotografe. Nakon što je naš prvi član navršio 18 godina, konačno smo i formalno mogli osnovati udrugu. Nakon osnivanja udruge uz dogovor s ekipom iz Zadra nastavili smo samostalnim putem”, prisjeća se Filip.

Danas Izvan fokusa ima urede u Karlovcu i Zagrebu, gdje koriste i televizijski studio Unison za realizaciju TV projekata.

Udruga i poduzeće

“Upravo zbog toga što smo krenuli kao udruga, veliki segment našeg poslovanja u početku je bio volonterski. Bili smo usmjereni isključivo na umjetnost, kulturu i edukaciju mladih fotografa i filmaša kroz neprofitne projekte. Svi članovi udruge su volontirali pri provedbi raznih umjetnički programa, izložbi fotografija, radionica o filmu, snimanju filmova i slično. To je rezultiralo sve većim i jačim projektima koje udruga provodi, a potom i sa sve više poziva za komercijalne djelatnost. To nam je omogućilo dodatna sredstva za razvoj udruge i kupnju opreme.

Kako je tog komercijalnog posla bilo sve više i više, bilo je vrijeme da razdvojimo profitnu i neprofitnu djelatnost. Tada je udruga osnovala poduzeće Izvan fokusa d.o.o. koje je izraslo u uspješnu produkcijsku kuću s brojnim klijentima. S druge strane, udruga provodi neprofitne projekte poput kulturnih manifestacija, filmskih projekcija, edukacija mladih filmaša i slično”, tumači Filip.

To je jedan od rijetkih primjera socijalnog poduzetništva u Hrvatskoj u kojem je udruga osnovala poduzeće. Iz profita koji poduzeće ostvari financiraju se projekti udruge.

Filip dodaje kako zbog upravo zbog svojih temelja u civilnom društvu, umjetnosti i volonterskim aktivnostima danas mnogo ulažu u zajednicu i svake godine raspisuju poziv za donacije. “Na neki način želimo naći ‘nove nas’ i dati im potporu koju smo mi u tim godinama tražili i trebali”, kaže Filip.

Vole intenzitet i izazove

Radili su na raznolikim projektima – od filmskih, fotografskih, marketinških pa do manifestacija i festivala. Sve ove djelatnosti uključuju rad od 0-24, trajnu dostupnost i izostanak klasičnog radnog vremena.

“Izgleda da volimo upravo taj intenzitet i što više izazova. Upravo zato je organizacija festivala i događaja nešto što nas najviše ispunjava zato što tu nudimo sve svoje usluge – uključujući i organizaciju pa potom marketing i u konačnici snimanje i fotografiranje događaja”, objašnjava Filip.

Najistaknutiji projekti uključuju najpoznatije brendove s kojima su radili: A1, Kaufland, Hyundai, Iskon, Canon, Međunarodna zračna luka Zagreba… No, Filip kaže kako najviše uživaju u manifestacijama poput Glazbene nagrade Porin, Pulskog filmskog festivala, Zagreb film festivala i drugih na kojima brinu o cjelokupnoj video i foto produkciji.

Najaktualniji projekti su izvršna realizacija TV emisija Porock.hr te Glazbeni Top20. Njih realiziraju za Unison – Hrvatski glazbeni savez, a emitiraju se od petka do subote u na HTV2. “Na tim projektima brinemo i o scenariju, uredništvu, snimanju, montaži i svim segmentima realizacije pa su ujedno i zahtjevni, ali i vrlo interesantni”, ističe Filip.

Suradnja s Unisonom

Suradnja s Unisonom traje više od pet godina. Naime, u početku su na svojim glazbenim programima surađivali s Hrvatskim društvom skladatelja. Postupno se suradnja razvijala kroz fotografiranje i snimanje manifestacija u organizaciji Unisona, a prije tri godine, u svibnju 2017,  pokrenuli su snimanje emisije PopRock.hr u improviziranom studiju. S godinama je projekt izrastao u puno veću produkciju, a pokrenula se i emisija Glazbeni Top20.

“Svih tih godina između nas je intenzivna i vrlo kvalitetna suradnja i upravo Unison je jedan od prvih većih klijenata koji nas je prepoznao te omogućio tako brzi rast i razvoj. Na tome smo im trajno zahvalni“, rekao je Filip.

Za afirmaciju udruge Izvan fokusa na nacionalnoj razini najvažniji projekt bili su Foto dani mladih koje se organizirali diljem Hrvatske – u Kutini, Velom Lošinju, Zadru, Puli, Karlovcu… Tu su oko sebe okupili velik broj fotografa, upoznali su se sa skoro svim fotografskim udrugama u Hrvatskoj i povezali se sa značajnijim sponzorima. Dobili su i mnogo prostora u medijima.

Na lokalnoj, karlovačkoj razini važan projekt bio je glazbeni festival za mlade neafirmirane bendove PickUp Music Festival. “Tu smo se pozicionirali kao kvalitetni, iako mladi, organizatori manifestacija”, ističe Filip.

Mladost kao izazov establišmentu

U početku su imali problema zbog svoje mladosti. Nije im bilo lako uvjeriti velike sponzore ili gradske vlasti da klinci od 15-16 godina žele (i mogu) organizirati festival i da za to traže sredstva. Zato u početku i jesu volontirali, a s vremenom su kvaliteta njihova rada i upornost rezultirali potporom.

“Prvo su to bile druge partnerske udruge koje su na neki način jamčile da znamo što radimo, a potom smo dobili potporu Gradske uprave u Karlovcu. Najvažniji i prvi veći sponzor je bio Canon Hrvatska kojemu smo neizmjerno zahvalni na višegodišnjom sponzorstvu Foto dana mladih. Upravo ta podrška možda je i ključna da i dalje postojimo, jer je došla u pravo vrijeme, nije bila mala i dala nam je vjetar u leđa da festival dižemo svake godine na sve veću i veću razinu.”

Nagrade za volontiranje

I Filip i Adrijana su za svoj rad dobili niz nagrada. Adrijana je dobitnica dvije rektorove nagrade: jednu je dobila za studentski filmski festival Frka, a drugu za međunarodnu suradnju unutar kazališnog festivala KRADU. “Ponosna sam na obje, a posebno su mi drage zbog timova s kojima sam radila na projektima i vrijednih kontakata koji su i poslovno i privatno postali važan dio mog života”, rekla nam je Adrijana.

Filip je za volonterski rad u udruzi dobio Državnu nagradu za volontera RH i Najvolontera Grada Karlovca, a za vođenje festivala Foto dana mladih nagrađen je kao najbolji mladi projektni voditelj u RH. Izabran je i u top 6 svjetskih mladih projektnih voditelja na natjecanju Young Project Manager of the Year 2016, također za vođenje Foto dana mladih, i dobio je priznanje za posebna postignuća.

“Te nagrade su mi, naravno, bile dodatan vjetar u leđa, posebno u godinama kada još ni sam nisam bio siguran radim li sve kako treba. Najponosniji sam na nagrade koje sam primio kao volonter jer zaista vjerujem da svi kroz volontiranje mogu mnogo pomoći društvu i da je upravo period odrastanja (srednja škola) najbolji za to.”

Razvoju udruge, dodaje, doprinijela je i činjenica da su Adrijana i on bili izrazito aktivni kroz organizacije poput Savjeta za mlade Grada Karlovca pa onda i Karlovačke županije, a sada i Nacionalnog savjeta za mlade Vlade RH, ali i kroz Hrvatski filmski savez te brojne druge organizacije.

Izvan fokusa u vrijeme pandemije

Pandemija je stvorila velike probleme svima kojima se poslovanje temelji na okupljanjima uživo. Festivali, koncerti i sva druga masovna okupljanja su otkazana ili odgođena do daljnjeg. Odgođena su i snimanja.

“Mi smo ovoj krizi pristupili temeljito od samog početka, još dok ni nisu krenule zabrane rada. Prepoznali smo u kojem smjeru će se situacija razvijati te smo nekoliko dana prije zabrane rada uspjeli snimiti materijale za emitiranje TV emisije u narednih 45 dana. S montažom emisija smo nastavili od kuće, a gosti su se sami snimali mobitelom pa su nam slali snimke. Taman nakon tog razdoblja od 45 dana ponovno je omogućen rad te smo nastavili redovno s proizvodnjom koncem svibnja”, objašnjava Filip.

Uz navedeno, odmah su reorganizirali financije i prilagodili se novoj situaciji, smanjili troškove i krenuli raditi od kuće. U periodu karantene cilj je bio da nikoga ne otpuštaju pa su uz državne potpore krenuli osmišljavati nove projekte koje će biti moguće realizirati u vrijeme korona krize.

“Tu smo doskočili s nekim povremenom djelatnostima, ali i osmislili smo nove manifestacije koje se mogu odvijati pod strogim mjerama i sada se one i događaju, poput programa Dnevni boravak na rijeci Mrežnici.”

Oporavak je krenuo, klijenti su lagano povećali aktivnost te se nastavlja raditi. Najveći izazov je organizacija manifestacija gdje treba biti posebno oprezan te smišljati nove modele kako ih učiniti održivima. Filip dodaje da imaju jasne protokole za snimanje i rad u studiju i na terenu kako bi maksimalno zaštitili goste, klijente i sebe.

Planovi: produkcija TVC reklama, filmovi i marketing

“Pred nama je zaista još puno toga. Uvijek gledamo naprijed i želimo biti uspješniji i veći nego što smo trenutno. Već sada zaista imamo zavidnu količinu projekata, zaposlenih i kapitala u opremi, ali cilj nam je dodatno ulaziti u nova tržišta. Do sada smo bili fokusirani na TV emisije, aftermovie video formate te fotografiranje događanja, naravno uz organizaciju manifestacija i marketing. U narednom periodu voljeli bi sve više krenuti u produkciju TV reklama, snimanje filmova te dodatno ojačati naš marketing segment. Možda prvi idući veći projekt koji nam je cilj je realizacija neke veće TVC reklame, iako smo do sada producirali već više od nekoliko kraćih TV spotova”, odgovara Filip na pitanje o planovima.

Kada je riječ o filmskoj produkciji, Izvan fokusa radi na razvoju raznih scenarija i filmskih projekata koje prijavljuju na natječaje. HAVC im je već na natječaju odobrio financiranje kratkog filma redateljice Nikice Zdunić i producentice Tajane Bakote pod nazivom ‘Ljeto traje vječno’ koji će se snimati ovog ljeta. Film ima i francuskog koproducenta, filmsku kuću Dobro film.

Pokrenuli su donacijski projekt U fokusu koji za cilj ima financirati mlade umjetnike. Kroz kategoriju Filmske kovanice financira se snimanje kratkometražnih studentskih filmova kako bi se mladim filmašima omogućila veća razina produkcije njihovih filmova, kroz kategoriju Džeparac pružaju se stipendije za mlade umjetnike, a u planu je i program Henganje čiji je cilj u opuštenoj atmosferi organizirati edukacije. Zbog pandemije ovogodišnji program je s proljeća odgođen za jesen.

“Cilj nam je još više profesionalizirati sve svoje aktivnosti i raditi na edukaciji djelatnika u svim segmentima poslovanja. Da bismo to mogli, važno je stabilizirati poslovanje pa smo predali nekoliko projektnih prijedloga za EU fondove i čekamo rezultate. Oni bi nam omogućili i dodatnu opremu, ali i stabilnost u slučaju sličnih kriza poput ove s COVID-19.

U video produkciji cilj je postupno se razvijati na tržištu TVC reklama te osvajati nove značajnije klijente. U TV produkciji je cilj dodatno proširiti količinu TV emisija koje proizvodimo i osim HTV-a okrenuti se i drugim televizijama s vlastitim sadržajima. Uz snimanje kratkometražnih filmova u narednim godinama je plan snimiti i dugometražni film u produkciji Izvan fokusa, a u organizaciji manifestacija je cilj dodatno razvijati taj segment i uz već postojeće manifestacije dodatno povećati portfelj onih koje organiziramo”, objasnio je Filip Trezner, direktor tvrtke Izvan fokusa.