OPG Mađerić: Tradicija i kreativnost – otočki put do uspjeha

Oslonivši se na tradiciju da se na otoku proizvodi sve što je za život na otoku potrebno, Ljiljana Mađerić proširila je tradicionalnu poljoprivrednu proizvodnju na izradu suvenira te sapuna i krema na bazi otočnog ljekovitog bilja

2010
OPG Mađerić
Ljiljana Mađerić

Otok Pašman srednje je veliki dalmatinski otok. Stanovnici se tradicionalno bave ribarstvom i poljoprivredom, a u novije vrijeme i turizmom. Osim tradicionalnim dalmatinskim kulturama poput maslina, vinove loze i smokava, otok je bogat ljekovitim i aromatičnim biljem. Otočki težaci već godinama iz ne pretjerano bogate zemlje izvlače ono najbolje.

Obitelj Mađerić iz Pašmana, mjesta koje nosi isto ime kao i otok, poljoprivredom se bavi generacijama. Raspolažu sa 700-800 trsova plavine i babića, s oko tri stotine maslina. Tu su još smokve, agrumi, šipak…

Kuća im je na samoj rivi, a prošle godine otvorili su uz kuću mali dućan. “Svi proizvodi koje nudimo u dućanu potiču s naših polja”, ističe Ljiljana Mađerić, koja danas vodi obiteljski posao. Na otok je stigla kao izbjeglica tijekom rata. Zaljubila se, ostala živjeti na otoku, zasnovala obitelj i “punim srcem i plućima prihvatila život s maslinama, morem i prekrasnom prirodom otoka Pašmana”.

>>Tajna uspjeha baranjskog kulena Matijević su domaći začini

Svoje poljoprivredne proizvode godinama su prodavali na štandovima, a 2003. registrirali su Obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo – OPG Mađerić – kojem je nominalni nositelj 86-godišnji svekar Branko, koji još uvijek pomaže u vinogradu. “Nitko ne zna obrezati lozu kao što zna on”, kaže Ljiljana.

Suprug Ivo je pomorac, ali dok nije na brodu radi oko maslina i grožđa. Kćer Lucija, srednjoškolka, pomaže u dućanu. Govori talijanski i engleski. Uskoči i pomogne koliko može.” Sin Ivan studira u Splitu.

“Djeca su odrasla pa mi se oslobodilo vrijeme da se posvetim i drugim stvarima koje volim. A volim se kreativno izražavati. Imam puno skladište naplavina, šiški, materijala svih vrsta, mašine za šivanje…”, priča Ljiljana. Oslonivši se na tradiciju da se na otoku proizvodi sve što je za život na otoku potrebno, počela se, osim poljoprivredom, baviti izradom suvenira te sapuna i krema na osnovi otočnog bilja. Ideja je tradicionalnu proizvodnju prilagoditi modernom vremenu.

OPG Mađerić nositelj oznake Hrvatski otočni proizvodi

Prije tri godine prijavila je prvi put svoje proizvode za dodjelu oznake “Hrvatski otočni proizvod” (HOP) koju Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije dodjeljuje proizvodima koji zadovoljavaju kriterije izvrsnosti, izvornosti i tradicije. Oznaku HOP tada su stekli upravo sapuni i kreme na bazi maslinova ulja i ljekovitog bilja.

Iduće godine prijavila je drugu grupu proizvoda pa danas četrnaest proizvoda OPG-a Mađerić nosi oznaku HOP: sirup (od lista i od cvijeta kadulje), niskoenergetski džem (mandarina, limun), krema za lice od kadulje, suveniri od konopa, Lucine marmelade (gorka naranča, smokva), arancini, ušećerene mendule (badem), ekstra djevičansko maslinovo ulje, krema za lice od smilja i melem od gospine trave.

“Nakon toga slijedila je dvogodišnja pauza tijekom koje smo razvijali i usavršavali neke nove linije. Nadam se da ćemo dogodine te nove, sada već iskušane proizvode, prijaviti za HOP”, tumači Ljiljana.

Dodaje kako im je oznaka “Hrvatski otočni proizvod” na proizvodima mnogo značila, osobito u počecima kad su ih nudili samo na sajmovima. “Oznaka govori da su proizvodi prošli sve potrebne analize, da je riječ o kvaliteti koju potvrđuje pečat Ministarstva.”

Analize potrebne za dobivanje oznake nisu jeftine, pogotovo za kozmetiku i marmelade, ali općina sufinancira pola troškova. Ministarstvo ugovor s nositeljima oznake sklapa na 3 godine, nakon toga se procedura dodjele ponavlja. “Voljela bih imati oznaku za svaki svoj proizvod, ali to bi bilo prilično skupo”, kaže Ljiljana.

Treba spomenuti da pašmanski OPG-ovi redovito prednjače po broju dobivenih oznake HOP-a. Uz Mađeriće nosioci oznaka su i OPG-ovi iz Tkona, Kraja te susjedni OPG Matulić iz Pašmana.

>>OPG Barbarić: Od vlastitog voća do nagrađivanih rakija

Motar, inčuni, lokarde…

Ove godine OPG Mađerić proširio je ponudu hrane: imaju inćune, carpaccio i slane inćune, lokarde i skuše u maslinovu ulju, motar…

Motar, latinski Crithmum maritimum, je samonikla biljka koja raste na stijenama ili u pijesku blizu mora. Zovu je i matar, petrovac, šćulac, obalac, motrika, morski koper i morski koromač. U antičkim mitovima motar je hrana bogova, a u narodnoj medicini koristi se kao diuretik te za ublažavanje probavnih tegoba. Odličan je za čišćenje organizma, olakšava mršavljenje.

Ukupno u ponudi sada imaju pedesetak osnovnih proizvoda. No dio proizvoda, osobito oni fito-aromaterapeutski, mogu se individualno prilagoditi potrebama klijenta. Tako nastaje sasvim novi, moglo bi se reći personalizirani proizvod. “Još uvijek mi se čini da je dućan prazan. Treba još mnogo toga napraviti”, procjenjuje Ljiljana.

Prošle dvije godine iskoristila je i za edukaciju. Završila je dvogodišnju školu fitoaromaterapije pa je ove godine u ponudu uvela aromaterapeutsku masažu. Ima, kaže, dosta zainteresiranih jer na otoku nema slične ponude.

Prodaja u vlastitom dućanu

Dućan pokraj kuće danas je glavni prodajni kanal. “Prije sam išla po sajmovima, ali sada imam dosta posla u dućanu pa mi ga je žao napuštati”, objašnjava. Jedini iskorak je za sada prodaja proizvoda OPG-a Mađerić u Maškovića Hanu, povijesnoj građevini islamske arhitekture 17. stoljeća koja je obnovljena i uređena kao baštinski hotel.

“Tražili su nekoga tko nudi autohtone proizvode i preporukom su došli do mene. Nadam se da će suradnja biti uspješna”, kaže Ljiljana te dodaje kako strahuje hoće li drugi prodavači biti spremni predstaviti njene proizvode na pravi način, hoće li znati objasniti čemu služe, zašto je u njemu baš to ulje, zašto baš taj macerat, zašto baš takvo ime proizvoda…

Trgovina radi cijeli dan, od 8 do 22 sata. “Ovo je druga godina kako imamo dućan. Prošle zime nismo radili, ali ove godine ćemo raditi cijelu zimu. Imamo dosta kupaca među otočanima”, priča Ljiljana “Dolaze nam ljudi po preporuci, neki navrate usput..”

>>Pivo Plavuša rezultat 40 isprobanih recepata

Sva dosadašnja ulaganja financirali su sami. Ove godine uložili su 25 tisuća kuna u dizajn te 20 tisuća kuna u edukaciju. “Takva ulaganja su neophodna da bismo izašli na tržište”, kaže Ljiljana.

Trgovina je opremljena starim namještajem. Ulog je bio vlastiti rad, malo brušenja i bojanja. Malo više je utrošeno na uređenje same prostorije.

S potporama, osim općinskog sufinanciranja projekta Hrvatski otočni proizvod, Mađerići za sada nisu imali sreće. “Prijavili smo se na natječaj za potpore na županijskoj razini kako bismo financirali ulaganje u dizajn, ali nismo prošli. U rujnu je najavljen rebalans proračuna kojim bi se osigurala dodatna sredstva za natječaj. U Županiji žele da svi koji su se prijavili ipak dobiju sredstva pa se nadamo da ćemo tako ipak vratiti dio uloženog u dizajn.”

Potpora za traktor

“Prijavili smo se”, nastavlja Ljiljana, “za natječaj europskih fondova za sufinanciranje nabave traktora. Rezultati će biti poznati ove jeseni. Mnogo bi nam značilo da dobijemo ta sredstva”.

S mnogim natječajima je problem što je nositelj OPG-a umirovljenik. “Ja sam godinu dana prestara da bih dobila potpore kao mladi poljoprivrednik, a nemam prihode da bih mogla otplaćivati kredit. Živimo od prihoda trgovine i suprugove plaće.”

“Prošle godine smo uložili u uređenje trgovine pa smo tijekom sezone pokrili te troškove. Ove godine smo uložili u dizajn i edukaciju. Kroz sezonu bismo trebali pokriti te troškove. Uglavnom, ulažemo tijekom godine da bismo prihodom u sezoni pokrili troškove. Dućan je sada ustaljen, stabilan posao, treba samo pripremati nove proizvode. Grožđa ima, nadamo se dobroj sezoni maslina pa će biti i ulja”, zaključuje Ljiljana.

>>Tisućljetne masline – originalni lastovski brend

Usprkos svemu, kaže da ne bi mijenjala. “Zadovoljna sam onim što smo do sada napravili. Bit ću još zadovoljnija kad ostvarimo neke dodatne ciljeve i ideje koje smo si postavili. Imamo plan razvoja, ali ja volim ići polako. Moj suprug bi bio najsretniji kad ne bi morao na brod, da može dati veći doprinos ovoj priči.”

“Želja mi je”, nastavlja, “na zimu upisati tečaj za uzgajivača i prerađivača ljekovitog bilja. Željela bih također proširiti ponudu fitoaromaterapije, ponudu proizvoda za muškarce te zaštititi i patentirati neke nove proizvode.”

U planu je i izrada web stranice s trgovinom te otvaranje male kušaonice uz trgovinu kako bi se iskoristio vrt uz more i kako bi ljudi mogli kušati proizvode OPG-a Mađerić.

“Prostora za razvoj ima, ideja je more. Treba ih realizirati”, zaključuje priču Ljiljana Mađerić.