Norveška je spremna podići poštanske usluge na novu razinu uvođenjem robota za isporuku poštanskih pošiljki. Projekt financira Ministarstvo prometa i veza, a cilj je razviti autonomnog robota za dostavu pismenih pošiljki i paketa koji je prilagođen potrebama a, nacionalne poštanske službe.
Projekt se vremenski poklapa sa sveobuhvatnom analizom postojećeg poslovnog modela Posten Norgea, njegovih troškova i budućih tehnoloških potreba. Norveška pošta očekuje da će uvođenjem autonomnih robota za isporuku smanjiti troškove poslovanja.
Posten Norge Mail Robot (PNMR) bit će testiran tijekom studenog i prosinca 2018. na području Kongsberga, gradića u jugoistočnoj Norveškoj s oko 25.000 stanovnika.
U početku će PNMR biti namijenjen za isporuku pošte i paketa izravno u domove i urede u fleksibilno vrijeme. To uključuje posebnu uslugu dostave izvan radnog vremena.
“Naš cilj je razviti autonomnog robota za dostavu pismenih pošiljki i paketa. Testirat ćemo kapacitet robota koji bi trebao obaviti oko 100 dostava dnevno. Naš robot koristi naprednu senzorsku i upravljačku tehnologiju i kreće se brzinom do 4 kilometra na sat. Ta je brzina ekološki prihvatljiva i niskog je rizika“, rekla je Tine Wille, direktorica Posten Norgea.
Primatelj će SMS-om biti obaviješten da je pošiljka na putu. Moći će odlučiti hoće li ju preuzeti na ulici ili će mu biti dostavljena na kućni prag u određeno vrijeme. “Testiramo interaktivne robotske tehnologije koje bi jednog dana mogle zamijeniti tradicionalni poštanski sandučić. Robot se nakon obavljenog posla vraća u poštansku središnjicu kako bi bio napunjen novim pošiljkama za narednu dostavu“, tumači Wille.
Nordijska tehnologija
Posten Norge Mail Robot razvijen je u suradnji s tvrtkom Buddy Mobility, čije je sjedište u Oslu, a bavi se razvojem autonomnih vozila. Tvrtka ima ured i u San Franciscu.
“Norveška pošta ne razvija vlastitu tehnologiju, ali želimo surađivati s drugim nezavisnim tvrtkama. Vidimo da postoji mnogo onih koji žele koristiti norvešku poštu kao testnu arenu jer imamo infrastrukturu diljem zemlje i uspostavljen sustav za testiranje. To se odnosi i na druga tehnološka rješenja“, objašnjava glasnogovornik tvrtke John Eckhoff.
>>Locodels: Želimo pridobiti na platformu sve gradske dostavljače u regiji
Iako je utemeljen na norveškoj tehnologiji, prvi robot stigao je u kolovozu iz Sjedinjenih Država i predstavljen je na festivalu Arendalsuka na kojem se tradicionalno okupljaju norveški političari i gospodarstvenici. U demonstraciji je sudjelovao i norveški ministar prometa i veza Ketil Solvik-Olsen, kojemu je Wille poslala SMS s kodom koji je ministru omogućio da preuzme pismo od robota.
Fizički i tehnički izazovi
Da bi projekt uspio, partneri Posten Norge i Buddy Mobility morat će prevladati niz fizičkih i tehničkih izazova.
Autonomni robot za dostavu (ADR) dizajniran je za rad u urbanim sredinama pa njegovi senzori i upravljački sustav moraju biti prilagođeni tako da omoguće sigurno kretanje među ljudima. Tu su i statične prepreke kao što su rasvjetni stupovi, uspravni prometni znakovi, stepenice, rubnjaci… U obzir treba uzeti i ekstremne vremenske uvjete, snijeg i led.
Roboti vjerojatno neće biti raspoređeni u gusto naseljenim urbanim područjima, barem dok ne pokažu da su u obavljanju standardnih poslova dostave bolji od zaposlenika norveške pošte.
Dugoročno bi primjena robota zahtijevala da lokalne vlasti odrede rute (“Robolane“) kojima bi se roboti sigurno kretali prilikom isporuke pošiljki u gusto naseljenim ulicama i gradovima.
Smanjenje operativnih troškova
U Posten Norgeu očekuju da će poslovna strategija koja se oslanja na robote za dostavu generirati dodanu vrijednost kroz smanjenje operativnih troškova do razine koja bi mogla amortizirati gubitak prihoda na tradicionalnoj strani isporuke pošiljki. Naime, količina pošte i dalje drastično pada, kako u Norveškoj tako i u cijeloj nordijskoj regiji.
PNMR će se također koristiti za istraživanje i procjenu mogućih dugoročnih prednosti korištenja različitih modela autonomnih robota za isporuku kako bi se utvrdili mogući novi izvori prihoda u području paketne i robne dostave. Dodatni prihodi mogli bi se generirati ako se dostavni roboti primijene za isporuku drugih vrsta robe poput živežnih namirnica.
“Vidimo veliki potencijal u autonomnoj tehnologiji. Za nas je važno da su glavni industrijski igrači, kao što je Posten Norge, odlučili napraviti iskorak prema razvoju i primjeni naprednih rješenja poput robota za dostavu”, rekao je Per Ivar Selvaag, predsjednik Uprave tvrtke Buddy Mobility. “Ovo što radimo u Kongsbergu ima globalni potencijal. Može se skalirati tako da zadovolji zahtjeve autonomne dostave pisama i drugih pošiljaka na različitim tržištima”, dodaje Selvaag.
Većina senzora i upravljačkih komponenti koje se koriste u ADR-u korištena je devedesetih godina prošlog stoljeća za proizvodnju električnih vozila danske tvrtke Kewet. Nakon što su tvrtku preuzeli norveški investitori, preimenovana je u Buddy Mobility.
Korijeni u neuspjelom električnom automobilu
Buddy Mobility izrastao je na temeljima tvrtke za proizvodnju električnih automobila Buddy koja je 2011. podnijela zahtjev za stečaj. Investicijski konzorcij na čelu s norveškim financijerom Tharaldom Nustadom preuzeo je iz stečajne mase pravo na rješenja za elektroniku i navigacijske sustave. Sva spašena tehnološka rješenja i pridruženi patenti preneseni su na dvije novoosnovane tvrtke u Norveškoj, Buddy Electric i Buddy Mobility.
Prijenos tehnologije razvijene za Buddyjev neuspjeli električni automobil od ključne je važnosti za planove tvrtke Buddy Electric vezanu uz proizvodnju autonomnih vozila, kao što su električni skuteri i invalidska kolica. Štoviše, ti tehnološki transferi pridonijeli su pokretanju tvrtke Buddy Mobility. Buddy Electric, koji je pod kontrolom Tharalda Nustada, ključni je dioničar Buddy Mobilityja.
U svakog dana sve više automatiziranom okruženju roboti i dronovi su dvije stvari koje privlače veliku pažnju. Amazon već eksperimentira s primjenom robota i dronova u isporukama. Na raspolaganju su danas i razni koncepti dostavu hrane u susjedstvo. U vojnom kontekstu proizvodi američkog Boston Dynamicsa dobili su veliku pozornost. Kompanija je dizajnirala robote koji prenose teret umjesto vojnika na terenu.