Kako održati imunološki sustav “u formi”

Uzimanje vitamina D kao suplementa može ojačati imunitet, ali ako doista želite održavati svoj imunološki sustav u optimalnom stanju, morate usvojiti tri jednostavne navike

121
imunološki sustav
[Image by Gerd Altmann from Pixabay]

Do sada smo već naučili – ili bar većina nas – da nam određene prakse, kao što su nošenje maske, pranje ruku i održavanje razmaka prema drugim ljudima, pomažu u borbi protiv koronavirusa. Postoje i neke navike koje nam mogu pomoći da održimo svoj imunološki sustav “u formi”.

Vodeći američki stručnjak za zarazne bolesti dr. Anthony Fauci – mogli bismo reći američki pandan naše dr. Alemke Markotić – rekao je kako uzimanje vitamina D može poboljšati imunitet (I sam dr. Fauci uzima vitamin D) dok je vitamin C dobar antioksidans. No, Fauci naglašava kako vitaminski dodaci prehrani nisu svemoćni lijek protiv Covida-19 niti zamjena za nošenje maski ili održavanje razmaka.

“Ako doista želite održavati svoj imunološki sustav u optimalnom stanju, postoje stvari koje morate raditi kao normalne”, rekao je Fauci za Business Insider. Te znastveno potkrijepljene strategije su “mnogo zdravije nego uzimanje bilo kakvih dodataka”.

Savjeti dr. Faucija su zapravo vrlo jednostavni i logični, no mnogi od nas ih u savakodnevnoj strci “zaborave” primijeniti.

Naspavajte se

“Izdvojite vrijeme za normalnu količinu sna”, rekao je Fauci za Business Insider.

Studije su pokazale da ljudi koji noću spavaju šest sati ili manje imaju četiri puta veću vjerojatnost da se prehlade od onih koji spavaju sedam sati. Razlog? Dok spavate vaše tijelo proizvodi proteine koji su odgovorni za borbu protiv infekcije i smanjenje upale, navodi klinika Mayo. Ali spavate premalo, vaše tijelo se teže brani od infekcije.

Također, neka istraživanja ukazuju da nedostatak sna može utjecati na to koliko dobro vaše tijelo reagira na cjepivo.

Pazite što jedete

Postoje dokazi da uravnotežena prehrana, koja uključuje niz vitamina i minerala, može pomoći vašem imunološkom sustavu da pravilno funkcionira. S druge strane, prehrana visoko prerađenom hranom (slatka pića, kolačići, čips, prženo meso…) može negativno utjecati na inače zdrav imunološki sustav.

Iako se ne može izdvojiti određena hrana koja će pojačati vaš imunološki sustav, istraživanje je pokazalo da hranjive tvari poput vitamina C, vitamina D, cinka, selena, željeza i proteina mogu pozitivno utjecati na rad imunoloških stanica.

Pokušajte smanjiti stres

Ovo su nesumnjivo teška vremena, a stres nije lako kontrolirati. U istraživanju koje je provedeno u srpnju 55 posto ispitanih Amerikanaca reklo je da su pod većim stresom nego u siječnju, prije početka pandemije.

U Hrvatskoj psiholozi i psihijatri upozoravaju na pogoršano psihičko zdravlje. Tjeskoba i depresija zbog zdravstvene krize i potresa su u porastu. Aktiviraju se I intenziviraju kod osoba koje otprije boluju od tih smetnji, ali pojavljuju se i kod osoba koje prije nisu imale takvih teškoća.

Znanstveno je potvrđeno da stres loše utječe na imunološki sustav pa dr. Fauci savjetuje da pokušamo izbjeći ili ublažiti stres koliko je to moguće.

Hormoni stresa smanjuju sposobnost vašeg tijela da se bori protiv infekcije, pa ono postaje osjetljivije na bolesti. Dugotrajni stres, onaj koji traje nekoliko dana do nekoliko godina, “razara imunološki sustav”, navodi Američka psihološka udruga.

Bez bzira na to koliko željeli poslušati savjet da ga smanjimo ili izbjegnemo, stres često nije moguće kontrolirati. Ipak, postoji nekoliko načina da ga pokušamo umanjiti. Za početak je važno držati se rutine tijekom pandemije, jer nam rutina može biti “osigurač” u nesigurnim vremenima. Tjelovježba je također sjajan način opuštanja ako ste zatvoreni u kući. Ako možete izaći, šetajte, ali pazite na razmak prema drugim ljudima. I na kraju, smanjiti stres i poboljšati koncentraciju možete i meditacijom.