Istraživanje: Hrvatskim tinejdžerima je potrošnja ispred štednje

Gotovo dvije trećine tinejdžera slaže se da novac postoji kako bi se trošio, pokazalo je istraživanje o financijskoj pismenosti tinejdžera koje su proveli Hrvatska udruga banaka i Štedopis.. Među njima prednjače devetnaestogodišnjaci i tinejdžeri iz Dalmacije

136
istraživanje o financijskoj pismenosti tinejdžera

Hrvatska udruga banaka i Štedopis, Institut za financijsko obrazovanje, po prvi su puta u Hrvatskoj proveli istraživanje o financijskoj pismenosti tinejdžera koje pokazuje njihovo dobro znanje i ponašanje, ali loše stavove prema novcu: 92 posto tinejdžera zabrinuto je za svoju financijsku budućnost pa je pozitivno da ih 85 posto misli da trebaju učiti o novcu.

Mjerene su tri osnovne kategorije financijske pismenosti: financijsko znanje, financijsko ponašanje i stavovi prema novcu. Istraživalo se i kakvi su njihovi financijski ciljevi i što ih najviše brine u budućnosti te kolika je financijska uključenost tinejdžera.

U istraživanju su sudjelovali učenici škola u kojima je Štedopis provodio aktivnosti financijske pismenosti, te je ovo istraživanje ujedno i evaluacija provedenih edukativnih programa Štedopis u posljednje tri godine.

Većina tinejdžera (63%) ima financijsko znanje i shvaća koncept vremenske vrijednosti novca

Najviše štede petnaestogodišnjaci

Rezultati istraživanja pokazuju da su tinejdžeri u uzorku financijski pismeniji u odnosu na ostatak tinejdžerske populacije u Hrvatskoj (istraživanje Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj financijske pismenosti PISA 2012.), što potvrđuje da financijska edukacija povećava razinu financijske pismenosti.

>>Financijska pismenost: Koliko nam novaca treba za izvanredne situacije?

Financijsko ponašanje tinejdžera pokazuje da ih 71 posto štedi, te da 83 posto tinejdžera odluku o kupnji skupljih uređaja (mobitela, računala) donosi na temelju provjerenih neovisnih informacija. Najviše štede gimnazijalci (75%), oni u prvom razredu srednje (77%) kojima je 15 godina (78%), iz sjeverne Hrvatske (75%) i iz manjih mjesta do 3000 stanovnika (73%).

Veću odgovornosti pri upravljanju novcem pokazuju tinejdžeri koji dobivaju džeparac (njih
85%), dok od onih koji ne dobivaju džeparac, čak 36 posto ne zna s kojim iznosom novca mjesečno raspolažu, odnosno koliko troše. Tinejdžeri najviše troše na izlaske (62%) i hranu u školi (62%) ili pekarnici (50%); na odjeću/obuću (40%), te kozmetiku (32%).

„Dobivanje džeparca u tinejdžerskoj dobi vrlo je važno jer oni koji dobivaju određen iznos novca na raspolaganje za određeno vrijeme, bolje upravljaju svojim novcem i stječu ispravnije financijsko ponašanje i navike“ izjavio je Zdenko Adrović, direktor Hrvatske udruge banaka.

Odnos tinejdžera prema novcu pokazuje da ih znatan dio daje prednost potrošnji pred
štednjom pa se tako 65 posto ispitanih slaže da novac postoji da bi se trošio. Među njima je većina iz strukovnih škola (66%), drugih razreda (69%), iz Dalmacije (76%), te onih od 19 godina (88%).

“Naši su nalazi istraživanja adolescenata usporedivi s rezultatima istraživanja financijske
pismenosti odraslih hrvatskih građana koje je krajem 2019. proveo OECD. U tom su istraživanju Hrvati pokazali relativno dobro financijsko znanje i ponašanje, ali loš odnos prema novcu. To ukazuje na potrebu daljnjih aktivnosti financijskog obrazovanja, ne samo mladih, već svih građana“, rekla je Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa.

71 posto tinejdžera štedi, a 83 posto ih odluku o kupnji skupljih uređaja donosi na temelju provjerenih neovisnih informacija

Zabrinuti zbog troškova samostalnog života i pronalaska posla

U prilog tome govori i to da je 92 posto svih ispitanika zabrinuto zbog svoje financijske budućnosti. Tinejdžeri su najzabrinutiji zbog troškova samostalnog života (34%) i pronalaska dobro plaćena posla (26%). Brine ih i plaćanje studija i drugih troškova vezanih uz to (14%), te nezaposlenost ili gubitak posla (11%).

Osim ocjene financijske pismenosti po komponentama, istraživanje je donijelo i ocjenu njihove financijske uključenosti. Polovica tinejdžera (51%) ima otvoren račun u banci, a od toga se 33 posto koristi se mobilnim bankarstvom. Tinejdžeri su relativno dobro financijski uključeni, a najviše oni iz sjeverne Hrvatske i Dalmacije te gimnazijalci.

Rezultati istraživanja: Mjerenje financijske pismenosti tinejdžera u Hrvatskoj


Istraživanje je provedeno s učenicima u dobi od 13 do 19 godina, na nacionalno
reprezentativnom uzorku od 1011 ispitanika,