Povratak otpisanog: Kako je Microsoft dostigao Apple

Microsoft je primjer nekada dominantne kompanije koja se vlastitim snagama vratila na vrh i izbjegla da postane zatočenik vlastite prošlosti. U potpunosti se okrenula računarstvu u oblaku, prepoznala je vlastite pogreške i vratila se svojim korijenima

u 8:43 Zadnja izmjena: 30.11.2018 u 12:22
46
Microsoft
Satya Nadella. izvršni direktor Microsoft

Prije samo nekoliko godina Microsoft su smatrali “bivšim” u svijetu tehnologije. Još uvijek je bio velika i prilično profitabilna kompanija, ali izgubio je sjaj. Nije uspijevao pratiti moderne tehnološke trendove kao što su mobilnost, pretraživanja, online oglašavanje i računarstvo u oblaku. Vrijednost dionice je praktično stagnirala – u desetljeću koje završava s 2012. porasla je samo 3 posto, piše New York Times.

Danas je priča sasvim drugačija. Microsoft puše u vrat Appleu u borbi za naslov -najvrijednije svjetske tvrtke. Obje kompanije vrijede više od 850 milijardi dolara, a vrijednost dionice Microsofta u posljednjih dvanaest mjeseci porasla je 30 posto.

Što se desilo?

Za porast vrijednosti Microsoftovih dionica postoji kratkoročno i dugoročno objašnjenje.

Povratak na vrh vlastitim snagama

Kratkoročno objašnjenje je da se Microsoft tijekom nedavne rasprodaje tehnoloških dionica pokazao izdržljivijim od ostalih.  Appleovi investitori zabrinuti su zbog usporavanja prodaje iPhonea. Facebook i Google suočavaju se sa stalnim napadima na njihovu ulogu u distribuciji lažnih vijesti i teorijama zavjere. Investitori su zabrinuti da bi njihova pravila o privatnosti mogla odbiti korisnike i oglašivače.

No, trajniji i važniji odgovor je da je Microsoft postao primjer nekada dominantne kompanije koja se vlastitim snagama vratila na vrh i izbjegla da postane zatočenik vlastite prošlosti. U potpunosti se okrenula ka računarstvu u oblaku, prepoznala je nerazumnu pogrešku s pametnim telefonima i vratila se svojim korijenima pozicioniravši se kao dobavljač tehnologije za poslovne korisnike.

Novu strategiju zacrtao je Satya Nadella ubrzo nakon što je imenovan izvršnim direktorom kompanije 2014. godine. Od tada se vrijednost Microsoftove dionice gotovo utrostručila.

Zaokret ka cloudu

Microsoftov put do računalstva u oblaku – obrada i pohrana podataka te isporuka softvera kao usluge putem interneta iz udaljenih podatkovnih centara – bio je dug i ponekad je nailazio na prepreke.

Microsoftovi počeci u računarstvu u oblaku sežu u devedesete godine prošlog stoljeća i vezani su uz njegov online servis MSN i tražilicu Bing. Svoju uslugu u cloudu Microsoft je predstavio 2010, četiri godine nakon što je na tržište clouda ušao Amazon. No, ponuda nije bila usporediva s Amazonovom do 2013. godine, kažu analitičari.

Microsoftova ponuda usluga u oblaku bila je još uvijek dodatan posao. Korporacija je još uvijek bila usredotočena na operativni sustav Windows, na kojem je izgradila svoju moć i bogatstvo tijekom ere osobnog računarstva. To se promijenilo nakon što je Nadella na poziciji izvršnog direktora zamijenio Stevena Ballmera koji je vodio kompaniju 14 godina.

Nadella je usluge u oblaku postavio kaoo prioritet. Danas Microsoft u tom segmentu čvrsto drži drugu poziciju na tržištu iza Amazona. Prema podacima Synergy Research Groupa od kraja 2015. Udvostručili su svoj udio na tržištu na 13 posto. Amazon je u tom razdoblju održavao stabilan udjel od 33 posto.

Microsoft je obnovio svoje popularne Officeove aplikacije kao što su Word, Excel i PowerPoint i ponudio ih je u verzijama prilagođenima cloudu kao Office 365. Time se otvorio prema korisnicima koji više vole koristiti softver kao internetsku uslugu i postao konkurentan u odnosu na dobavljače mrežnih aplikacija poput Googlea.

Financijski rezultati promjene iskazivali su se postupno, ali ubrzano. U poslovnoj godini koja je završila u lipnju prihodi Microsofta porasli su 15 posto, na 110 milijardi dolara, a dobit iz poslovanja povećana je 13 posto, na 35 milijardi dolara.

Drastičan zaokret prema cloudu je srž promjena koje je uveo Nadella. Time je vratio Microsoft na stazu visokog rasta.

Ispravljanje zabluda

Kada je Microsoft 2013. kupio Nokijinu tvrtku za mobilne telefone, Ballmer je rekao kako je važan “iskorak u budućnost”. Dvije godine kasnije  Nadella je odbacio takvu budućnosti, žrtvujući 7,6 milijardi dolara, gotovo cijelokupnu vrijednost transakcije, i 7800 radnika.

Microsoft je odustao od natjecanja s vodećim proizvođačima pametnih telefona i usredotočio se na razvoj aplikacija i ostalog softvera za poslovne korisnike.

Microsoft ima Xbox, uspješnu franšizu u segmentu video igara, ali to je posebna poslovna jedinica. Iako stvara prihod od 10 milijardi dolara godišnje, to je još uvijek manje od 10 posto ukupne prodaje tvrtke.

Microsoftovi proizvodi se uglavnom odnose se na alate koji povećavaju produktivnost, bez obzira na to koriste li ih ljudi na poslu ili kod kuće. Njegova platforma Azure, utemeljena na oblaku, namijenjena je tvrtkama i omogućava izgradnju poslovnih aplikacija i softvera. Riječ je o svojevrsnom operativnom sustavu za cloud.

Velike Microsoftove akvizicije u razdoblju Satya Nadelle bile su usmjerene na jačanje ponude za poslovne korisnike i programere. Microsoft je 2016. kupio LinkedIn, društvenu mrežu za poslovne korisnike, za 26,2 milijarde dolara.

Ove godine Microsoft je za 7,5 milijardi dolara preuzeo GitHub, otvorenu softversku platformu koju koristi 28 milijuna programera.

>>Microsoft preuzima GitHub za 7,5 mlrd dolara i počinje novu eru open sourcea

Microsoft se pod Nadellom otvorio. Operativni sustav Windows više nije temelj poslovne strategije, niti sidro koje koči razvoj. Microsoftove aplikacije danas su prilagođene ne samo za Appleov Macintosh, nego i za druge operativne sustave. Otvoreni kod i besplatan softver, koji su svojedobno za Microsoft bili anatema, prihvaćeni su kao vitalan alat za razvoj modernog softvera.

Nadella se zalagao za otvoreni pristup i promjenu načina razmišljanja: „Moramo biti nezasitni u želji da učimo od drugih i da stečeno znanje primijenimo u Microsoftu“, napisao je u svojoj knjizi „Hit Refresh“objavljenoj prošle godine.

Financijski rezultati i vrijednost dionica ukazuju na to da Nadellin recept funkcionira.

“Stari, Windows-centrični pogled na svijet ugušio je inovativnost”, tumači Michael A. Cusumano, profesor na Školi menadžmenta Sloan koja djeluje u okviru Massachusetts Institute of Technology. “Promijenila se kultura tvrtke i Microsoft je danas ponovo uzbudljivo mjesto za rad.”