Na riječkom tržištu poslovnih nekretnina najtraženiji su uredski prostori otvorenog tipa u samom centru grada, odnosno u blizini svih administrativnih ureda. Potražnju, slažu se agenti posredovanja u prometu nekretnina, ponajprije generiraju male tvrtke koje se bave uslužnim djelatnostima projektiranja, IT tehnologijom i inženjeringom te pomorske agencije, a zajedničko im je da svoje usluge nude izvan Hrvatske.
“Takve tvrtke kupuju veće stanove u koje se može smjestiti desetak djelatnika”, pojašnjava Damir Begonja, ovlašteni agent posredovanja u prometu nekretnina iz agencije Millennium nekretnine exclusive. Prostori zanimljivi tvrtkama veličine su od 100 do čak 400 četvornih
metara, a kupci vole prostore koje mogu prilagođavati svojim potrebama.
Cijena atraktivnijih ureda za najam u centru je prosječno 13 eura po četvornom metru, dok se uredi kojima je potrebno uređenje iznajmljuju po sedam do osam eura po četvornom metru. U ove cijene nisu uračunati troškovi režija. Iskustvo agencije Millennium nekretnine exclusive pokazuje kako u luksuzno opremljenim zgradama cijena mjesečnog najma ureda po četvornom metru može doseći čak 30 eura.
“Tvrtkama s većim brojem zaposlenih zanimljivija su prigradska naselja u kojima se mogu naći veliki prostori s mnogo parkirnih mjesta po povoljnijim cijenama”, dodaje Božica Jurković, voditeljica tima iz agencije RE/MAX Centra Nekretnina. Iako je ponuda bogata,
prodajni poslovni prostori, lokali, rijetko su predmet kupoprodaje jer je tvrtkama daleko isplativije prostore uzeti u najam.
Za autosalone i autoservise do 1000 eura po četvornom metru
“Veliki poslovni prostori, proizvodne hale, uopće ne nalaze kupce”, kaže Begonja dodajući kako je glavni razlog tome nesređena dokumentacija ili opterećenost nerealnim kreditima.
“Manje hale niže razine uređenosti površine 300 do 450 četvornih metara postižu cijenu od 800 eura po četvornom metru, a slični prostori u koje se mogu smjestiti autosalon i prostor za autoservis dosežu cijenu i do 1000 eura po četvornom metru”, napominje.
Iskustvo agencije RE/MAX Centra Nekretnina pokazuje pak kako interes za prostore u kojima se mogu smjestiti proizvodne djelatnosti polako, ali sigurno raste. “Tražene cijene na nekretninskim portalima nisu vidno porasle, no zahvaljujući brojnijim upitima prodavatelji postaju sve čvršći i odlučniji u traženoj cijeni”, kaže Božica Jurković.
Na upit što savjetuju klijentima – kupnju ili najam poslovnih prostora – Božica Jurković kaže kako se, s obzirom na to da je vrijednost nekretnina trenutačno u evidentnom porastu, kupnja čini logičnim izborom. Krajnja odluka je, naravno, na klijentu.
Begonja smatra pak kako je budućnost agencija posredovanja u prometu nekretnina savjetovanje potencijalnih investitora što i koliko graditi.
“Većini klijenata koji raspolažu kapitalom potpuno je svejedno što će graditi. Bitna im je samo matematika i tu mi kao savjetnici pokazujemo svoju vrijednost. Više njih smo proveli kroz cijeli postupak. Investitori daju informacije o budžetu kojim raspolažu, a mi u agenciji
pronalazimo teren, konzultiramo projektante o tipu nekretnine koja je tražena na tom prostoru, pratimo građevinare i sve zaokružimo prodajom bilo ureda bilo stanova”, zaključuje Begonja.
Tekst je objavljen u Privrednom vjesniku od 17. srpnja 2017. (br. 3987) u Tlocrtu, posebnom prilogu o nekretninama, uređenju i graditeljstvu koji za Privredni vjesnik priprema tvrtka Točka Na I Media d.o.o.