Deset taktika koje možete primijeniti u situaciji kada vas šef ne voli

Biti u zategnutim odnosima s nadređenima može biti izazovno i emocionalno naporno. No, preuzimanjem inicijative za otvorenu komunikaciju možete promijeniti dinamiku vašeg odnosa i potaknuti pozitivnije radno okruženje

403
kada vas šef ne voli
Ilustracija Pixabay

Biti u zategnutom odnosu sa šefom može biti izazovno i emocionalno naporno, iscrpljujuće i može vas potaknuti da počnete tražiti drugi posao. Prirodno je tada osjećati se frustrirano ili obeshrabreno, ali bolje razumijevanje situacije i poduzimanje proaktivnih koraka mogu brzo popraviti vaš odnos.

Portal Fast Company prikupio je iskustva i savjete stručnjaka koji pomažu drugima u upravljanju karijerama, voditelja timova te ljudi koji su i sami prošli kroz takve situacije. Istraživanje ovih strategija – u rasponu od objektivne analize situacije do davanja prioriteta jasnoj komunikaciji – omogućit će vam bolje razumijevanje dinamike odnosa na radnom mjestu.

Započnite izravan razgovor

“Moja osnovna preporuka je da izravno razgovarate s nadređenim. Ako osjetite napetost, lošu komunikaciju ili razlike u stilovima rada, recite to izravno. Pristupite razgovoru pomirljivo, suradnički, bez optuživanja”, kaže Phoebe Gavin, karijerna instruktorica.

Mogli biste reći nešto poput: “Primijetio sam neke izazove u našem poslovnom odnosu, kao što su [navedite specifične situacije]. Volio bih razgovarati o tome kako bismo mogli poboljšati našu suradnju i odnos. Želio bih podijeliti s vama svoj stav o tome što mi najbolje odgovara te čuti kako vi vidite situaciju i što biste poduzeli. Htio bih biti izravan kako bismo bili sigurni da dobro surađujemo”.

Takav razgovor može razjasniti vaše stanje i otvoriti prostor za poboljšanje odnosa s nadređenim. Ako razgovor krene loše i pokaže da se odnos ne može popraviti, dobro je znati da ćete možda morati potražiti drugu ulogu ili radno mjesto. Informacija o tome je li vaš šef otvoren za izgradnju snažnog i pozitivnog odnosa s vama izuzetno je vrijedna, čak i ako ju je teško dobiti, zaključuje Gavin.

Usredotočite se na dobar rad

“Ne možete biti sigurni da vas šef mrzi ako vam to on sam nije rekao ili ako nemate sposobnost čitanja misli. Vi ste tu da radite. Ako mislite da vas šef ima na ‘piku’, usredotočite se na svoj posao kako biste ga obavili što bolje. Potrudite se da posao obavite najbolje što možete i svakako dokumentirajte sve što ste radili prilikom susreta sa šefom”, savjetuje Tanya Slyvkin, utemeljiteljica i izvršna direktorica marketinško-dizajnerske tvrtke Whitepage.

Možete koristiti aplikaciju za bilješke kako biste zapisali dan i vrijeme te sažetak svakog sastanka ili negativnog susreta. Bilješke će vam pomoći da se lakše nosite sa situacijom ako šef nastavi biti negativan prema vama. “Ljudi rijetko završe u savršenom radnom okruženju, pa ako se negativan odnos nastavi i nakon što ste ga pokušali riješiti, razmislite o napuštanju tvrtke”, kaže Slyvkin.

Sedamdeset i pet posto zaposlenika koji daju otkaz na poslu čine to zbog lošeg odnosa s nadređenim, a ne zato što su nezadovoljni tvrtkom ili svojom pozicijom.

Pokažite da vam je stalo

“Razmišljajte o svom odnosu sa šefom kao o mostu – ako je klimav, želite ga učvrstiti. Zatražite sastanak jedan na jedan kako biste dobili konstruktivne povratne informacije. Pristupite tome kao prilici za izgradnju razumijevanja i poboljšanja – primijenite CARE Framework”, kaže pak Mauro Nardocci, stručnjak za marketing i liderstvo.

“Jasan znak da ste možda na tankom ledu je ako vaš šef postane distanciran ili prekine komunikaciju. To je kao da vozite automobil i primijetite da znakovi na cesti nestaju – nešto nije u redu”, pojašnjava Nardocci.

Pojednostavljeno, CARE Framework predstavlja skup zajedničkih vrijednosti na temelju kojih se kreira zajednička vizija budućnosti. Proces obuhvaća izravnu komunikaciju, potvrđivanjem da ste razumjeli povratnu informaciju (i da je nastojite usvojiti), brze reakcije te praćenje napretka.

“Ova metoda pomaže da ponovno izgradite povjerenje i da pokažete kako doista nastojite poboljšati odnos”, tumači Nardocci.

Budite iskreni i znatiželjni

“Mrzi li vas vaš šef stvarno ili ste to samo zamislili u svojoj glavi? Prije nekoliko godina radila sam u timu koji je vodila vrlo zahtjevna šefica. Nekim danima osjećala sam se kao najjača karika u timu, a drugim danima bih najradije otpuzala pod svoj stol i nestala jer je bila vrlo gruba prema meni. Istina je: teško je sa sigurnošću znati mrzi li vas šef ili ne”, razlaže karijerna instruktorica Caroline Gaudy.

“Ali ono što sada znam s apsolutnom sigurnošću jest da to mrzi li vas šef ili ne nije odraz toga tko ste ili vašeg učinka. Često mrzimo u drugima ono što mrzimo u sebi. Stoga je moj prvi prijedlog da promijenite vlastitu perspektivu o situaciji i da u potpunosti prihvatite da šefovo ponašanje prema vama ima više veze s njim nego s vama.

Godinama nakon što sam napustila organizaciju ponovno sam se susrela s istom zahtjevnom šeficom i ona mi je objasnila kako je u to vrijeme prolazila kroz tešku osobnu i profesionalnu fazu. Bila je prilično neispavana i očito nije bila najbolja verzija sebe”, pojašnjava Gaudy.

Postavljanje izravnog pitanja

Jedini izdajnički znak da šef možda ne gleda dobro na vas je ako je njegovo loše ponašanje usmjereno isključivo na vas (u tom slučaju možda je riječ o diskriminaciji).

“Bez obzira na to, ono što bih svakako učinila je postavljanje izravnog pitanja u čemu je problem. Budite otvoreni, podijelite svoje iskustvo i osjećaje i pitajte. Pri tome ne budite emotivni, radije se držite činjenica”, tumači Gaudy.

Recite: “Hej, nešto bih želio razjasniti. U posljednje vrijeme ste o meni govorili [navedite o čemu je riječ] i zbog toga se ne osjećam ugodno na poslu. Osjećam se omalovaženo i kritizirano. Nastojim na ovom poslu dati sve od sebe i raditi ga na način koji je ugodan. Stoga vas moram pitati imate li problem sa mnom ili s kvalitetom mog rada?”

Većina ljudi bježi od sučeljavanja, ali ako to učinite iskreno i ako pri tom pokažete iskrenu znatiželju, mogli biste biti jako iznenađeni dubinom razgovora, poručuje Gaudy.

Reagirajte na ograničene interakcije

“Kada vaš šef izbjegava redovitu komunikaciju s vama, to je znak da mu se ne sviđate. Što smatram ‘interakcijom’? Na primjer, ako ne odgovara na vaše poruke, rijetko vas zove ili vam se javlja samo kada vam treba dodijeliti posao ili otežati dan, to su jasni znakovi da ima loš stav prema vama”, kaže Mike Sadowski, utemeljitelj i izvršni direktor tvrtke Brand24.

“Moja preporuka je da budete iskreni i proaktivni u rješavanju ovoga. Razgovarajte iskreno sa svojim šefom. Mogli biste reći: ‘Primijetio sam da su naše interakcije u posljednje vrijeme malo ograničene. Postoji li nešto što mogu učiniti da poboljšamo naš odnos?’ Time ćete pokazati svoju zrelost i volju da riješite situaciju. Iako znam da bi to moglo biti zastrašujuće, zaista je vrijedno truda.

Čvrsto vjerujem da je izravni pristup problemu najbolji korak koji možete poduzeti. To može dovesti do boljeg razumijevanja i pozitivnijeg radnog okruženja. Zato vas molim: nemojte se ustručavati pokrenuti otvoren razgovor. Vjerujte mi, učinak može biti ogroman.

Shvatite to kao priliku da raščistite zrak i potencijalno ojačate svoj profesionalni odnos. Jer, što je najgore što se može dogoditi? Možda ćete shvatiti da se vi i vaš šef nikada nećete složiti, ali zašto biste onda uopće trebali podnositi takav odnos? Iskren razgovor licem u lice pokazat će jeste li spremni za pozitivne promjene”, kaže Sadowski.

Dokumentirajte potencijalnu diskriminaciju

“Ako zaposlenik posumnja da ga šef ne voli, moja je primarna preporuka s pravnog stajališta dokumentirati sve slučajeve potencijalno diskriminirajućeg ili osvetničkog ponašanja. Ova dokumentacija treba sadržavati datume, konkretne radnje ili komentare šefa i svjedoka tih događaja. Održavanje detaljne evidencije ključno je ako situacija eskalira i zahtijeva formalno djelovanje”, savjetuje odvjetnik Ed Hones iz odvjetničke tvrtke Hones Law Employment Lawyers PLLC.

Izravni pokazatelji da zaposlenik nije omiljen kod šefa, posebno iz pravne perspektive, su stalno izostavljanje prilikom promaknuća, negativne ocjene učinka bez opravdanja ili iznenadne promjene radnih dužnosti koje bi se mogle smatrati kaznama. Ako su te radnje povezane sa zaštićenim karakteristikama zaposlenika (npr. rasa, spol, dob) ili zaštićenim aktivnostima (npr. podnošenje pritužbe, prijava zviždača, članstvo u sindikatu), mogle bi predstavljati nezakonitu diskriminaciju ili odmazdu, tumači Hones.

Praktičan korak koji bi zaposlenik trebao poduzeti jest da se profesionalno pozabavi problemom i traži jasne odgovore. Trebao bi zatražiti sastanak sa svojim šefom kako bi razgovarali o problemima, razmotrili situaciju i kako mogu poboljšati međusoban odnos i učinak.

Tijekom ovog sastanka zaposlenik bi trebao ostati miran i usredotočen na činjenice, tražeći konkretne povratne informacije i smjernice. Ako se situacija ne popravi ili ako zaposlenik smatra da se prema njemu nepravedno postupa na temelju zaštićenih karakteristika ili aktivnosti, trebao bi razmisliti o razgovoru s odjelom za ljudske resurse ili se savjetovati s odvjetnikom za radne odnose kako bi istražio mogući pravni lijek za svoju situaciju, zaključuje Hones.

Izbjegavajte prerane zaključke

“Mržnja je jako jaka riječ i implicira da je vaš nadređeni zlonamjeran prema vama. U većini situacija to nije slučaj”, smatra Amit Doshi, osnivač i izvršni direktor tvrtke MyTurn.

“Vaš šef vjerojatno ima toliko stvari na umu da bi takav odnos mogao biti jednostavno rezultat toga što ima druge prioritete. Ako mislite da ste u nemilosti svojih šefova, jedan od pokazatelja je kako se oni ponašaju prema vama u odnosu na njihovo ponašanje prema vašim kolegama. Poštuju li vaše mišljenje? Jedini način da budete sigurni je da dogovorite razgovor jedan na jedan. Na sastanku budite staloženi samopouzdani i, zaboga, nemojte donositi prebrze zaključke ili optužbe”, upozorava Doshi.

Započnite razgovor riječima: “Imam osjećaj da među nama postoji napetost. Htio bih poboljšati naš odnos, ali ne znam kako. Postoji li neki način na koji oboje možemo zajedno raditi na jačanju našeg odnosa?”

Ako vaš šef iskreno želi poboljšati odnos, to će se vidjeti, zaključuje Doshi.

Ponudite spremna rješenja

“Iako u mislima možda postoji slika zlog šefa koji čezne da vam uništi karijeru i učini vas jadnim, stvarnost je mnogo slojevitija. Zato zaboravite svoje osjećaje i analizirajte činjenice. Identificirajte kako vaš nadređeni postupa, razmotrite moguće razloge takvih postupaka, provjerite svoje pretpostavke i predložite rješenje koje će vam oboma biti od koristi”, savjetuje Tim Toterhi, glavni direktor za ljudske resurse u tvrtki Plotline Leadership.

“Osjećate se omalovaženi od strane mikromenadžera? Povrijeđeni ste nedostatkom zanimljivog posla? Pustite emocije na stranu i razmotrite što se događa. Možda ste novi u tvrtki, ulozi ili zadatku i trebate steći povjerenje. Možda je vaša izvedba ispod standarda i potrebna vam je dodatna obuka. Ili ste možda zvijezda, a šef se osjeća ugroženo.

Nakon što izolirate ponašanje ‘puno mržnje’ i navedete objektivne razloge, možete otvoreno razgovarati o problemu sa svojim nadređenim. Ali dođite na razgovor spremni, s potencijalnim rješenjima. Strategija traži rješenje u obostranom interesu: produktivnijeg zaposlenika ili, u slučaju nesigurnog vođe, saveznički odnos”, predlaže Toterhi.

Komunicirajte izravno, licem u lice

“Gledajte kako vaš šef komunicira s drugima. Činili to na sličan način kako to čini s vama? To pomaže u procijeni je li njegovo ponašanje uobičajeno ili specifično za vaš odnos”, kaže bihevioralna znanstvenica Sarah Watters.

Ograničena ili nedostatna komunikacija – o poslu ili privatnom životu – vjerojatno bi bio pokazatelj da nešto opterećuje odnos.

“Kada nam se netko sviđa, pokazujemo interes za njega i njegove težnje. Ako je komunikacija između vas i vašeg šefa štura, pokušajte pronaći vrijeme za razgovor licem u lice s njim. E-pošta i poruke mogu biti propuštene ili pogrešno protumačene; osobno viđenje i razgovor o pozitivnoj temi mogu pomoći da se situacija malo razjasni i obje strane postave temelje za bolji odnos”, tumači Watters.

Tražite povratne informacije

Niti na jednom radnom mjestu nije neuobičajeno da zaposlenici imaju nesuglasica s nadređenima. To povremeno dovodi do percepcije zaposlenika da njihov šef može gajiti negativne osjećaje prema njima.

Jedan od pokazatelja da ste u nemilosti šefa je primjetan nedostatak angažmana u odnosu prema vama. Ako vam nadređeni daje minimalne povratne informacije, izbjegava vam se izravno obratiti ili se čini nezainteresiran dok razgovara o vašim projektima, obratite pozornost na takve situacije. To može signalizirati da postoji zapreka u vašem odnosu koji treba ukloniti, kaže karijerna instruktorica Nannapat Sage.

„Ako sumnjate da vas šef ne voli, najbolje je da otvoreno razgovarate. To je prva i najučinkovitija radnja koju možete poduzeti. Često nesporazumi proizlaze iz nedostatka komunikacije ili različitih stilova rada”.

“Zapamtite, percepcije mogu dovesti u zabludu. Preuzimanje inicijative za otvorenu komunikaciju može promijeniti dinamiku vašeg odnosa i potaknuti pozitivnije radno okruženje. Uostalom, produktivno radno mjesto temelji se na suradnji i razumijevanju, a prihvaćanje ovih načela može vaše brige pretvoriti u prilike za rast”, preporuka je Nannapat Sage.