Kako (iz)graditi globalno poslovanje

Izgraditi tvrtku nije jednostavno, pogotovo ako ciljate poslovanje na globalnoj razini. Eric Gnock Fah, pokretač platforme za rezervaciju putovanja Klook koja danas ima 20 milijuna korisnika, govori o svojim iskustvima i ključnim poslovnim odlukama

u 7:44 Zadnja izmjena: 15.12.2018 u 7:44
176

Izgraditi tvrtku nije jednostavno, pogotovo ako ciljate poslovanje na globalnoj razini. A upravo to je želio Eric Gnock Fah kada je 2014. napustio posao u financijskoj industriji kako bi pokrenuo Klook, aplikaciju za rezervaciju putovanja. “Htio sam pokrenuti nešto vrijedno globalno relevantno, rekao je Gnock Fah za CNBC.

Četiri godine kasnije platformu Klook svakog mjeseca posjećuju više od 20 milijuna ljudi iz sto zemalja diljem 100 zemalja. Riječ je o jednom od rijetkih startupa pokrenutih u Hong Kongu koji je dosegnuo status “jednoroga” vrijednog milijardu dolara.

Put do tog statusa nije bio nimalo lagan. Gnock Fah, glavni operativni direktor Klooka, istaknuo je za CNBC tri ključne odluke koje su pomogle da tvrtka zadrži fokus i dosegne razinu poslovanja kakvu ima danas.

Izbjegavajte preuske niše

Postoji fina linija između izvorne ideje i onoga što je previše odbojno da biste privukli korisnike. Ako želite da vaša tvrtka raste na međunarodnoj razini, morate osigurati globalnu privlačnost svog proizvoda ili usluge, kaže Gnock Fah.

“Suočili smo se s time mnogo puta”, rekao je Gnock Fah, koji je u početku želio da se njegov posao usredotoči isključivo na kinesko tržište. Međutim, uskoro je shvatio da za uspjeh mora primijeniti strategiju koja funkcionira na globalnoj razini. “Ako želite graditi globalnu platformu, morate pronaći nešto što možete replicirati.”

To je značilo da s platforme mora isključiti male, one-man-band turističke agencije koje su više prilagođene nišnim platformama. “Naravno, postoje i drugi poslovni modeli kod kojih možete ići vrlo fokusirano, ali oni zahtijevaju veće marže”, tumači Gnock Fah.

isključivanje manjih, jednosmjernih vodiča s platforme, za koje je rekao da su bolje prilagođeni nižim platformama. “Naravno, postoje i druge tvrtke u kojima možete ići vrlo jedinstveno, ali ćete biti vožnje veće marže”, istaknuo je Gnock Fah.

Gradite kulturu tvrtke

Kako vaše poslovanje raste, bit će primamljivo usredotočiti se na glavne ciljeve, ali pri tome je važno osigurati temelje. To uključuje uspostavljanje određene strukture, poput odjela za ljudske resurse i pravnog odjela, te fokusiranje na izgradnju poslovne kulture poduzeća. Bez toga će biti teško pridobiti zaposlene za vašu viziju i unaprjeđivati poslovanje.

“Kada posao raste strahovito brzo, vrlo je važno razmišljati o strukturi i internom poticanju poslovanja, umjesto da tražite vanjske izvore rasta”, objašnjava Gnock Fah.

“To je nešto što smo shvatili ove godine. Dok smo radili u većim tvrtkama postojanje pravnog tima i odjela za ljudske resurse smo uzimali zdravo za gotovo. Ali to su doista važne stvari za jačanje posla”, dodaje 31-jednogodišnji Gnock Fah.

Upoznajte svoje investitore

Nakon što pokrenete startup, doći će vrijeme kada ćete morati potražiti vanjski kapital. Ulagači će tražiti dobre razloge da ulože svoj novac, tako da ćete se morati pomučiti da predstavite svoj projekt. To znači da im nećete morati dokazati samo to da vaša ideja ima smisla, nego i to da ste prava osoba da tu ideju ostvari.

Za Gnock Faha to je bilo lakše reći nego učiniti. S obzirom na to da potiče iz financijske industrije, investitori su u njemu vidjeli više prodavača nego poduzetnika.

“Bilo je nekoliko investitora koji su izgubili interes nakon što su saznali da potičemo iz financijske industrije. Smatrali su da smo kao ljudi s financijskom pozadinom dobri prodavači i da smo sposobni dobro predstaviti projekt, ali da nismo spremni dobro voditi posao. To nam je zatvorilo mnoga vrata.”

Stoga je važno uspostaviti pravi odnos s potencijalnim investitorima, dokazati svoju vjerodostojnost i pokazati im da mogu vjerovati u vas.

Od pokretanja prije četiri godine Klook je privukao ulaganja u iznosu od 300 milijuna dolara, a među investitorima su Sequoia China, Matrix Partners i Goldman Sachs.

“Neki ljudi kada govore o nama kažu da je Klook uspio provesti mnogo uspješnih rundi prikupljanja sredstava jer dolazimo iz financijskog sektora. Ne znaju da nam je to u stvari bila zapreka”, zaključuje Gnock Fah.