Kako u kriznim vremenima održati malo poduzeće na životu

Kada vremena postanu teška za vašu malu tvrtku, važno je zadržati hladnu glavu. Ponekad postoji jednostavno rješenje da održite posao, a koje ne biste primijetili ako ste pod prevelikim stresom ili ste zaglibili u sitnim detaljima.

76
[Photo by Gladson Xavier: https://www.pexels.com/photo/king-chess-piece-59197/]

Održati malo poduzeće u teškim gospodarskim vremenima je veliki izazov. Nažalost, ne postoji priručnik koji biste mogli slijediti kako biste prebrodili oluju i održali brod na ispravnom kursu. Svaka mala tvrtka je drugačija i svaka nosi svoje rizike i uspjehe. Zbog tih razlika besmisleno je slijediti doslovno strategije drugih tvrtki. Ipak, postoje neke opće strategije koje vlasnici tvrtki mogu slijediti kako bi se održali na površini i spasili, navodi Investopedia.

Sagledajte širu sliku

Ljudi imaju tendenciju napadati najočitije trenutne probleme energično i bez oklijevanja. To je razumljivo i u određenim situacijama ima smisla. Međutim, dobro je malo zastati i pogledati širu sliku kako biste vidjeli što još uvijek funkcionira dobro, a što bi trebalo promijeniti. To je prilika za bolje razumijevanje veličine i opsega postojećih problema i daljnje razumijevanje poslovnog modela vaše tvrtke, kako biste bolje odredili njene snage i slabosti.

Pretpostavimo, na primjer, da vlasnik male tvrtke otkrije da dva zaposlenika konstantno griješe oko inventara i da su zog toga određene zalihe uvijek prevelike ili premale. Iako bi prva reakcija mogla biti otpuštanje tih zaposlenika, mudrije bi bilo provjeriti da li ih je menadžer koji ih je zaposlio i koji ih nadzire pravilno obučio.

Ako je menadžer kriv, ta bi osoba trebala dobiti otkaz. No, možda ni to nije najbolji pristup. Ako je ta osoba zaslužna za dobre odnose s klijentima, i klijenti se zbog nje vraćaju, i pridnosi ostvarenju značajnih prihoda, vjerojatno biste ju ipak željeli zadržati. Prekvalifikacija bi mogla biti bolje rješenje od otkaza.

Temeljitim ispitivanjem snaga i slabosti zaposlenika vlasnik sagledva problem iz više perspektive, smanjujući ili eliminirajući mogućnost da se problemi ponove, a istovremeno izbjegava promjenu koja bi mogla nepovoljno utjecati na buduću prodaju.

Na sličan način sagledajte kako se vaš proizvod ili usluga sada uklapaju na tržište, kako je ekonomska kriza utjecala na vaše kupce i dobavljače i sve ostale ključne aspekte vašeg poslovanja. Morate znati odgovara li vaš poslovni model trenutnom okruženju i predvidjeti kako različiti potencijalni budući scenariji mogu utjecati na njega.

Analizirajte svoje osoblje

Plaće su često jedan od najvećih troškova za vlasnika male tvrtke, pa ima smisla pobrinuti se da se taj novac dobro potroši. To može uključivati ​​temeljitu analizu osoblja – i to ne samo kada se pojavi problem, nego i dok se poslovanje odvija normalno – kako bismo bili sigurni da su pravi ljudi na svojim mjestima i da učinkovito obavljaju svoj posao.

I vlasnici malih tvrtki i vlasnici velike korporacije imaju tendenciju da budu mudri i glupi kada zapošljavaju najjeftinije radnike. Ponekad produktivnost tih radnika može biti problematična. Zapošljavanje radnika koji košta 20 posto više od prosječnog radnika, ali radi 40 posto učinkovitije, ima smisla, posebno u kriznim razdobljima. Neprekidnim pregledavanjem životopisa i intervjuiranjem novih ljudi vlasnici poduzeća mogu provesti promjene u sastavu osoblja kada je to potrebno kako bi povećali učinkovitost.

No, dobro. U Hrvatskoj zbog Zakona o radu takve promjene nije moguće provesti samo tako. Ne možete radnika zamijeniti preko noći. To ipak ne znači da ne trebate pratiti ponudu i pokušati angažirati dobrog radnika ako se ukaže prilika.

Osigurajte likvidnost

Vlasnici malih poduzeća trebali bi osigurati da tvrtka u razdobljima krize raspolaže dovoljnim količinama likvidnih sredstava. Posjet banci kako biste se upoznali s uvjetima za dobivanje kredita dobar je prvi korak, kao i preventivno otvaranje kreditne linije za financiranje mogućih kratkoročnih problema s novčanim tokom. Održavati dobre odnose s bankom uvijek je korisno za malo poduzeće.

Vlasnici malih poduzeća također bi trebali imati druge potencijalne izvore kapitala. To može uključivati ​​ušteđevinu, prodaju imovine ili udjela u tvrtki, te posuđivanje od članova obitelji. Vlasnik malog poduzeća mora osigurati pristup kapitalu ili pronaći kreativan način za dobivanje sredstava kako bi prebrodio loša vremena.

Počnite razmišljati o malim stvarima

Iako je važno sagledati širu sliku, vlasnik malog poduzeća ne smije zanemariti detalje koji mogu imati negativan utjecaj na poslovanje. Krošnja stabla koje zaklanja pogled na totem s imenom tvrtke, nedostatak parkirnih mjesta, loš prometni pristup, neučinkovito oglašavanje… To su primjeri malih problema koji se mogu snažno odraziti na poslovni rezultat.

Razmatranje i analiza brojnih čimbenika koji dovode kupce na vrata može pomoći u prepoznavanju nekih problema. Analiza tromjesečnih troškova stavku po stavku također može pomoći. Vlasnici ovdje ne bi trebali provjeravati jednokratne troškove jer su te stavke najvjerojatnije bile nužne. Umjesto toga, trebali bi tražiti sitne stavke koje se čine neznatnima, ali se ponavljaju i tako zapravo crpe račune.

Na primjer, cijena uredskog materijala može brzo izmaknuti kontroli zbog neodgovarajuće narudžbe. Također, ako vaš dobavljač poveća cijene, razmisliti o potrazi za jeftinijim dobavljačem.

Nemojte žrtvovati kvalitetu

Kontrola troškova ključna je u teškim vremenima. Vlasnici moraju biti aktivni i upoznati zaposlenike s promjenama koje se uvode. No, nikako nemojte zbog štednje žrtvovati kvalitetu svog proizvoda.

Vlasnici tvrtki koji žele poboljšati profitne marže trebali bi biti oprezni s dramatičnim promjenama ključnih komponenti. Na primjer, ako pizzerija prolazi kroz teško razdoblje, vlasnik bi mogao pokušati povećati marže kupnjom jeftinijeg sira ili sastojaka za umak. Imajte na umu da bi vam se takva strategija mogla obiti o glavu ako kupci budu nezadovoljni okusom pizze i prodaja se smanji.

Ključ je prilagoditi troškove i druge rezove, a da se pritom ne ugrozi kvaliteta konačnog proizvoda. Možda troškove, umjesto kupnjom manje kvalitetnih sastojaka, možete sniziti jeftinijim kutijama za pakiranje pizze za van ili jeftinijim salvetima.

Kako loše gospodarstvo utječe na poslovanje?

Loše gospodarstvo može naštetiti poslovanju na više načina. Prilagodbe kamatnih stopa mogu utjecati na sposobnost poduzeća da posudi potrebna sredstva. Ljudi su skloni štednji  tijekom razdoblja ekonomske nesigurnosti, što znači da troše manje i stoga tvrtka ima manje kupaca. Neki sektori zbog toga mogu gotovo potpuno stati ako tržište dovoljno padne.

Može li mala tvrtka rasti u lošoj ekonomiji?

Malo poduzeće apsolutno može napredovati i u lošoj ekonomiji, ali to ovisi o strukturi njenog poslovanja, branši u kojoj posluje i o tome ima li to poduzeće sposobnost provesti potrebne prilagodbe kako bi se održalo, odnosno kako bi profitabilno poslovalo.

Kako preživjeti teška vremena?

U teškim vremenima uobičajeno je da tvrtke smanjuju troškove. To može značiti otpuštanje dijela osoblja ili privremeno smanjenje plaća menadžera. Tvrtke koje proizvode fizički proizvod mogu promijeniti dobavljače ili se mogu odlučiti za korištenje jeftinijih materijala. Društva također mogu prodati vlasničke udjele ili se dodatno zadužiti, iako to može biti prilično rizično, ovisno o uvjetima i dugoročnom učinku na tvrtku.

Zaključak

Kada vremena postanu teška za vašu malu tvrtku, više nego ikadavažno zadržati hladnu glavu. Ponekad postoji jednostavno rješenje koje vam može pomoći da održite posao, a koje ne biste primijetili ako ste pod prevelikim stresom ili ste zaglibili u sitnim detaljima. Biti svjestan šire slike i pobrinuti se da vi kao zaposlenik broj jedan dobro radite svoj posao osnovni je prioritet u kriznim vremenima.