Mogli biste nabrojati niz prednosti koje vas čine sretnima na poslu. Na primjer, da nedjeljom navečer niste tužni zbog toga što sutra morate na posao, da ponedjeljkom nemate grčeve u trbuhu prilikom odlaska na posao ili da se utorkom ne osjećate iscrpljeni zbog stresa… Uglavnom, presudno je za vašu karijeru da budete sretni na poslu, piše portal monster.com.
Naime, vaš je posao mnogo više od plaće. To je mjesto na kojem usavršavate svoje vještine, doprinosite većem dobru i surađujete sa sjajnim ljudima. Ako se osjećate loše kada razmišljate o svom poslu, možda biste trebali razmisliti kako dalje.
Nedavna studija tvrtke Robert Half, specijalizirane za ljudske resurse, procijenila je razinu sreće više od 12 tisuća zaposlenih. Istraživanje je pokazalo da sretniji radnici imaju bolji učinak, bolje odnose sa suradnicima i ponosniji su na svoj posao od svojih manje sretnih kolega.
“Ljudi koji su uzbuđeni zbog posla koji rade ulažu više vremena i energije u svoj posao”, poručuje karijerna trenerica Hallie Crawford.
Ali kako pronaći svoje sretno mjesto? Ista studija nudi nekoliko zanimljivih otkrića o tome što zaposlenike čini sretnima pa i neke savjete kako postati jedan od tih sretnijih.
>>Kako se predstaviti na novom radnom mjestu
Morate se osjećati ispunjeno
Prema istraživanju, osjećaj postignuća najjači je pokretač sreće za zaposlenike mlađe od 35 godina. “Zaposlenici žele osjetiti da utječu na tvrtku, što znači da trebaju vidjeti rezultate svog rada”, kaže Crawford.
Ako se želite osjećati ispunjeno na svom sadašnjem poslu, postavite si referentne vrijednosti i usredotočite se na ispunjavanje malih ciljeva. Na primjer, ako radite na šestomjesečnom projektu, postavite si ciljeve kojima ćete mjeriti napredak svakih tjedan do dva. Kad vidite da ste ispunili prolazne ciljeve, dobit ćete više samopouzdanja za daljnji rad.
Ako tražite novi posao, potražite signale da je vaš potencijalni budući tim ili odjel usmjeren ka uspjehu. Na interentskim stranicama na kojima zaposlenici ocjenjuju kompanije u kojima rade tražite komentare u kojim se spominju “redovne provjere sa šefom” ili “izvrsne povratne informacije”, a u oglasima za posao “ciljeve” ili “referentne vrijednosti”
Na razgovoru za posao pitajte menadžera za ljudske resurse kako on definira uspjeh i kako potiče timove da ostvare ciljeve.
Također, ovisno o vašem području rada, potražite sustave koji su usmjereni na postizanje rezultata, kao što je, na primjer, agilna metodologija u projektnom menadžmentu.
>>Kako se motivirati kada niste zadovoljni poslom koji radite
Pozitivan odziv
Prema istraživanju tvrtke Robert Half drugi najveći pokretač sreće kod zaposlenika je osjećaj zahvalnosti. “Ljudi žele čuti da rade dobro”, kaže Crawford. Priznanje može doći u raznim oblicima: od jednostavne zahvale putem elektroničke pošte do unaprjeđenja ili povišice.
Ako ne primite pozitivan signal o svom radu od nadređenog, to ne mora nužno značiti da radite loše. Možda vašem šefu komunikacija s drugima ne ide najbolje. Možda biste vi trebali od njega zatražiti povratne informacije o svom radu.
Ako tražite novi posao, opet su internetske stranice s recenzijama poslodavaca najbolji izvor informacija o tome koliko poslodavci cijene svoje zaposlenike. Ako za potencijalnog poslodavca često naiđete na komentare tipa “nikad mi nisu zahvalili na uloženom trudu” ili “nikad nisam znao jesu li zadovoljni poslom koji sam obavio”, dobro razmislite je li to poslodavac kakvog želite.
Dobar odnos sa suradnicima
Zaposlenici koji imaju dobre odnose s kolegama bit će 2,5 puta zadovoljniji svojim poslom od onih koji se ne slažu sa suradnicima, pokazalo je istraživanje. Gallupovo istraživanje pokazalo je pak da prijateljstvo među kolegama na poslu povećava zadovoljstvo zaposlenika za 50 posto.
“Međuljudski odnosi su jedan od glavnih preduvjeta sreće na bilo kojem polju”, kaže Christine Carter, autorica knjige “The Sweet Spot: How to Find Your Groove at Home and Work”.
Da biste se iskreno povezali s kolegama na poslu, pokažite interes za njihove aktivnosti izvan posla. Nemojte s njima razgovarati isključivo o poslu. Iskoristite stanke kako biste ih pitali o njihovoj djeci, hobijima, kućnim ljubimcima. Pokažite iskreni interes za ono što vole i potrudite se stvoriti vezu kroz zajedničke interese.
Osnovne informacije o potencijalnim kolegama na novom poslu možete doznati od osobe koja vas intervjuira. Pitajte ga kakva je atmosfera u timu. Pokušajte upoznati potencijalne suradnike i pitajte ih o kolegama, druže li se izvan posla i slično. Možete potražiti i nekog bivšeg zaposlenika među vašim poznanicima koji bi vam mogao dati korisne informacije.
Određena razina autonomije
Istraživanje je pokazalo da su zaposlenici zadovoljniji ako mogu izravno utjecati na poboljšanja. Drugim riječima, ako mogu sami donositi određene odluke.
“Zaposlenici moraju imati osjećaj da sudjeluju u upravljanju”, kaže Carter. Na žalost, malo ljudi doista ima takav osjećaj. U istraživanju tvrtke Robert Half, 23 posto ispitanika izjavilo je da ima mali ili nikakav utjecaj na odluke o onome što rade.
Ako želite više autonomije u sadašnjem poslu, a vaš nadređeni je sklon mikromenadžmentu, postoje načini kako možete utjecati na njega kako biste dobili više slobode.
>>Suzy Welch: Mikromenadžment i kako ga prevladati
Mikromenadžeri traže česte potvrde u svojim izvješćima da rade dobro. Zato je najbolji način da pridobijete njihovo povjerenje da im redovito – idealno bi bilo jednom tjedno – šaljete izvješće o svom radu.
Nemojte se bojati tražiti veće odgovornosti jer vaš nadređeni možda ne shvaća da ste spremni za nešto više.
Ako želite više autonomije na budućem poslu, važno je da to jasno date do znanja budućim poslodavcima. Zato budite aktivni tijekom intervjua i recite menadžeru s kojim razgovarate da želite određenu razinu samostalnosti, kako biste sami upravljali svojim vremenom i rasporedom.
Pozorno pročitajte opis poslova. Provjerite postoje li negdje fraze poput “samostalno djelovanje”, kako biste dobili uvid u ono što se od vas traži.
Budite ponosni na ono što radite
Zaposlenici koji su ponosni na svoj rad i svoju tvrtku u prosjeku su četiri puta sretniji od kolega koji su nezadovoljni svojim tvrtkama i svojim poslom, pokazalo je istraživanje. To nadilazi ponos vašim osobnim učinkom. Riječ je o ponosu zbog same tvrtke i onoga što ona zagovara. Naime, korporativna kultura danas je presudan faktor pri zapošljavanju pripadnika milenijske i mlađih generacija, pokazalo je nedavno istraživanje Instituta za radne odnose iz Massachusettsa.
Neki ljudi ponosni su već samim time da rade u tvrtkama koje su na listi Fortune 500, drugi se ponose zbog toga što njihove tvrtke doprinose zajednici, a za treće presudan faktor su nevjerojatno pogodnosti koje im tvrtke nude.
Ako niste zadovoljni tvrtkom u kojoj radite, pokušajte zapisati neke od razloga svog nezadovoljstva. Mogu li se neki od njih ispraviti? Možda vam se ne sviđa način na koji radi vaš tim pa bi prelazak u drugi tim riješio problem i vi biste se osjećali bolje.
Ako se problemi ne mogu popraviti – na primjer, direktor tvrtke vodi brend u smjeru s kojim se ne slažete – razmislite o tome koje su vam vrijednosti važne i počnite tražiti tvrtku koja zagovara slične vrijednosti.