IAB Croatia predstavio je prvu hrvatsku procjenu investicije u online oglašavanje, IAB-ov Online Advertising Expenditure (AdEx) čime je hrvatsko digitalno tržište prvi put dobilo vrijedne podatke na temelju istraživanja profesionalne i neovisne organizacije kojoj je u fokusu razvoj digitalnog i interaktivnog marketinga.
IAB-ova Online AdEx studija predstavlja globalni standard industrije i benchmark je za procjenu stanja struke. Radna je skupina na temelju procjena neto oglašavanja po pojedinim segmentima online oglašavanja koje su dostavile članice IAB-a Croatia, s naglaskom na one s najboljim uvidom u lokalno tržište, javno dostupnih izvora podataka i ekspertize članova radne skupine definirala IAB Online AdEx, procjenu neto iznosa ukupnog volumena i strukture online oglašavanja u Hrvatskoj za 2021. godinu te očekivanja za 2022. godinu.
„Kako bismo ubrzali razvoj tržišta digitalnog marketinga u Hrvatskoj, potrebno ga je prvo razumjeti. Istraživanje IAB AdEx značajno povećava naše razumijevanje najvažnijih platformi, najučinkovitijih kanala te generalni razvoj i trendove u digitalnom marketingu u Hrvatskoj. Ovo je važan početak za sve daljnje korake kojima će IAB Croatia unaprijediti digitalni marketing za sve sudionike – brendove, agencije i krajnje potrošače“, kazao je Vjeko Srednoselec (dentsu Croatia), član radne skupine za IAB Croatia Online AdEx.
Prikaz hrvatskog digitalnog tržišta
Rezultati IAB Croatia studije Online AdEx pokazuju da se ukupna vrijednost investicija u online oglašavanje u Hrvatskoj tijekom 2021. procjenjuje na više od pola milijarde kuna, tj. 89,970,000 eura, a na temelju prikupljenih podataka prognozira se nastavak rasta od gotovo 8 posto u 2022. godini. Podaci govore da hrvatsko tržište online oglašavanja kontinuirano raste, u skladu s globalnim trendovima.
Najveći udio online oglašavanju u 2021. godini ostvaruje display oglašavanje (statični, animirani i videoformati) s 39 posto, nakon čega s 19 posto slijedi oglašavanje na tražilicama, kao i oglašavanje na društvenim mrežama. Procjenjuje se da će ti kanali nastaviti dominirati i u 2022. godini.
Trećina ulaganja u display oglašavanje odnosi se na videoformate, a čak polovica display oglašavanja zakupljuje se programatski.
Dominacija mobilnog oglašavanja i videosadržaja
U online oglašavanju dominira oglašavanje na mobilnim uređajima – dok je u 2021. udio mobilnog oglašavanja u ukupnom online oglašavanju iznosio 72 posto, za 2022. predviđen je trend daljnjeg rasta i dominacije te će mobilno oglašavanje preuzeti 77 posto ukupnog online oglašavanja. Zanimljiva je činjenica da čak 80 posto korisnika konzumira videosadržaj na mobilnim uređajima, a predviđa se da će ta brojka narasti na 85 posto u 2022.
>>Kako koristiti video sadržaje za promociju malih poduzetnika
U oglašavanju na društvenim mrežama vidljiva je dominacija kompanije Meta Inc: Facebook ima udio od 54 posto, Instagram drži 39 posto, dok sve ostale društvene mreže zajedno čine tek 7 posto ukupnog social oglašavanja u Hrvatskoj.. Procijenjena je tendencija rasta Instagrama u 2022.
U videooglašavanju također dominiraju globalne platforme, gdje gotovo 60 posto ulaganja odlazi na YouTube, a dodatnih 26 posto odlazi na Facebook.
Kategorija Classifieds, koja se odnosi na objave individualnih oglasa korisnika, a koja jest dio IAB standarda, nije prikazana u ovom izvješću, no obuhvaćena je istraživanjem po kojem se vrijednost kategorije u 2021. godini procjenjuje na 15 mil. eura.
Višemjesečni projekt
Prvi hrvatski IAB Online AdEx potpisuje radna skupina koju čine stručnjaci: Vjeko Srednoselec (dentsu Croatia), Marijan Mihić (Advans Adria), Saša Milinović (Omnicom Media Group) i Boris Zatezalo (Httpool).
„Izvješće IAB Europe AdEx Benchmark pregled je stanja na europskom tržištu online oglašavanja, a ovo izvješće za Hrvatsku važno je jer sadrži važne brojke, uključujući veličinu tržišta, rast i ulaganja u online oglašavanje po kanalima i formatima“, poručio je Boris Zatezalo iz agencije HTTpool.
>>Marketing trendove u 2022. obilježit će rast budžeta za oglašavanje
„Izuzetno smo zadovoljni cijelim procesom i vjerujemo da će izvještaj biti konkretan prikaz hrvatskog digitalnog tržišta i jasna slika veličine digitala u hrvatskom oglašivačkom prostoru“, dodao je Zatezalo.
Višemjesečni projekt dodatno je osnažila agencija za istraživanje tržišta Ipsos, koja je kao nepristrani partner radila na sintezi i analizi prikupljenih podataka.
Matej Sever iz Ipsosa rekao je da procjena stvarne vrijednosti svakog oglašivačkog tržišta, a posebno tako sofisticiranog i podložnog stalnom tehnološkom razvoju i novim praksama kao što je online oglašavanje, ogroman izazov za svakoga.
“Nema istraživačke metode koja može dati precizan odgovor, niti itko od stručnjaka ima dovoljnu širinu ekspertize i iskustva da samostalno može dati valjanu i kredibilnu procjenu. Najbolje što svi zajedno možemo napraviti jest razmijeniti procjene, informacije i iskustva, zajednički iscrtati mapu našeg online oglašivačkog tržišta i očekivanja od budućnosti, kako bismo ga pomoću što pouzdanije mape mogli dalje razvijati, u interesu svih. Drago nam je što smo kao Ipsos mogli dati mali doprinos u tom izazovnom projektu.“, istaknuo je Sever.
„Potreba za cjelovitim podacima te procjenom stanja na tržištu nevjerojatna je prilika za napredak cijelog digitalnog sektora i za hrvatsko tržište, koje postaje fleksibilnije, okretnije i – ono najvažnije – razvijenije“, naglasila je Dunja Ivana Ballon, direktorica IAB-a Croatia i HURA-e.