Future of the Fjords – električni katamaran s nultom emisijom zagađenja

Future of the Fjords zahvaljujući otvorenom dizajnu, pristupačnosti niskim vibracijama i tihom pogonu putnicima pruža istinski osjećaj sjedinjenja s prirodom

u 1:09 Zadnja izmjena: 09.09.2018 u 20:20
130
Future of the Fjords
Future of the Fjords

Električni putnički katamaran Future of the Fjords proglašen je brodom godine na ovogodišnjem SMM-u, najvećem svjetskom sajmu nautike koji je održan od 4. do 7. rujna u Hamburgu. Prestižnu nagradu na hamburškom sajmu tradicionalno dodjeljuje norveški nautički časopis ‘Skipsrevyen’.

Vlasnik broda, norveški putnički brodar i operator The Fjords, zajedno s brodogradilištem Brødrene Aa, dobitnik je nagrade po drugi put u tri godine. Bratski brod Vision of the Fjords proglašen je brodom godine 2016.

>>SailRouter – softver za mirniju i jeftiniju plovidbu

>>iCat – pametni, zeleni i udobni brodovi za povezivanje otoka

Vision of the Fjords kao hibridno rješenje označio je početak ere ‘zelenih brodova’, dok Future od the Fjorde s nultom emisijom zagađenja i potpuno tihim pogonom predstavlja ostvarenje sna tvrtke The Fjords.

Akumulatorski dok kao sastavni dio koncepta

Future of The Fjords je prvo električno plovilo od karbonskih vlakana, ali to nije bio jedini presudan faktor zahvaljujući kojem je dobio prednost ispred Antarctic Endurancea, broda za lov na rakove u vlasništvu Aker Biomarinea, i ekspedicijskog kruzera Le Lapérousea francuske kompanije Ponant. Ključan je bio “energetski dok” koji je sastavni dio koncepta.

“Zbog ograničenih kapaciteta lokalne mreže u našoj luci Gudvangen na raspolaganju smo imali samo kapacitet punjenja od 1,2 MWh, što je tek pola onoga što ovakav brod zahtijeva”, rekao je izvršni direktor The Fjordsa Rolf A. Sandvik. “S našim projektnim partnerom, tvrtkom Brødrene Aa, morali smo osmisliti drugačije rješenje. I osmislili smo 40-metarski akumulatorski dok kapaciteta 2,4 MWh od kompozitnih staklenih vlakana koji se može tijekom dana jednostavno puniti iz postojeće nreže, bez potrebe da posežemo za skupim energetskim izvorima.”

“Nakon toga počeli smo razmišljati kako bismo još mogli iskoristiti tu strukturu. Možemo li ga iskoristiti za odvodnju otpadnih voda umjesto da ih ispuštamo izravno u more kao drugi putnički brodovi? Tako smo postigli da Future of the Fjords doista ima zero emissions, nultu emisiju zagađenja zraka, ali i vode. I nismo se na tome zaustavili. Za dok smo pričvrstili rezervar za dizelsko gorivo zapremine 40 kubičnih metara te spremište za potrošni materijal.

Tako smo omogućili plovilima maksimalno povećanje putničkog kapaciteta. Završili smo pričvršćivanje dokova s ​​40 kubičnih dizelskih spremnika za Vision, uz skladišni prostor za unutarnje potrošne materijale, što omogućava plovilima maksimalno povećanje kapaciteta putnika. To je primjer plutajuće infrastrukture sa znatno većim potencijalom od ovog projekta.”

Široka primjena za ekološki transport na kopnu

The Fjords i Brødrene Aa uvjereni su da dok može imati široku primjenu za ekološki transport na kopnu. Ideja je da se dok može koristiti svuda gdje postoje električni trajekti – a to su često udaljena ruralna područja s ograničenom energetskom mrežom – za napajanje električnih automobila, autobusa I drugih transportnih sredstava. Tako bi se jednostavno mogla instalirati troškovno i energatski efikasna lokalna energetska čvorišta koja bi mogla znatno promijeniti transport unutar zajednice.

“Ovakav projekt i ova pobjeda znače mnogo više od jednog broda. To je budućnost”, tvrdi Sandvik. “Uvjereni smo da ima globalni potencijal. Lijepo je vidjeti da i drugi, uključujući stručni žiri koji je dodijelio nagradu, prepoznaju tu mogućnost.”

Uz vlasničke tvrtke Flåm AS i Fjord1 ASA, u projektu su sudjelovali ključni dobavljači Westcon, Servogear AS, i Aurland Harbour KF, zatim norveška državna tvrtka za promociju ekološki prihvatljivih i energetski učinkovitih rješenja Enova te Aurland Energiverk kao dobavljač energije.

Torleif Stokke, izvršni direktor Servogeara koji je isporučio elektromotore, rekao je kako je ponosan što je dio jedna takve revolucionarne priče čija realizacija godinama prethodi regulativi koja će norveške fjordove osloboditi zagađenja. “Servogearov doprinos održivom turizmu je poboljšana energetska učinkovitost, tihi pogon i manje vibracije”, istaknuo je Stokke.

Future of the Fjords porinut je u svibnju i imat će oko sedamsto vožnji godišnje između Flåma i Gudvangena, a vrhunac putovanja je Nærøyfjord koji s nalazi na UNESCO-voj listi. Oba broda, Future of the Fjords i Vision of the Fjords, imaju panoramski pogled, a prilaz je omogućen i putnicima s ograničenom mobilnošću. Za pristupačan dizajn Norveški centar za dizajn i arhitekturu (DOGA) dodijelio je 2017. projektu nagradu u kategoriji transportnog dizajna (Universal Design Transport) i glavnu nagradu za inovaciju, DOGA Innovation 2017.

Future of the Fjords

  • Duljina: 42 metra (138 stopa)
  • Širina: 15 metara (49 stopa)
  • Mjesta za sjedenje: 400
  • Klasa: DNV GL lagano plovilo
  • Elektromotor: dva x450kW
  • Propeler: CPP propeler
  • Energetski kapacitet: 1800kWh