“Viski, votka, džin su prvi na svijetu tom, viski, votka džin su prvi u srcu mom…” pjevaju tri sobara svjetskih lidera – Rus Griša, Amerikanac Larry i Englez Stanley – u mjuziklu “Jalta, Jalta” raspravljajući koje je žestoko piće najbolje. No, među Hrvatima popularniji su likeri i rakije, a nakon toga slijede džin, viski i votka, pokazalo je istraživanje koje su tijekom listopada proveli magazin Ja trgovac i agencija Hendal.
U istraživanju je 55,6 posto ispitanika iz nacionalno reprezentativnog uzorka odgovorilo da konzumiraju jaka alkoholna pića, dok je preostalih 44,4 posto odgovorilo je ih ne konzumiraju.
Kada je riječ o učestalosti konzumacije, rezultati su pokazali da najviše ima onih koji jaka alkoholna pića konzumiraju nekoliko puta mjesečno (29,6%) i nekoliko puta godišnje (28,5%), dok je vrlo blizu i broj onih koji žesticu piju na tjednoj bazi (23,9%). Nešto je manje onih koji konzumiraju kategoriju nekoliko puta tjedno (15,9%), a najmanje je svakodnevnih korisnika (2,1%).
>>Prošek bi iduće godine godine mogao na tržište EU pod izvornim imenom
Najpopularnija vrsta jakih alkoholnih pića su likeri koje najčešće pije 35,2 posto hrvatskih građana, dok je na čvrstom drugom mjestu rakija s 23,3 posto. Slijedi džin s 14,8 posto, a viski (10,8%) i votka (10,1%) skoro su izjednačeni. Vrijedi spomenuti još rum (2%) i tekilu (1%), dok su preostale vrste jakih alkoholnih pića u odgovorima bile zastupljene s 2,8 posto.
Na pitanje piju li češće čista jaka alkoholna pića ili ih radije miješaju sa sokom ili drugim pićima, dosta uvjerljivu prednost ostvarila je samostalna varijanta sa 62,6 posto, dok 37,4 posto ispitanika preferira mikseve.
Najveći broj hrvatskih građana žesticu pije kod kuće (53,1%), dok ih izvan kuće (kafić, restoran) najčešće pije 29,1 posto. Da jaka alkoholna pića podjednako konzumiraju i kod kuće i izvan nje navodi pak 17,8 posto sudionika anketnog istraživanja.
Jaka alkoholna pića čine život ljepšim i veselijim. U posljednje dvije godine možda nam je pokoja žestica pomogla da u ovim teškim danima lakše podnesemo brojne vijesti i informacije kojima smo svakodnevno bombardirani. Ipak, kako odgovara Nina Filipovna sobarima u Jalti: “Treba samo jedno znat: kako piti, gdje i kad”.
Istraživanje su tijekom listopada 2021. godine proveli magazin “Ja trgovac” i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 16 godina.
U sklopu istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.