Porezi i obrazovanje ključni su za razvoj poduzetništva

Daljnje smanjenje poreza, osobito poreza na dohodak, hrvatski poduzetnici smatraju ključnom mjerom porezne politike za poticanje poslovanja i poduzetništva

u 18:08 Zadnja izmjena: 02.10.2019 u 15:17
67
Poduzetnički barometar

Svaki četvrti ispitani poduzetnik u iduće tri godine očekuje rast prihoda veći od 25 posto, pokazalo je istraživanje Poduzetnički barometar koje je provela revizorsko-konzultantska tvrtka EY. Istraživanje donosi uvid u ključne izazove, perspektive i planove hrvatskih poduzetnika – dosadašnjih kandidata programa EY Poduzetnik godine koji je upravo krenuo u svoje šesto izdanje.

Popis onih koji su proteklih godina ponijeli titulu najuspješnijih poduzetnika u Hrvatskoj potvrđuje da je riječ o respektabilnim poduzetnicima. U 2018. nagradu EY Poduzetnik godine osvojio je trojac iz tvrtke Infobip – braća Silvio i Roberto Kutić te Izabel Jelenić.

Prethodne, 2017. godine nagrađen je Mate Rimac (Rimac Automobili). Prije njih navedenu titulu ponijeli su Marko Pipunić (Žito Grupa), Đuro Horvat (Tehnix) te Alan Sumina i Zoran Vučinić (Nanobit).

>>Prijave za natječaj EY Poduzetnik godine otvorene do 8. studenoga

Istraživanje Poduzetnički barometar donosi pregled izazova koji će, prema razmišljanju poduzetnika, najviše utjecati na daljnji razvoj njihova poslovanja. Glavnim izazov smatraju pronalaženje i zadržavanje kvalitetnih zaposlenika (85 posto). Na drugom mjestu su visoki porezi i česte izmjene poreznih propisa (51 posto).

Poduzetnički barometar - Izazovi

“Često u javnosti imamo priliku čuti različite informacije o tome što su ključni izazovi za naše poduzetnike i cjelokupno poduzetništvo, no rijetko kada imamo mogućnost te informacije čuti od njih samih. Ovim istraživanjem željeli smo dobiti stvarni uvid u to kako su počeli, s kojim se izazovima susreću te kako doživljavaju poslovno okruženje u Hrvatskoj”, ističe Berislav Horvat, Country Managing Partner u EY-u Hrvatska.

>>Brad Keywell iz Uptake Technologiesa je EY svjetski poduzetnik godine

Izazovi u početnoj fazi poslovanja

Na vrhu liste izazova s kojima se poduzetnici susreću u početnoj fazi poslovanja nalazi se širenje tržišta (55 posto). Na drugome mjestu je pronalazak i zapošljavanje kvalificirane radne snage (43 posto), a na trećem prikupljanje financijskih sredstava te uspostavljanje organizacijske strukture tvrtke. Otežavajuće i usporene administrativne procedure, koje nerijetko zadaju glavobolje poduzetnicima, tek su na šestom mjestu liste izazova.

Poduzetnički barometar

Promocija poduzetništva kao dodatni pokretač

Na pitanje što je po njima ključno za poboljšanje imidža poduzetništva u Hrvatskoj više od polovice ispitanika odgovorilo je kako najveći utjecaj ima kvalitetnija javna promocija uspješnih poduzetničkih priča, nakon čega slijedi promocija uloge poduzetnika u stvaranju novih radnih mjesta.

>>Hrvatske tvrtke imaju tehnologiju, ali nemaju nove proizvode

“Poticanje poduzetništva, promoviranje pravih vrijednosti i izgradnja pozitivne poduzetničke klime u Hrvatsko, zadatak je svih nas – poslovne zajednice, predstavnika Vlade i državnih institucija, medija i cjelokupne javnosti – a tvrtka EY na tome aktivno radi posljednjih pet godina otkad smo pokrenuli program EY Poduzetnik godine”, dodao je Horvat komentirajući rezultate istraživanja Poduzetnički barometar koje je po prvi puta provedeno u Hrvatskoj.

>>Četvrtina hrvatskih poduzetnika predviđa snažan razvoj svojih poduzeća

Porezna politika i kvaliteta obrazovnog sustava

“Kako bi osigurala veću konkurentnost i zadržavanje radne snage te potaknula samozapošljavanje, država bi trebala intervenirati mjerama porezne politike“, istaknuo he Horvat. Daljnje smanjenje poreza, osobito poreza na dohodak, poduzetnici smatraju ključnom mjerom porezne politike za poticanje poduzetničkog poslovanja u Hrvatskoj. Potom slijedi snižavanje stope indirektnih poreza te stope poreza na dobit.

Poduzetnici koji su sudjelovali u istraživanju slažu se kako je na vrhu liste najznačajnijih utjecaja na unapređenje poduzetničkih aktivnosti u Hrvatskoj poboljšanje kvalitete obrazovnog sustava.

Poduzetnički barometar - Inicijative

“Često ističem kako je poduzetnički duh i način razmišljanja potrebno njegovati od najranije dobi. Reforma školstva, promjena pristupa učenju i promišljanju svijeta, stvaranje pozitivne percepcije poduzetništva, snažnije razvijanje financijske pismenosti, sve su to elementi koji mogu doprinijeti razvoju našeg društva te stvoriti uvjete za stvaranje novih generacija uspješnih poduzetnika”, komentira Horvat.

Čak 94 posto poduzetnika smatra kako fakulteti ne razvijaju sve potrebne vještine kod budućih zaposlenika i stoga njih 85 posto u vlastitim tvrtkama organizira programe poput stažiranja i prakse.

Inovacije i planovi za rast

Iako pojam inovacije često aludira na stvaranje nečeg potpuno novog, u poslovnom smislu inovacije obuhvaćaju puno više od razvoja nove tehnologije, proizvoda ili procesa. Stoga ne čudi podatak kako je više od 70 posto ispitanih poduzetnika provodilo neku vrstu inovacija u posljednje dvije godine, bilo vezano za sam proizvod i proizvodne procese ili organizacijske i strateške inovacije.

Kada je riječ o investicijskim planovima, u iduće tri godine ispitanici planiraju investirati primarno u proizvodne kapacitete te prodaju i marketing. Kada govore o budućem rastu i razvoju svojih tvrtki, rezultati istraživanja pokazuju da gotovo svi poduzetnici očekuju rast prihoda i broja zaposlenika u iduće tri godine. Četvrtina ispitanika očekuje rast prihodaveći od 25 posto, dok isti rast u broju zaposlenih očekuje 19 posto ispitanika.

Istraživanje je pokazalo da se 67 posto poduzetnika financira iz vlastitih sredstava, dok četvrtina njih koristi kredite banaka. Svega 4 posto ispitanika koristi EU fondove kao primarni izvor financiranja.


EY Poduzetnički barometar je istraživanje koje je revizorsko-konzultantska tvrtka EY provela među uspješnim poduzetnicima, dosadašnjim kandidatima hrvatskog izdanja programa EY Poduzetnik godine, globalnog programa nagrađivanja najuspješnijih poduzetnika koji EY provodi više od 30 godina. Istraživanje je provedeno tijekom srpnja i kolovoza 2019. godine i ovo je prvo takvo istraživanje provedeno među sudionicima dosadašnjih pet izdanja programa EY Poduzetnik godine. Ispitanici dolaze iz različitih industrija, uključujući proizvodnju, tehnologiju, hotelijerstvo, ugostiteljstvo i turizam, nekretnine i građevinarstvo, profesionalne usluge, proizvode široke potrošnje, maloprodaju i veleprodaju, zdravstvo i druge sektore. Cilj istraživanja je bolje razumijevanje poduzetničkog okruženja u Hrvatskoj te izazova s kojima se poduzetnici susreću. Istraživanje pruža uvid u to kako su poduzetnici uspjeli ostvariti uspjeh i kreirati vrijednost za sebe i društvo te kakvi su im planovi za daljnji razvoj poslovanja.