Neslaganje s potencijalnim poslodavcem na razgovoru za posao ne mora naštetiti vašim izgledima da se zaposlite, iako vjerojatno tako mislite. Stručnjaci kažu kako sve ovisi o načinu kako oponirate osobi koja vas intervjuira.
Krajnji cilj svakog razgovora za posao je impresionirati potencijalnog poslodavca kako bi vam ponudio posao. Pretpostavka je da prilikom razgovora trebate biti “ugodni“ kako biste u tome uspjeli, kaže Caroline Stokes, osnivačica i izvršna direktorica tvrtke za zapošljavanje i traženje talenata Forward za Harvard Business Review.
Međutim, takvo “dobronamjerna prevara” može vas dovesti u probleme, osobito ako se zaposlite u toj tvrtki.
Thomas Hills, profesor na odsjeku za psihologiju Sveučilišta Warwick, rekao je za CNBC da bi kandidati trebali pokušati ostati “svoji” u intervjuima.
“Ako ipak dobijete posao, … vjerojatno ćete morati često raditi s tom osobom ili njoj sličnim ljudima… Ako ne možete s njima slobodno komunicirati, Osjećat ćete se pod pritiskom”, tumači Hills te ističe kako je ključno da odlučite je li tema koju želite osporiti relevantna za posao.
“Ako osoba koja vas intervjuira iznosi stav o nečemu do čega vam nije stalo, ali znate da nije u pravu, morate se zapitati vrijedi li to rasprave”, objašnjava Hills.
Držite se “zdrave rasprave”
Neslaganje s anketarom ne treba smatrati sukobom. Zapravo bi to mogao biti zanimljiv intervju, kaže Caroline Stokes. “Zdrava rasprava koja može doprinijeti rješavanju problema.”
Navodi primjer rasprave o različitim metodama razvoja softvera – waterfall, (vodopad), koji se temelji na sekvencijalnom razvoju, naspram agilnog pristupa kod kojeg s promjene mogu dešavati kontinuirano u procesu razvoja.
Stokes predlaže da prilikom intervjua kažete nešto poput: “Zanimljivo je da primjenjujete metodu waterfalls jer smatram da agilna metoda daje brže, točnije i učinkovitije rezultate”.
Općenito, iznošenje onoga što ste saznali o tvrtki u kombinaciji s vlastitim profesionalnim iskustvom potiče raspravu, a ne otvoreno neslaganje.
Reakcija osobe koja vas intervjuira na ovakvu izjavu može biti potvrda da su otvoreni za promjene u zajedničkom radu.
Kooperativan pristup raspravi, koji uvažava stav druge osobe, također može pomoći da sugovornici dođu do novih, kvalitetnijih rješenja, dodao je Hills.
Kada se dobro obavi, ovakav razgovor može pokazati dobar karakter kandidata i njegovu vjeru u samog sebe, kaže Ellie Green, stručnjakinja za ljudske resurse iz tvrtke Totaljobs.
Temeljite svoje stavove na dokazima
Green također naglašava kako je važno svoje stavove, ako se ne slažete s pitanjem ili izjavom osobe koja vas intervjuira, temeljiti na dokazima.
“Ako nemate argumenata kojima biste potkrijepili ono što govorite, bilo bi bolje da se suzdržite od rasprave”, dodaje Green.
Samostalno istraživanje tvrtke te razgovori s poznanicima koji rade u njoj ili dobro poznaju njeno poslovanje pomoći će vam da steknete dojam koliko je tvrtka spremna za nove ideje, ali i da prilagodite svoj pristup na intervjuu, razlaže Caroline Stokes.
Dobro je i razmisliti malo prije nego što odgovorite, pa čak i zatražiti trenutak da razmislite prije odgovora. Tako ćete dobiti vrijeme da “fino oblikujete odgovor” i pokažete kritičko razmišljanje, dodaje Stokes.
Ne budite tvrdoglavi i poštujte iskustvo
“Kako razgovor traje, nemojte zaboraviti da budete otvoreni prema promjenama i da prilagođavate svoje mišljenje kako doznajete nove informacije. Tvrdoglavost može biti vrlo odbojna za osobe koje intervjuiraju potencijalne zaposlenike”, savjetuje Green.
Dodaje također kako je prilikom rasprave važno pokazati da uvažavate zrelost i iskustvo sugovornika. Možete, na primjer, zatražiti dopuštenje da iznesete drugačije gledište, predlaže Stokes. “To može potaknuti znatiželju kod sugovornika. Ne forsirate svoje mišljenje o njima, nego ih pozivate da ga razmotre.”
Stokes kaže kako odluka da se suprotstavite potencijalnom poslodavcu znači da vjerujete u sebe I da radite ono zbog čega se osjećate ugodno, ali da uvijek trebate misliti na to da je razgovor dvosmjerna komunikacija,
“Osoba koja vas intervjuira ima ono što vi želite – posao. Vi imate ono što treba poslodavcu – vještine i stručnost. Kada iskažete svoje istinsko mišljenje, osiguravate da obje strane znaju što dobivaju”, poručuje Caroline Stokes.