Morate li se posebno mentalno pripremati kada odlazite na posao? Dešava li vam se to često? Ako je odgovor da, vaš posao najvjerojatnije nije u skladu s vašim osobnim motivima, kaže Carter Cast, autor knjige “The Right (and Wrong) Stuff: How Brilliant Careers are Made and Unmade”.
Vaše prirodne vještine vaša su snaga, a iz motiva vučete svoju energiju, tumači Cast. Motivi se razlikuju od vrijednosti koje su za vas važne. Ako nekoga pitate što su njegove vrijednosti, vjerojatno će vam vrlo brzo odgovoriti, kaže Cast. No, motive je znatno teže identificirati, jer ih često nismo svjesni.
Neslaganje posla koji radite s motivima istrošiti će vas i na kraju dovesti do toga da nećete uspjevati koristiti sve svoje potencijale. Trenutna je pretpostavka: ako ste prihvatili neki posao, to je pravi posao za vas. Ali ni pametni ljudi koji imaju potrebne vještine, uključujući i sposobnost građenja međuljudskih odnosa, neće u poslu postići dobre rezultate ako nemaju dovoljno energije za posao koji obavljaju, upozorava Cast.
Zaposlenici se često ocjenjuju prema kompetencijama i sposobnostima, ali ne i prema tome koliko energije imaju za određeni posao. Razumijevanje vlastitih motiva se prepušta zaposlenicima, koji sami moraju zaključiti da li im posao odgovara. Na osnovu istraživanju i rada Hay Grupe i psihologa Davida McClellanda s Harvarda, Cast je identificirao pet karakterističnih motiva te pojasnio kako oni utječu na tip posla koji biste trebali tražiti.
Dostigunuće ili želja za uspjehom
Dostignuće je ono što ste ostvarili svojim radom, naporom, znanjem, razvojem… to je potreba da neprestano unapređujete i poboljšavate svoj rad te ostvarujete ciljeve koji su vama važni. Ako ste visoko motivirani time da dostignete svoje ciljeve, preferirate raditi u okruženju koje ima jasne indikatore uspješnosti i mjerljiv napredak, koji je jasno i stalno vidljiv, pojašnjava Cast. Tražite povratnu informaciju kako biste se poboljšali i napredovali, postavili jasne ciljeve, organizirali se, usmjerili nastojanja i stalno mjerili svoj napredak.
Pripadnost
Pripadnost je potreba za održavanjem stalnih bliskih, prijateljskih odnosa sa drugima. Na primjer, s pripadnicima vašeg tima. Ako ste motivirani pripadnošću, vi ste timski igrač koji je dobar u slušanju drugih, ali i osjetljiv na njihove stavove i mišljenja. Uživate graditi timski duh da biste ostvarili ciljeve. Vaš šef vas smatra dobrim pokazateljem klime u timu ili odjelu, te koristi tu vašu inkluzivnu prirodu kako bi dodatno razvio osjećaj zajedništva.
Moć
Moć ili snaga znači potrebu da imate utjecaj na druge. Ona može biti izražena kao osobna ili institucionalna. Ljudi orijentirani na osobnu snagu u pravilu traže status i priznanje te pokušavaju kontrolirati druge, dok oni s institucionalnom snagom pokušavaju organizirati tim kako bi unaprijedili ciljeve kompanije. U najboljem slučaju, ako ste motivirani snagom, to vas potiče da osnažite ostale članove tima i usmjerite ih prema ostvarenju zajedničkih ciljeva.
Autonomija
Autonomija je potreba da kontrolirate vlastiti rad i samostalno određujete njegov smjer. Želite imati slobodu odlučivanja o zadatku koji obavljate, vremenu kada ćete to raditi, metodama koje ćete koristiti, o timu s kojim ćete raditi. Ako vas motivira autonomija, to ne znači nužno da želite napraviti sve samostalno, već da ste sposobni organizirati vlastiti posao.
Svrha
Svrha je potreba da radite posao koji ima više ciljeve. Možete odabrati organizaciju ili zadatak koji je povezan s radom za opće društveno dobro i u skladu je s vašim osobnim vrijednostima. Težite prema pozicijama kd kojih je svrha važnija od proizvoda, na kojima ćete vlastite resurse i dobitke usmjeravati na pružanje pomoći onima kojima je takva pomoć potrebna.
Budite sigurni da su vaši motivi usklađeni s poslom koji radite
Da biste pronašli dobar spoj motiva i posla, napravite listu poslovnih aktivnosti. Svakoj aktivnosti dodijelite određenu boju – zelenu, žutu ili crvenu. Zelena znači da uživate u toj aktivnosti, a crvena suprotno. Žuta znači da ste neodlučni. Budite oprezni i dobro promislite. Ako ste 70 posto aktivnosti označili zelenom bojom, 20 posto žutom, a 10 posto crvenom, radite posao koji je u skladu s vašim motivima, tumači Cast.
Vjerojatno nemate samo jedan od navedenih motiva. Uspješni savjetnici menadžera, na primjer, često su motivirani dostignućem i snagom, dok im je pripadnost nisko na listi motiva. Poduzetnici imaju obično izražene motive dostignuća, a često su motivirani i potrebom da rade posao koji ima svrhu.
Cast se i sam suočio s problemom usklađenosti motiva i posla kada je bio postavljen na poziciju izvršnog direktora Walmart.coma. “Uvijek sam želio biti dobar marketer i biti blizu samog proizvoda”, razlaže Cast, “Posao mi je bio ponuđen jer je moj šef smatrao da imam liderske sposobnosti. Međutim, moji motivi su snažna želja da dostignem određene ciljeve i visoka autonomija”.
Bitna komponenta za izvršnog direktora je da je motiviran snagom, a Castu je upravo to nedostajalo. “Moraš biti sposoban utjecati na druge ljude i navesti ih da izvršavaju ono što se od njih očekuje odnosno traži.”
Dok je obavljao posao izvršnog direktora, Cast je bio iscrpljen čitavo vrijeme. “Kasnije sam shvatio da, bez obzira što neki posao možete obavljati, to ne znači da biste ga trebali raditi. Kada sam se okrenuo unazad kako bih analizirao dosadašnja dostignuća, shvatio sam da mi nije preostalo mnogo toga što bih mogao postići u karijeri.”
Što bolje razumijete vaše želje i motive koji vas potiču, usmjeriti ćete vaš posao tako da bude u skladu s vašim potrebama, poručuje Cast te zaključuje: “Kada to postignete, velika je vjerojatnost da ćete postizati najbolje rezultate”.