Zamislite situaciju da radite na velikom projektu i morate sutra podnijeti izvješće, ali shvatite da se nećete stići pripremiti na vrijeme. Trebate pomoć. No, kako upitati kolege da vam pomognu, a da pri tome ne ispadnete nesposobni ili da ne pomisle kako im pokušavate “uvaliti“ vaš dio posla?
Vrlo često zaposlenici se boje da bi njihova molba za pomoć mogla biti loše shvaćena pa izbjegavaju pitati kolege da im pomognu. A ne bi trebalo tako biti. Evo nekoliko savjeta kako biste mogli povećati šanse da vam suradnici pomognu kad vam zatreba, a da im se pritom ne zamjerite.
Pomažite često drugima
Pomaganje drugima dobro je za izgradnju međuljudskih odnosa. To je jedan od ključeva za uspjeh u karijeri jer time pokazujete da vam je stalo do ljudi s kojima radite.
Pomaganjem drugima pokazujete i svoje kompetencije. Ako često pomažete drugima, vaša molba da vam se pomogne neće potkopati povjerenje koje vaši suradnici imaju u vas.
Ako pomaganjem drugima izgradite ugled kod kolega, kada ih zamolite za pomoć oni će znati da je to zato što želite obaviti posao na pravi način, a ne zato što ga niste sposobni obaviti.
Prvo pokušajte sami
Kada naiđete na zapreku, pokušajte prvo sami pronaći rješenje. Osmislite tri moguća rješenja i pokušajte ih provesti sami. Ako ne uspijete, objasnite problem i moguća rješenja drugima te zatražite pomoć.
Time ćete pokazati da imate proaktivan pristup problemu i da ne trošite nepotrebno vrijeme suradnika. Proaktivan pristup potvrđuje također da ne idete linijom manjeg otpora i da niste lijeni.
Radite zajedno
Ako zamolite kolege da vam pomognu, pokažite da time ne prebacujete zadatak na njih. Nemojte ostati po strani i čekati da oni riješe problem.
Važno je ostati uz osobu koja vam pomaže dok ona pokušava riješiti problem. Gledajte što radi, postavljajte pitanja, pravite bilješke. Ako pozorno pratite kako vaš kolega rješava problem, idući put kada naiđete na sličan problem moći ćete se sami nositi s njim. Tako nećete dva puta tražiti pomoć oko istog problema.
Ako stalno zapitkujete kolege da vam pomognu oko istog problema, to može biti uznemirujuće.
Postavljajte precizna pitanja
Ako kolegi koji vam pomaže postavljate opća, neodređena pitanja, može se činiti da vam nije stalo do rješenja problema. Ako vaš projekt ima 15 koraka, a vi ste zaglavili na sedmom, objasnite kolegi da vam pomoć treba u tom jednom koraku, a ne tijekom cijelog projekta.
Postavljanjem preciznih pitanja pokazat ćete kolegama da ste potpuno posvećeni problemu i da ga pokušavate zajedno riješiti. Nakon što dobijete potrebnu pomoć, budite spremni ponovo preuzeti zadatak. To je vaš projekt, a vaši suradnici imaju svoje zadatke koje moraju obaviti.
Pomoć tražite tiho, ali zahvalite se glasno
Ako trebate pomoć, zatražite ju tiho. Ako svima razglasite da ste zapeli, mogli biste doći na glas kao osoba koja se stalno žali i prigovara. Ne želite trošiti vrijeme na žalopojke. Posvetite se pravom poslu.
Trebate li pomoć, odaberite jednu ili dvije osobe za koje smatrate da vam mogu najviše pomoći. Time smanjujete mogućnost da veliki broj ljudi posumnja u vaše sposobnosti da obavite posao.
Nakon što dobijete traženu pomoć, zahvalite glasno i pohvalite suradnika koji vam je pomogao šefu. Vaš kolega dobit će priznanje za timski rad i uvjerit će se u vašu zahvalnost na pomoći koju vam je pružio.