Pametni uređaj koji predviđa plodne dane na temelju tesiranja sline

Želimo da ljudi znaju da postoji rješenje koje nije stresno, rješenje koje će pomoći ženama da zatrudne na jednostavan i efikasan način, poručuje Maja Bujas, koja je metodu određivanja plodnih dana na temelju sline povezala sa smartphoneom

249
me.mum

Me.mum je napredna aplikacija te s njom povezani uređaj za određivanje plodnih dana kod žena na temelju analize sline. Riječ je ideji Maje Bujas, koja se rodila još 2015., iz njena vlastitog iskustva, kada je pokušavala zatrudnjeti. Portal točkanai.hr pisao je o projektu me.mum krajem 2017., nakon što je prvi put predstavljen na startup natjecanju Idea Knockout, gdje je kao pobjednik natjecanja projekt izborio put na CES u Vegas.

Maja je tada bila optimistična, no cijela priča se odužila. Tek ovih dana lansirana je kampanja na Indiegogo platformi kojom me.mum službeno izlazi na tržište. Kampanja ukupno traje mjesec dana, ali podijeljena je na dvije faze. Prva faza, u kojoj su se uređaj i aplikacija mogli kupiti po promotivnoj cijeni od 39 eura trajala je tri dana i cilj je u zadanom roku ispunjen. Drugi dio kampanje nastavlja se do sredine lipnja, a uređaj će se moći kupiti po još uvijek promotivnoj cijeni od 59 eura.

Bila je to prilika da s Majom porazgovaramo o tome što se dešavalo nakon našeg prethodnog razgovora.

Četiri duge godine

“Idea Knockout je bio prvi izlazak me.mum-a u javnost. Tada smo imali prototip uređaja i aplikacije. Mislili smo da ćemo izaći na tržište za godinu dana, ali desilo se kao i sa svakim startupom – kad kreneš, ne znaš što te sve čeka. Krenuli smo suprug Hrvoje i ja. Radili smo tada i svoje dnevne poslove, ulagali smo koliko smo mogli. U jednom trenutku shvatili smo da nam za proizvodnju treba veća svota novca. Znali smo da se sprema natječaj za financiranje iz EU fondova u okviru programe Inovacije novoosnovanih poduzeća i čekali smo godinu dana da bude objavljen. Kada je objavljen, prijavili smo se. Trajalo je osam mjeseci dok nam nisu odobrena sredstva s kojima smo konačno krenuli u proizvodnju”, prisjeća se Maja.

“Završili smo uređaj, proizveli prvu seriju koju smo besplatno podijelili ženama. Uređaji se još uvijek koriste. Razvili smo aplikaciju s kojom smo postigli jako dobar rezultat u strojnom učenju. I tako su, godina za godinom, prošle četiri godine.”

U međuvremenu se na tržištu pojavilo dosta sličnih fertility uređaja. Još dok su bili na CES-u početkom 2018. godine predstavljen je uređaj koji prepoznaje plodne dane na bazi urina: nakon što se papirić umoči u urin, stavi se u uređaj i aplikacija preko Bluetootha dobiva informaciju. Pojavio se i uređaj koji plodne dana prepoznaje na temelju analize daha: korisnica puhne u uređaj i iz prisutnosti CO2 se detektiraju plodni dani.

“Ta tematika je zanimljiva i izašlo je puno sličnih stvari”, kaže Maja. “Srećom, nitko se nije sjetio napraviti ovo što sam ja napravila pa jedini imamo specijalizirani, posebno prilagođeni monitor za smartphone koji analizira slinu, odnosno razinu luteinizirajućeg hormona u slini. Nitko nas nije preduhitrio.”

Na tržište su, dodaje, izašli u pravo vrijeme – kad su bili spremni.

Novi dizajn i strojno učenje

U usporedbi s prototipom iz 2017. godine, novi uređaj ima malo drugačiji dizajn: sada je puno kraći i širi, praktičnije ga je držati u rukama.

“Kad smo krenuli, ideja je bila da se slika sa stražnjom kamerom. Sada uzorke slika prednja kamera koju je lakše usmjeriti. Naime, prvotna ideja je bila da uz uređaj dajemo masku, da korisnica stavi masku na svoj mobitel i magnetom spoji uređaj. To je bio dodatan trošak. Našli smo rješenje kojim se uređaj postavlja na prednju kameru.”

Što se same aplikacije tiče, ona je jednostavna. Obuhvaća profil osobe, menstrualni kalendar u kojem se vodi evidencija podataka o menstruaciji, a na temelju tih podataka se šalje obavijest korisnicama da počnu uzimati uzorke sline. Tehnologija strojnog učenja omogućila je da specifični uzorak hormona aplikacija prepozna u slici.

“Princip je ostao isti, samo što sada imamo veći broj uzoraka”, kaže Maja. Do sada su prikupili gotovo 4 tisuće fotografija, što im je omogućilo da postignu točnost predviđanja ciklusa od 75 posto. Kampanja će im pomoći da točnost predviđanja povećaju.

Kako se uređaj koristi? Osoba na uređaj stavi kap sline iz usta. Kad se slina osuši i kristalizira, vidi se uzorak luteinizirajućeg hormona. Aplikacija odmah prepoznaje je li uzorak prisutan. Da bi s mogao predvidjeti menstrualni ciklus u sljedećem mjesecu, potrebno je koristiti uređaj u nekoliko ciklusa

“Treba nam tri mjeseca kako bismo prikupili podatke na temelju kojih se mogu predvidjeti plodni dani”, tumači Maja.

me.mum se sastavlja u Osijeku

Uz Maju u timu je nekoliko ljudi. Ivan Jelušić iz tvrtke Tenzor Hardware Lab sa svojim timom razvio je prvi te još nekoliko daljnjih prototipa i zahvaljujući njima su proizvedeni prvi uređaji.

“Oni su imali sličnog iskustva, imali su neke kontakte, znali su kako se to radi i zajedničkim snagama smo došli do finalnog proizvoda koji je zadovolji naše želje i potrebe da bude funkcionalan, praktičan, točan, da dobro izgleda, da bude kvalitetan i izdržljiv”, ističe Maja.

Ivan Lozančić iz Gaus Development radio je web stranicu i pomagao programerima da strojno učenje ostvari rezultate kakve je postiglo.

Andra Gašpar je dizajnerica, Ana Stipanović brine o digitalnom marketingu, a Mirjana Mataković o financijama. Suprug Hrvoje se u međuvremenu malo odmakao i posvetio nekim drugim poslovima i idejama.

Komponente – leće, baterije, plastiku… – nabavljaju od stranih dobavljača, ali sve se sastavlja i pakira u Osijeku, u Tenzor Hardware Labu.

Dobra pretkampanja temelj uspjeha na platformi Indiegogo

“Indiegogo je najbolji način da se predstavimo javnosti. Bilo me strah, ali odradili smo dobar posao u pretkampanji kad smo kroz ankete prikupljali podatke o potencijalnim kupcima, onima koji su doista zainteresirani”, kaže Maja. To je vjerojatno razlog zašto je kampanja počela tako uspješno.

“Cilj nam je da nađemo partnera koji će nam pomoći da izađemo na strana tržišta. Cilj je Europa pa Amerika”, najavljuje Maja. Dodaje da pregovaraju i s maloprodajnim lancima, jer super bi bilo uči u veledrogerije.

Me.mum je fitness smart uređaj za osobnu upotrebu. Uređaj ne može pomoći osobama koje imaju zdravstvene probleme , ali može pomoći zdravim osobama koje ne znaju ili žele upoznati svoj ciklus.

“Želimo omogućiti da me.mum dođe do korisnica. Da ljudi znaju da postoji rješenje koje nije stresno, koje će pomoći ženama da zatrudne na jednostavan i efikasan način”, razlaže Maja. “Svaki organizam je drugačiji, svaka žena je drugačija, njen ritam je drugačiji, a me.mum je jednostavan način da upozna svoj menstrualni ciklus.”

Kampanju je do 16 sati u srijedu 26. svibnja poduprlo 187 ljudi,a prikupljeno je nešto više od 72 tisuće kuna, odnosno 37 posto više od ciljanog iznosa (52,594 kune).