Naše pivo je prirodno i pitko, a presudni sastojci su ljubav i strast

Digitalno upravljanje varionicom omogućuje nam da s velikom preciznošću mijenjamo recepture u sitnim detaljima te promatramo kako to utječe na naša piva. Želja nam je konstantno raditi na unaprjeđenju piva u svim koracima proizvodnje, kaže Ivan Nauković, jedan od sinova osnivača Pivovare Medvedgrad

327
Pivovara Medvedgrad
Ivan Nauković, član Uprave Pivovare Medvedgrad i jedan od četvorice sinova osnivača Ive Naukovića

Pivovara Medvedgrad najstarija je i najveća hrvatska mala nezavisna pivovara. Ove godine obilježava 25 godina djelovanja, a od samog početka u vlasništvu je zagrebačke obitelji Nauković. Ove godine otvorili su i novi pogon, jednu od najmodernijih craft pivovara regiji, u koji su uložili milijun eura. Trenutno u Pivovari Medvedgrad radi 48 ljudi, na proizvodnji postrojenja – pivovare, proizvodnji pive, prodaji i distribuciji.

Američki pivarski ceh, Brewers Association, definira craft pivare kao male, tradicionalne i nezavisne. To znači da ne smije proizvoditi više od 6 milijuna barela piva godišnje, da u proizvodnji koristi tradicionalne ili inovativne sastojke te da najviše 24 posto vlasništva može imati tvrtka koja nije iz craft branše. U Hrvatskoj pojam craft pivovare nije reguliran, ali postoji udruga malih nezavisnih pivovara.

U hrvatskim uvjetima craft pivovara može se opisati kao mala nezavisna pivovara koja proizvodi pivo na kreativan način uz primjenu tradicionalnih sirovina. Upravo to je vizija obitelji Nauković.

Tradicija duga 25 godina

“Pivovaru Medvedgrad, u odnosu na ostale craft pivovare u Hrvatskoj izdvaja to što je na tržištu već jako, jako dugo. Nama sve ovo što se dešava, ova pivska revolucija, nije nešto novo, to smo prolazili i devedesetih kada se također naglo u Hrvatskoj otvorilo nekoliko mini pivovara. Imamo iskustvo, znatno veće kapacitete i veće resurse od kolega craft pivara”, tumači Ivan Nauković, jedan od četvorice sinova osnivača Pivovare Ive Naukovića.

“Također”, dodaje, “tradicionalno proizvodimo lagere, najpopularnije pivske stilove, te smo dosta vješti u kuhanju IPA koje su karakteristika ovog novog pivskog vala. Na taj smo način spremni na sve na sve izazove koja dinamična budućnost donosi. No, sve to ne znači da nismo jako sretni i uzbuđeni s pivskim dešavanjima u Hrvatskoj zadnjih godina ili da ne možemo nešto naučiti od velikog broja novih, odličnih pivovara koje su nastale u zadnjih par godina”.

Priča o Pivovari Medvedgrad krenula je 1994. godine na uglu Savske i Vukovarske, a četvrt stoljeća kasnije došla je do nove, moderne pivovare na sadašnjoj lokaciji u Huzjanovoj ulici, u koju je ugrađeno 25 godina znanja i iskustva.

Lageri i IPA-e na vrhu ljestvice

“Od prvog dana pa do danas kuhamo isključivo prirodno pivo, bez konzervansa i surogata, i zbog toga su naša piva pitka i fina. Smatramo da se jedino tako veći broj ljudi može zaljubiti u kvalitetno pivo, pa ćemo tako nastaviti i u budućnosti. Pritom ćemo uvijek istaknuti ljubav i strast kao presudne sastojke”, priča nam Ivan.

Kako je obitelj Nauković već imala četiri sina – Ivana, Petra, Nikolu i Luku – pivovara se trebala zvati Četiri dečka. Ipak, ime je dobila sukladno bavarskoj tradiciji prema kojoj se pivovare nazivalo prema imenu najbliže srednjovjekovne utvrde – a to je Medvedgrad na obroncima Medvednice.

“Krenuli smo s lagerima, najvećim pivskim klasikom, a kasnije smo se specijalizirali i za IPA-e, jer smo se zaljubili u hmelj, najčarobniji pivski sastojak. Naravno, ljubitelji smo i svih ostalih pivskih stilova, no lageri i IPA-e su nam na vrhu ljestvice i njih nikad nećemo prestati proizvoditi”, kaže Ivan. “Danas, 25 godina kasnije, ponosni smo na našu tradiciju, koja nam u rastućoj pivarskoj industriji pomaže odrediti pravi smjer u budućnosti te uočiti važne stvari i postaviti prioritete.”

Oživljavanje starih legendi

Pivovara Medvedgrad kroz svoja piva i etikete priča priče i oživljava stare, možda zaboravljene legende. “U našim pivnicama”, nastavlja Ivan, “godinama se stvaraju prijateljstva jer nema ništa ljepše nego pričati s prijateljem uz čašu dobrog piva. Volimo pomagati onima koji žele stvari mijenjati na bolje. Vjerujemo u suradnju i pomaganje, pokušavamo biti u dobrim odnosima sa svim craft pivovarama. Osim toga, stvaramo pozitivno radno okruženje za naše zaposlenike koji su nosioci našeg uspjeha”.

Pivski put počinje kod pivskih sirovina, a završava posluživanjem piva u čaši. Obitelj Nauković nastoji konstantno unaprjeđivati kvalitetu pivskog puta: napredovati u svakom njegovom dijelu, usavršavati recept za svako pivo, unapređivati svaki korak proizvodnje, a sve slobodne resurse ulagati u najmoderniju opremu za kontrolu kvalitete piva.

“Jako se trudimo da je naše pivo uvijek i svugdje iste kvalitete, te da smo tako uvijek siguran izbor”, naglašava Ivan. „Budući da smo u svemu što radimo skoncentrirani na naš proizvod – vrhunsko pivo, izuzetno smo ponosni i zadovoljni što je pivo iz nove pivovare još bolje nego prije. Veliki je zahvat svako pivo prilagoditi novim uvjetima. Prihvatili smo izazov i doradili svako pivo koristeći mogućnosti novog pogona.”

Crowdfunding kampanja za novi pogon

Ideja o izgradnji nove pivovare nametnula se zbog više razloga, tumači Ivan. Nekoliko godina radili su u tri smjene na staroj lokaciji u Samoborskoj koja nije mogla zadovoljiti potražnju. Zbog nedostatka prostora proces nabave je bio puno skuplji. Kako nisu mogli dobiti građevinsku dozvolu za izgradnju pivovare na susjednoj parceli, tražili su bolja rješenja. Pronašli su u Gajnicama industrijsku halu koja im je odgovarala.

“Prvotna ideja bila je preseliti postojeće postrojenje i nastaviti raditi na novoj lokaciji. Međutim, nakon analize tržišta i naših potreba, odlučili smo napraviti novu varionicu od 4000 litara. Kada se pojavila mogućnost financiranja preko digitalne platforme Funderbeam, odlučili smo proširiti planove za novu varionicu na 6000 kako bi bili spremni za sve izazove i rast u narednih 10 godina.”

A preko Funderbeama su u samo devet dana prikupili milijun eura.

>>Pivovara Medvedgrad otvorila novi pogon vrijedan milijun eura

“Svi noviteti na pogonu promišljeni su prvenstveno za povećanje i osiguranje kvalitete piva. Kao i uvijek do sada, sami smo radili većinu postrojenja, dok smo za preostale segmente pažljivo birali partnere i dobavljače”, dodaje naš sugovornik.

Digitalno upravljanje varionicom

Kapacitet pogona uvelike ovisi o stilovima piva koja se kuhaju, ali okvirno je godišnji kapacitet 25.000 hektolitara, uz mogućnost proširenja kapaciteta dodavanjem novih tankova.

“To znači”, razlaže Ivan, “da smo osigurali kapacitet varionice – dijela postrojenja u kojem se kuha sladovina koje kasnije postaje pivo – od 6000 litara u jednom kuhanju odnosno 40-ak tisuća litara dnevno, što je dovoljno za naša buduća širenja.”

Instalirana je i nova linija za punjenje boca te ostali segmenti pogona. Kapacitet podruma je gotovo 500.000 litara, a godišnji kapacitet 25.000 hektolitara.

U okviru modernizacije uvedeno je i digitalno upravljanje varionicom.

“Računalno vođenje varionice donijelo nam je dodatnu sigurnost i omogućilo detaljnija eksperimentiranja. Iako nam je uvijek bilo važno da procesi proteknu idealno, uvijek postoji faktor ljudske pogreške. Sada kada radimo s većim količinama sirovina, greška bi mogla značiti i puno veći problem. U tom nam slučaju računalno vođenje daje sigurnost. Osim toga, sada možemo s velikom preciznošću mijenjati recepture u sitnim detaljima te promatrati kako one utječu na naša piva. Želja nam je konstantno raditi na unaprjeđenju piva u svim koracima proizvodnje”, razlaže Ivan.

>>Pivovara Medvedgrad predstavila humanitarno pivo Sretno dijete

Stabilnost, efikasnost i kvaliteta

U posljednjih 5-6 godina u Hrvatskoj se otvorilo oko 70-ak malih, nezavisnih, craft pivovara koje traže svoje mjesto na tržištu. Pivovara Medvedgrad je puno duže na pivskoj sceni, pa zbog toga ima prednost pred ostalima: može se pohvaliti s 30 posto udjela unutar hrvatskog craft tržišta. S druge strane, tumači Ivan, cjelokupno craft tržište prema procjenama čini tek nešto više od 1 posto cjelokupnog pivskog tržišta u Hrvatskoj

“To nije zanemarivo, ali svakako treba raditi na povećanju tog postotka. Uglavnom, možemo reći da smo najveća craft pivovara u Hrvatskoj, koja s novom, većom modernom pivovarom nastavlja povećavati svoj udio na tržištu, pritom ne ugrožavajući kvalitetu piva”, ističe Ivan.

Što se tiče daljnjih planova, Ivan najavljuje da će se nakon lude godine u kojoj su izgradili novu pivovaru te proslavili veliki jubilej – 25 godina Medvedgrada – u narednim godinama fokusirati na jačanje stabilnosti i efikasnosti pivovare, na razvoju svojih ljudi, te na stalno usavršavanje kvalitete svog piva.

“Uz sve to, kuhat ćemo puno novih pivskih stilova, organizirati puno evenata, te posjetiti puno festivala”, poručio je na kraju Ivan.


Sadržaj omogućila Addiko banka