Digitalna maloprodaja nezaustavljivo raste

Da je veličina bitna, vidi se iz podatka da je prosječan rast vodećih deset svjetskih maloprodajnih lanaca od 6,3 posto znatno brži od 4,1 posto koliko iznosi prosječan rast industrije, navodi se u Deloitteovom izvještaju "Globalna snaga maloprodaje 2020"

106
Globalna snaga maloprodaje
Udio sektora robe široke potrošnje kratkog vijeka u prihodima od maloprodaje u poslovnoj godini 2018. iznosio je 66,5 posto

Prema posljednjim podacima o globalnim prihodima, 250 vodećih maloprodajnih lanaca ostvarilo je ukupno 4,74 bilijuna dolara prihoda, što predstavlja ukupan rast od 4,1 posto, navodi se u izvještaju konzultantsko-revizorskog društva Deloitte “Globalna snaga maloprodaje 2020”. S rastom od 18 posto, što je njegov prosjek u posljednjih pet godina,  rekorder je Amazon. Američki internetski div trenutno je na 3. mjestu sa 140 milijardi dolara prihoda.

>>Amazon otvorio trgovinu u kojoj nema blagajni ni redova

Na vrhu je još uvijek neuhvatljivi maloprodajni div Wal-Mart s 514 milijarde dolara prihoda, dok je drugi Costco sa “samo“ 141 milijardom dolara prihoda te je već sigurno sljedeći na listi onih koje će Amazon preskočiti.

“Digitalna stvarnost uzima još veći udio na tržištu s Amazonom kao predvodnikom brojnih virtualnih trgovina, a konsolidacija u svjetskom gospodarstvu i sektoru maloprodaje u 2020. nastavlja se bez zadrške”, izjavio je Zlatko Bazianec, voditelj hrvatskog ureda i partner u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.

“Sveukupni će se gospodarski rast vrlo vjerojatno ublažiti, ali ostati pozitivan, uslijed manjeg porasta potrošnje građana i zadržavanja niske razine inflacije u većini država. Neizvjesnost trgovinskih sankcija donosi dodatan oprez, a u zadnjim tjednima vidljivi su i novi poremećaji u globalnom lancu opskrbe uslijed koronavirusa iz Kine. Rezultate ovih rizika vjerojatno ćemo vidjeti u lošijim rezultatima trgovaca u 2020.”

>>Walmart rastom vrijednosti dionica u stopu prati Amazon

Veliki rastu brže

Rezultati najvećih 10 trgovaca na ljestvici pokazuju daljnji trend rasta konsolidacije. Deset najvećih sudjeluje u ukupnim prihodima 250 vodećih s 32,3 posto naspram prošlogodišnjih 31,6 posto. Da je veličina bitna, vidi se iz podatka da je prosječan rast vodeće desetorke od 6,3 posto znatno brži od 4,1 posto koliko iznosi prosječan rast industrije.

>>CBRE: e-trgovina usporila gradnju maloprodajnih centara u svijetu

Ukupna neto profitna marža za vodećih 10 maloprodajnih lanaca bila je 0,5 posto veća nego prošle godine, unatoč pritisku na trgovce na malo uslijed intenzivnog tržišnog natjecanja, rastućih troškova rada, ratova cijenama i ulaganju u e-trgovinu.

Veliki i dalje rastu, a najmanji prihod potreban kako bi društvo ušlo među 250 vodećih maloprodajnih lanaca iznosi 3,9 milijarde dolara, što je porast u usporedbi s prošlogodišnjih 3,7 milijardi dolara. Prosječan prihod društva na čisti iznosi 19 milijardi dolara.

“Ako promotrimo uspješnost 250 vodećih maloprodajnih lanaca u razdoblju od pet godina, iako su pojedinačna društva iskusila znatne promjene u svojim prihodima u predmetnom razdoblju, sveukupna razina 250 vodećih pokazala je iznimnu stabilnost i snagu”, tumači Bazianec. “Godišnji rast prihoda od maloprodaje, neto profitna marža i internacionalizacija zadržali su se u relativno malom rasponu.”

Agrokor na 223. mjestu

Jedini domaći predstavnik na listi je Agrokor grupa (Fortenova) na 223. mjestu, koja je  uvjerljivo na prvom mjestu u Hrvatskoj. Možemo zapaziti i snažan lokalni rast svjetskih trgovačkih lanaca koji su već duže vrijeme prisutni na našem tržištu uz izražajniju financijsku, troškovnu i razvojnu komponentu. To su Schwarz grupa (Lidl/Kaufland) na 4. mjestu globalne liste, IKEA na 25. mjestu, Metro je na 34. mjestu, Spar grupa na 81. mjestu i tko dalje.

“Rast diskontera se nastavlja i oni najbrže rastu na listi, klasični model i dalje teško prati ovaj tempo i potrebno se mijenjati i tražiti alternativne pristupe“, ističe Bazianec.

Najveći broj društava (136) na popisu 250 vodećih maloprodajnih lanaca pripada sektoru  robe široke potrošnje kratkog vijeka. Udio tog sektora u prihodima od maloprodaje u poslovnoj godini 2018. iznosio je 66,5 posto. Trgovci iz sektora široke potrošnje kratkog vijeka imaju najveći prosječni prihod od maloprodaje (23,2 milijarde dolara u poslovnoj godini 2018.), no riječ je o sektoru čija je neto profitna marža najniža među svim sektorima (2,0 posto u poslovnoj godini 2018.).

Najveći udio maloprodajnih lanaca u vodećih 250 potječe iz Europe: na popisu se nalazi 88 društava iz regije (34,4 posto), s udjelom od 34,4 posto u ukupnom prihodu od maloprodaje u poslovnoj godini 2018.

Prosječna veličina maloprodajnih lanaca u Sjedinjenim  Državama od 27,6 milijardi dolara znatno je veća od prosječne veličine vodećih 250 društava od 19 milijarde dolara.