Kako napisati savršenu preporuku za kolegu na LinkedInu

Zastrašujući zadatak The Muse je sveo na proces od pet koraka i pet minuta. Sljedeći put kada budete zamoljeni da preporučite nekoga, držite se tih uputa za pisanje i objavu preporuke koja će vašem kolegi pomoći u karijeri

1422
LinkedIn profil uz ChatGPT
fImage by Gerd Altmann from Pixabay]

Mnogi od nas radili su s puno izvanrednih kolega, šefova i zaposlenika koje bismo rado preporučili na LinkedInu, usmeno ili na neki drugi način. Problem je što sjedenje i pisanje takvih preporuke učesto oduzima više vremena nego što očekujemo. Što možete reći kako biste istaknuli vrijednosti svog kolege, a da to zvuči iskreno? Treba li opisati svaku njegovu nevjerojatnu vještinu ili bolje zvuči kratka i slatka preporuka?

Taj zastrašujući zadatak The Muse je sveo na proces od pet koraka i pet minuta. Sljedeći put kada budete zamoljeni da preporučite nekoga, držite se tih uputa za pisanje i objavu preporuke koja će vašem kolegi pomoći u karijeri (a možda i vas dopadne dio pozitivne karme).

Što su uopće LinkedIn preporuke i zašto ih treba pisati

Vratimo se korak unatrag kako bismo razjasnili što su uopće preporuke i koja im je svrha. Ova mala značajka popularne platforme za poslovne i društvene kontakte omogućuje vam da napišete kratka svjedočanstva o ljudima s kojima ste radili. Zamislite ih kao ekvivalent online recenzija za svoje sadašnje i bivše suradnike, zaposlenike i menadžere (ili bilo koga drugog s kim ste radili).

Regruteri i menadžeri za ljudske resurse često “bace” pogled na nečije preporuka na LinkedInu kada razmišljaju hoće li tu osobu intervjuirati ili zaposliti. Iako ti mali zapisi vjerojatno nisu toliko važni kao jak životopis i dobro napisano popratno pismo, oni pružaju dodatne informacije o osobi iz perspektive treće strane – nešto poput provjere reference.

Pa zašto biste trebali pisati nekome preporuku? Razmislite zašto pišete recenzije za svoj omiljeni restoran ili frizera: to je jednostavan način da pokažete da ih cijenite i podržavate, a njima pomaže da budu zapaženi od novih kupaca (ili poslodavaca). To je također zgodan  način da se ponovno povežete ili da ostanete u vezi sa starim kontaktima. Oni će dobiti obavijest kada dodate svoju preporuku, što će im sigurno izmamiti osmijeh – i nadamo se da će ih potaknuti da vam uzvrate uslugu kada budete tražili preporuke za sebe.

I još nešto: ako nekome napišete preporuku na LinkedIn-u, svima u obje vaše profesionalne mreže šaljete poruku da ste pažljiv, ljubazan kolega – onakav kakvog bi svaki potencijalni poslodavac želio zaposliti.

Kako objaviti LinkedIn preporuku

Preporuku na LinkedInu možete objaviti na dva načina:

  1. Sa svog profila: Idite na svoj profil, pomaknite se prema dolje do odjeljka “Preporuke” i pritisnite znak “+”. Bit ćete upitani želite li zatražiti ili dati preporuku – odaberite drugu opciju. Iskočit će pop-up prozor u kojem ćete odabrati kontakt kojem želite napisati preporuku.
  2. S profila druge osobe: idite na profil osobe koju želite preporučiti. Kliknite gumb “Više” lijevo od gumba “Poruka”, a zatim pritisnite “Preporuči”. Alternativno, možete se pomaknuti do odjeljka “Preporuke” i kliknuti na “Preporuči [ime].”

U svakom slučaju, od vas će se tražiti da unesete sljedeće:

  • Kakav je bio vaš poslovni odnos: Jeste li bili šef osobi kojoj pišete preporuku? Jeli vam ta osoba podnosila izvješća? Jeste li surađivali? Odaberite iz ponuđenih opcija u padajućem izborniku onu koja najbolje opisuje vaš odnos.
  • Pozicija u vrijeme kada ste surađivali
  • Vaša preporuka: kratak opis (ne više od 3000 znakova — a bolje je kraće od toga) suradnje s osobom kojoj pišete preporuku. Na ovaj odjeljak ćete se najviše usredotočiti i za to će vam trebati najviše vremena. A to nas dovodi do…

Pet jednostavnih koraka za pisanje savršene LinkedIn preporuke

Slijedite ove korake kako biste prazan zaslon pretvorili u preporuku koja će opjevati vašeg kolegu.

1. Počnite snažnom izjavom

Kao i kod svakog dobrog teksta (ili nastupa), započnite s nečim što će privući pažnju vaše publike i potaknuti je da dozna više. (Želite da menadžeri za ljudske resurse doista pročitaju vašu preporuku, zar ne?) U idealnom slučaju, ovo otvaranje će odmah pokazati koliko je sjajna osoba koju preporučujete.

Imajte na umu da ne morate uvijek koristiti “najbolji”- postoji mnogo drugih riječi i fraza koje zvuče jednako snažno. Na primjer:

  • “Rijetki su tako izvanredni talenti poput Marije.”
  • “Malo ljudi imalo je priliku raditi s menadžerom koji je istovremeno i trener i mentor – ja jesam kad sam radio za Darka.”
  • Nevjerojatno učinkovit, je opis koji mi pada na pamet kada razmišljam o Lani.”

2. Opišite svoj odnos

Nakon toga ćete opisati vaš odnos s osobom kojoj pišete preporuku: na čemu ste zajedno radili, koliko dugo se poznajete, kako ste surađivali… Ne morate iznositi sve detalje (LinkedIn će ionako uz vašu preporuku prikazati tvrtku i pozicije odnosno nazive vaših poslova), ali važno je da čitateljima objasnite zašto ste kvalificirani da date preporuku.

  • “Imao sam zadovoljstvo raditi s Franjom dvije godine u [ime kompanije], gdje smo surađivali na nekoliko projekata.”
  • “Angažirao sam Karmen kao grafičku dizajnericu 2019. nakon što sam vidio njezin online portfelj i od tada je za mene besprijekorno odradila šest projekata.”
  • “Matija je stručno obavljao ulogu koordinatora društvenih mreža za marketinški tim moje tvrtke nešto više od godinu dana.”

3. Istaknite najbolju osobinu

Ako nekoga preporučujete, vrlo vjerojatno tu osobu smatrate pametnom, talentiranom, organiziranom, odličnim suradnikom… Stoga nema potrebe da ograničeni prostor preporuke trošite kako biste navodili očito. Umjesto toga, razmislite o jednoj ili dvije stvari u kojima je ta osoba bolja od drugih – ili koje je u vašem umu čine izuzetnim kolegom – i tako usmjerite svoju preporuku.

Također, možete pitati osobu postoji li nešto konkretno što bi željela da spomenete. Na primjer, ako se vaš nekadašnji izvršni pomoćnik sada prijavljuje za svoju prvu upravljačku ulogu, vjerojatno će htjeti da istaknete njegovo iskustvo u upravljanju timovima umjesto  organizacijskih vještina.

  • “Posebno me se dojmila Draženova sposobnost da se bez muke nosi i s najtežim klijentima. Često su potrebne godine da se ta vještina razvije među stručnjacima za korisničku podršku, ali kod njega je to sasvim prirodno.”
  • “Uvijek sam bio zadivljen Klarinom sposobnošću da ovlada prostorijom i privuče ljude svojim idejama – čak i one koji su u početku bili na potpuno drugoj strani.”
  • “Sposobnost kakvu ima Sanja upravljajući istovremeno s više projekata nisam nikada prije vidjela. To je uvelike podiglo produktivnost našeg tima.”

4. Dodajte dašak osobnosti

Većina ljudi želi zaposliti nekoga tko nije dobar samo da obavi posao, već osobu s kojom je i super raditi. Dakle, ako možete podijeliti nešto o tome kako je raditi s tom osobom ili dati uvid u njezinu osobnost, učinite to. (Samo obratite pažnju na to kome se obraćate: “Ante  nas je uvijek častio žesticom nakon posla” vjerojatno neće izgledati simpatično s aspekta budućeg poslodavaca).

  • “Uvijek se  pobrinuo da redoviti sastanci tima ponedjeljkom ujutro ne prođu bez peciva i kave. Toliko o motiviranju tima!”
  • “I još nam nedostaje na haklu!”
  • “Bez obzira koliko sastanak bio napet, Anja je znala kako opustiti atmosferu tako da smo na kraju ipak svi odlazili s osmijehom.”

5. Završite s čvrstom preporukom

Konačno, uvijek je lijepo zapečatiti svoju preporuku završnom izjavom koja jasno daje do znanja da svom kolegi pružate snažnu podršku. Razmišljajte kratko, slatko i čvrsto.

  • “Anđela donosi prednost svakom timu.”
  • “Kao član tima ili njegov vođa, Dejan zaslužuje moju najveću preporuku.”
  • “Svaki zaposlenik bio bi sretan da mu Tatjana bude menadžerica.”