Kako se ponovo uključiti u posao nakon godišnjeg odmora

Istraživanja potvrđuju da su ljudi nakon odmora pod manjim stresom, motivirani su, a kvaliteta i produktivnost njihova rada su veći. S druge strane, kod dvije trećine ljudi ovi pozitivni efekti nestaju u roku od nekoliko dana nakon povratka na posao

u 12:09 Zadnja izmjena: 16.09.2018 u 11:22
34
povratak na posao

Na godišnjem ste odmoru. Upijate sunce negdje na jadranskoj obali, uživate u planinama ili istražujući ulice Rima, Lisabona il neke treće svjetske turističke meke. Sve je super i sve je za pet. Do trenutka kada shvatite da se bliži posljednji dan odmora i prisjetite se što vas čeka.

Povratak na posao.

Svatko u nekom trenutku osjeti mučninu u želucu kada shvati da se odmor bliži kraju i da se uskoro mora vratiti u ured. Taj je osjećaj u većini slučajeva normalan.

No, kada takav osjećaj nije normalan? Kada je ta mučnina znak da nešto nije u redu ili da trebate nešto promijeniti u svojoj karijeri?

Alyse Kalish s portala The Muse razgovarala je s dr. Davidom Ballardom, ravnateljem Centra za organizacijsku izvrsnost Američkog psihološkog društva, koji je proučavao taj fenomen. Ballard i njegovi suradnici su ove godine proveli istraživanja pod nazivom  Rad i blagostanje (Work and Well-Being) u kojem su analizirali kako se američki radnici odnose prema godišnjem odmoru.

“Željeli smo proučiti psihološke aspekte, kako to utječe na stres na poslu i kakve razlike se uočavaju kod ljudi nakon povratka na posao i koliko dugo traju”. Tumači Ballard.

Utvrdili su da slobodno vrijeme pozitivno utječe na većinu ljudi. Kad se vrate s odmora pod manjim su stresom, više su motivirani, a kvaliteta i produktivnost njihova rada su veći.

“S druge strane, kod gotovo dvije trećine ispitanika ovi pozitivni efekti nestaju u roku od nekoliko dana nakon povratka na posao“, dodaje dr. Ballard.

U istraživanju se navodi da se 21 posto ispitanika osjeća napeto ili zabrinuto na godišnjem odmoru , a 42 posto ih se boji povratka na posao.

Očito je da problem postoji. Koji je smisao odmora ako smo, usprkos pozitivnim učincima, tijekom odmora pod stresom i ako će – vrlo vjerojatno – svi pozitivni učinci odmora nestati u svega nekoliko dana nakon povratka na posao? I kako ove informacije iskoristiti da produžimo pozitivne učinke?

“Istraživanja pokazuju da ljude kada se vrate s odmora dočeka gomila posla koju moraju obaviti… u takvim okolnostima pozitivni učinci odmora nestaju još brže….Ako o tome počnete brinuti dok odmor još traje, to će ‘pojesti’ pozitivne učinke… Vratit će vas u posao dok još traje razdoblje u kojem biste se trebali opustiti i oporavljati“, tumači dr. Ballard te dodaje kako se rješenje svodi na tri ključna koraka:

  1. Planiranje prije odlaska na odmor
  2. Oporavak od stresa tijekom odmora
  3. Postupni povratak u posao

Pokušat ćemo objasniti što predstavlja svaki od ta tri koraka.

Planiranje prije odlaska na odmor

Prije odlaska na odmor morate pripremiti svoje suradnike. Morate imati konkretan plan poslova koje treba pokriti dok ste odsutni, tko će preuzeti dodatni posao, koji poslovi mogu čekati…  Pri tome morate biti sigurni da vaš tim ima jasna očekivanja o vašoj dostupnosti tijekom odmora.

Ova priprema vas oslobađa osjećaja ‘krivnje’ zbog odlaska na godišnji odmor. Što bolje pripremite svoje suradnike, lakše ćete se opustiti i bit ćete sigurniji da ništa neće krenuti po zlu dok ste odsutni. (Ok, nemojmo se zavaravati. Murphyjev zakon kaže: „Ako nešto može krenuti po zlu, krenut će.“ Ma koliko se mi pripremili.)

Dobra priprema bi također trebala osigurati da nakon povratka pred vama bude očekivana lista rješivih zadataka, što će također pridonijeti da se tijekom odmora osjećate opuštenije.

Oporavak od stresa tijekom odmora

Kada odete na odmor, isključite se.

“Istraživanja pokazuju da nam za oporavak od stresa, za stvarno ‘punjenje baterija’ … treba vrijeme u kojem doista ne radimo i ne razmišljamo o poslu“, ističe dr. Ballard.

Opustite se uz dobru knjigu ili meditirajte, činite nešto poticajno, ali nešto što nije povezano s vašim poslom. Na primjer, plivajte, planinarite, razgledavajte nepoznate gradove… To je ključno da biste se oporavili od stresa.

“Mnogi od nas doživjeli su da se nakon povratka s vrlo aktivnog odmora osjećaju kao da im je potreban odmor od odmora. Stoga, pobrinite se da tijekom odmora dovoljno spavate i brinite se o sebi. U načelu svi znamo što bismo trebali raditi, ali većina nas nije tako postojana da bi se toga pridržavala”, dodaje dr. Ballard.

Lagani povratak u posao

Nakon što se vratiti na posao, nemojte samo uskočiti natrag u mlinac.

Stvarnost je da nećete odmah biti najučinkovitiji i da ćete naglim startom smanjiti učinke vašeg opuštajućeg odmora. Počnite s lakšim zadacima, kao što je provjera elektroničke pošte ili rješavanje jednostavnih problema. Uzmite češće stanke, uključujući ručak

Odmor ne rješava sve probleme

Na kraju treba reći da su odmori sjajna stvar i puno nam pomažu, ali oni ne mogu riješiti sve naše probleme koji proizlaze iz posla. Razmišljate li “Ako odem na tjedan dana, nakon što se vratim bit će sve u redu”, razočarat ćete se. Neće biti sve u redu.

“Nužno je tijekom normalnog radnog tjedna ili dana pronaći vrijeme za oporavak od stresa. Ne možete očekivati da će višednevni odmor koji uzmete svakih šest mjeseci biti dovoljan da vas oporavi”, upozorava dr. Ballard.

Na vama je, dakle, da pronađete način kako da se odmorite i redovito ‘punite baterije’ kako se ne biste oslanjali isključivo na godišnji odmor.