Kako uspješno provesti prijenos poslovanja malih i obiteljskih poduzeća

Među najvećim izazovima uspješnog prijenosa poslovanja su neodgovarajuća potpora nadležnih institucija, nedostatak iskustva, preveliko naslanjanje na nasljednike iz obitelji, nespremnost na promjene te druge psihološke barijere

311
prijenos poslovanja
Laura Sallent Cucurella, koordinatorica u Centreu de Reempresa de Catalunya pojasnila je kako funkcionira ta platforma za prijenos poslovanja mikro i malih poduzeća u Kataloniji

Poduzetnici stariji od 55 godina moraju početi planirati prijenos poslovanja. U Hrvatskoj ljudi u toj dobi vode više od 16.000 malih i srednjih poduzeća s gotovo 180.000 zaposlenih. Posebno je ugrožena trećina tih poduzeća te trećina zaposlenih. Riječ je o poduzećima čiji vlasnici podcjenjuju složenost i trajanje procesa prijenosa poslovanja. Istaknuto je to na Forumu obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja uz napomenu kako je druga najveća ugroza poduzećima, sazrelih za prijenos poslovanja neodgovarajuća potpora nadležnih institucija.

“Među najvećim izazovima uspješnog prijenosa poslovanja su i nedostatak iskustva, preveliko naslanjanje na nasljednike iz obitelji, nespremnost na promjene te druge psihološke barijere. Mnoge poduzetnike muči i neizvjesnost izvora prihoda u mirovini. Sve su to teme o kojima stariji poduzetnici sa svojim potencijalnim nasljednicima trebaju otvoreno razgovarati. Tijekom prijenosa poslovanja trebaju se pronaći rješenja za vlasništvo i upravljanje poduzećem nakon umirovljenja vlasnika, najčešće i osnivača tvrtke“, kazala je Mirela Alpeza, direktorica CEPOR-a – Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva.

Nedostatak ekosustava za prijenos poslovanja

Upravo CEPOR, dodala je, sustavno radi na jačanju svijesti poduzetnika o izazovima prijenosa poslovanja. Kako bi taj proces bio što uspješniji, treba postojati odgovarajući ekosustav. On uključuje potporne institucije, savjetnike i financijske institucije.

“Razvoj poduzetništva i ekosustava za prijenos poslovanja bitan je za ekonomski i gospodarski razvoj zemlje. Stoga je neophodno kontinuirano raditi na istraživanju tržišta, edukaciji, podizanju svijesti i koordinaciji bitnih aktera iz javnog i privatnog sektora“, kazala je Vanja Cico, menadžerica za EFSE Development Facility u Finance in Motion.

>>Internacionalizacija je ključ strategije rasta i razvoja svakog poduzeća

>>Prvo europsko tržište za prekogranične akvizicije malih i srednjih poduzeća

Laura Sallent Cucurella, koordinatorica u Centreu de Reempresa de Catalunya pojasnila je kako funkcionira ta platforma za prijenos poslovanja mikro i malih poduzeća u španjolskoj regiji Kataloniji. Riječ je o svojevrsnom “one stop shopu“ koji mikro i mala poduzeća, spremna za prijenos poslovanja, povezuje s poduzetnicima koji žele imati svoje poduzeće, ali ne na način da ga pokreću ispočetka. Uz poduzetnike i druga poduzeća među potencijalnim kupcima ima i nezaposlenih osoba.

Prijenos na sljedeću generaciju ili prodaja

Prodaja poduzeća, napomenuli su na Forumu, treba biti jedno od rješenja jer u Europi svega 15 do 30 posto poduzeća prelazi na drugu generaciju u obitelji poduzetnika.

“Više od polovine poduzetnika koji su sudjelovali u istraživanju za Europski barometar obiteljskih poduzeća, namjerava prenijeti poslovanje na sljedeću generaciju na jedan od sljedećih načina: prijenosom upravljanja, promjenom vlasništva ili prijenosom nadzora. Zbog nepostojanja odgovarajućih resursa, 33 posto obiteljskih poduzeća razmatra angažman vanjskoga glavnog izvršnog direktora“, kazao je Zoran Zemlić, direktor u odjelu financijskog savjetovanja KPMG-a u Hrvatskoj.

Podaci Europske komisije otkrivaju da u Europskoj uniji oko 150.000 malih i srednjih poduzeća godišnje procesu prijenosa poslovanja ne pristupa na odgovarajući način. Time ugrožavaju oko 600.000 postojećih radnih mjesta.

Prijenos poslovanja posebno je izazovan u zemljama s kratkom tradicijom tržišne ekonomije. Boris Vukić iz tvrtke ASEE – Adizes Southeast Europe kazao je kako je “smrt“ riječ koju osnivači poduzeća u Hrvatskoj i okolnim zemljama ne žele čuti.

>>Potencijal migrantskog poduzetništva u Hrvatskoj je jako podcijenjen

Živopisno iskustvo s preuzimanjem upravljanja poduzećem koje je osnovao njegov otac, ispričao je Adnan Misimović iz sarajevske tvrtke Megamix. Pritom je kazao kako prvu generaciju poduzetnika odlikuju vizija, iskustvo, instinkt te brzina odlučivanja, a druga je generacija bolja u egzekuciji, baratTjedan obitejskih poduzećaanju novim vještinama i tehnologijom te analizama.

Tjedan obitejskih poduzeća

Forum obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja središnji je događaj Tjedna obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja. U sklopu Tjedna diljem Hrvatske se održavaju predavanja i radionice korisne poduzetnicima pred kojima je prijenos poslovanja.

Tjedan obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja organizira Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR). Partneri i sponzori su Europski fond za jugoistočnu Europu DF, Hrvatska banka za obnovu i razvitak, Hrvatska udruga poslodavaca, KPMG Hrvatska, Ekonomski fakultet u Osijeku i TRANSEO – European Association for SME Transfer.