McDonald’s je nedavno unaprijedio svoju drive-thru tehnologiju, zauzeo je stav o uznemiravanju na radnom mjestu i ugovorio je partnerstvo s dostavnom tvrtkom GrubHub. Tvrtka se stalno mijenja i to se pokazalo dobrim ne samo za poslovanje, nego i za dugogodišnje dioničare.
Da ste prije deset godina uložili u McDonald’s, ta bi vam se odluka isplatila. Investicija od 1000 američkih dolara iz 2009. vrijedila bi 26. rujna ove godine više od 5000 dolara. Ukupni povrat iznosio bi, prema proračunu CNBC-ija, oko 400 posto. U istom razdoblju reprezentativni dionički indeks S&P 500 donio je povrat od gotovo 250 posto. Vrijednost dionice popularnog lance brze prehrane, koji je na burzu izašao 1965. godine, trenutno koleba oko 213 dolara.
Iako je dionica McDonald’sa tijekom godina ostvarila snažan rast, to ne jamči da će tako biti i ubuduće. Povijesni rezultati nisu jamstvo budućih rezultata.
>>Znate li koliko biste zaradili da ste prije 10 godina uložili u Adobe?
Kako se mijenjao McDonald’s
McDonald’s je kompanija s dugom tradicijom, ali i kompanija koja se stalno prilagođava i mijenja. Kako bi poboljšala iskustvo svojih korisnika, kompanija je nedavno dogovorila preuzimanje tvrtke Apprente, čije je sjedište u Silicijskoj dolini, a specijalizirana je za umjetnu inteligenciju.
U ožujku je započela i ugradnja tehnologije tvrtke Dynamic Yield, još jedne nedavne akvizicije, u više od 8000 drive-thru uređaja širom SAD-a. Strojno učenje omogućuje da se meniji mijenjaju sukladno dobu dana, prometu u restoranima, vremenskim prilikama i(li) narudžbama korisnika.
>>Znate li koliko biste zaradili da ste 2007. uložili 1000 dolara u Netflix?
To nije prvi put da McDonald’s tehnološki nadograđuje svoje trgovine. U lipnju 2018. lanac brze hrane počeo je postavljati samostojeće uslužne kioske s ekranima osjetljivima na dodir. Gosti utipkaju narudžbu, plate karticom i podignu narudžbu.
Nedavno je ugovoreno i partnerstvo s tvrtkom za dostavu GrubHub i njenom sestrinskom tvrtkom Seamless kako bi ponudili dostavu na oko petsto lokacija u gradu New Yorku i na području država New York, New Jersey i Connecticut. McDonald’s očekuje da će ove godine kroz dostavu prihodovati četiri milijarde dolara.
Kompanija je aktivna i u borbi protiv štetnih utjecaja na okoliš. Prije desetak dana objavila je da će na odabranim lokacijama u Velikoj Britaniji i Irskoj testirati opciju da djeca prilikom narudžbe Happy Meala kao dar mogu odabrati voće umjesto plastične igračke. A početkom sljedeće godine knjige bi trebale zamijeniti tradicionalnu igračku koja ide uz dječji obrok, objavio je Reuters.
Odluka da pokušaju ponuditi zamjenske darove umjesto tradicionalnih igračaka odgovor je na kritike koje je kompanija dobila početkom godine. Dvije mlade Britanke, Ella i Caitlin McEwan, pokrenule su prije osam mjeseci peticiju Change.org u kojoj su pozvale McDonald’s i jednog od njegovih najvećih konkurenta Burger King da prestanu dijeliti plastične igračke kako bi doprinijeli zaštiti okoliša. Peticiju je podržalo više od 550 tisuća ljudi.
>>Evo koliko biste zaradili da ste prije 10 godina uložili u Microsoft
Budućnost McDonald’sa
U ćetvrtak, 26. rujna, McDonald’s je najavio da će na odabranim lokacijama u Kanadi početi s testiranjem hamburgera od bilja, koristeći proizvode tvrtke Beyond Meat, proizvođača biljnih supstituta za meso iz Los Angelesa. Nekoliko velikih McDonald’sovih konkurenata već je ove godine uvelo takvu ponudu u svoje menije.
Steve Easterbrook, glavni izvršni direktor McDonald’sa, rekao je u svibnju za CNBC-ov Squawk on the Street da prije nego što doda na meni hamburgere na bazi biljaka, mora biti siguran da će to biti dobro za posao.
“Kada razmotrite cijelu ideju o supstitutima za meso, zanimljivo je vidjeti tko je za takvo što zainteresiran. Postoji li kupac koji želi samo zamjensku mogućnost? Hoćemo li tako dobiti nove kupce?”, zapitao se Easterbrook.
Usporedio je tada McDonald’sovu dilemu oko bezmesnih menija s odlukom koje je tvrtka morala donijeti 2015. prilikom dodavanja all-day doručka u meni. All-day breakfast je doručak koji tipično sadrži slaninu, kobasice i jaja te kavu ili čaj, a osobito je popularan u Britaniji i Irskoj. Easterbrook je ukazao na kompleksnost uvođenja novih stavki u meni s obzirom na to da McDonald’s svakodnevno uslužuje veliki broj ljudi.
All-day breakfast povećao je prodaju u istoj trgovini u nekoliko uzastopnih kvartala, ali konkurencija je ubrzo odgovorila uvođenjem doručka u svoju ponudu. Posljedica toga bila je da je McDonald’s ove godine odlučio ograničiti ponudu kako bi osigurao da usluga bude efikasnija.
>>Znate li koliko biste zaradili da ste 2010. uložili u IPO kompanije Tesla
Sjajna dionica od koje investitori zaziru
Iako kasni za konkurencijom kada je riječ o dodavanju biljnih hamburgera u meni, McDonald’s posluje uspješno. Tijekom protekle godine vrijednost dionice porasla je za 28 posto. Usprkos rekordnim vrijednostima, čini se da investitori zaziru od ulaganja u McDonald’s.
Joseph Terranova, viši izvršni direktor Virtus Investment Partnersa, gostujući nedavno na CNBC-u rekao je da je riječ “sjajnoj dionici”, ali da je nervozan zbog nedavnog pada njene vrijednosti. Ako se pad nastavi, dioničari će možda početi prodavati dionice.