
Ljudi često podlegnu pogrešnom mišljenju da primjena kompleksnih izraza, jezika struke ili žargona povećava njihovu vjerodostojnost.
U određenim okolnostima to može biti točno. Ako ste akademik koji razgovara s drugim akademicima ili softverski inženjer koji komunicira s kolegama iz struke, korištenje stručnog žargona ima smisla. Međutim, ako razgovarate s ljudima izvan svoje struke, to sugovornike može odbiti i otuđiti.
A takvim situacijama velika je vjerojatnost da će vas oni prestati slušati. Time se također smanjuje mogućnost da od vas nešto korisno nauče ili učine ono što biste vi željeli da učine.
A to je vjerojatno posljednje što želite da se desi kada s nekim razgovarate. Stoga, ako imate tendenciju koristiti stručni žargon, možda bi bilo korisno odvojiti vrijeme i naučiti kako komunicirati jednostavnijim jezikom, savjetuje poduzetnica i karijerna savjetnica Sara Sabin na portalu Fast Company.
Zašto ljudi posežu za stručnim izrazima?
Mnogi ljudi stručna izraze koriste zbog vlastite nesigurnosti. Kada osoba veliki dio svog identiteta veže uz intelektualna postignuća, ali se ne osjeća osobito uspješnom, kompleksnost može poslužiti kao “sigurnosna deka” koja je skriva.
To je način kako žele postići da ih drugi percipiraju kao pametne ili čak kako bi prikrili istinu. Uostalom, vašem sugovorniku će biti puno teže dovesti u pitanje nešto što ne razumije.
Drugo, mnogi talentirani menadžeri jednostavno nemaju dovoljno razvijenu socijalnu svijest. Nažalost, mnogi lideri prilikom napredovanja u karijeri ne pridaju jednaku važnost emocionalnoj inteligenciji kao što je pridaju tehničkoj stručnosti. To znači da nema povezanosti između onoga što vama kao govorniku ima smisla i što je važno, i onoga što ima smisla vašoj publici, slušateljima. A kad zanemarite perspektivu svoje publike, nastaje problem.
Ako želite da publika doista čuje ono što imate za reći, morate uzeti u obzir kako bi ona najradije primila informacije koje želite prenijeti. Kad to saznate, možete im informacije predstaviti na način koji će ih angažirati i potaknuti da vas zaista slušaju.
Najbolji komunikatori komuniciraju jednostavno
“Često se može čuti argument da su povijest, fizika, softversko inženjerstvo i slična područja previše složena da bi se mogla objasniti na jednostavan način. Ne slažem se. I kompleksne teme moguće je sažeti u jednostavne riječi, prilagođene publici koja nije stručna”, piše Sabin.
“Moj argument je – pogledajte profesora Briana Coxa, profesora fizike čestica na Sveučilištu u Manchesteru. Malo što je tako kompleksno kao astrofizika. Ipak, profesor Cox je to znao objasniti tako jasno i jednostavno da je punio dvorane petkom navečer s ljudima koji su željeli učiti o fizici. Ako on to može, može svatko. Sve se svodi na to jeste li spremni uložiti trud i naučiti umijeće jednostavne komunikacije”, razlaže Sabin.
Svojim klijentima ona postavlja pitanje: “Mislite li da bi desetogodišnje dijete razumjelo ono što ste upravo rekli?”.
Ako je odgovor ne, Sabin ih potiče da se vrate osnovama. Baš kao što dječje priče često imaju skrivenu poruku, i vi možete koristiti analogije i priče kako biste angažirali publiku, izazvali emocije i pojednostavili kompleksne teme.
Razumljiva komunikacija: Ključ je razumjeti što je publici važno
Ako pokušavate nekoga uvjeriti da poduzme određenu radnju, pomoći će vam ako mu to jasno i korak po korak objasnite.
Da biste to dobro napravili, trebate ući u način razmišljanja publike i koristiti njihov jezik, a ne onaj u kojem se vi osjećate ugodno.
Bez obzira razgovarate li s upravom ili pokušavate uvjeriti kupca da nešto kupi – trebate razumjeti što će ih uvjeriti. Otkrijte što im je važno i strukturirajte svoju komunikaciju oko tih ključnih stvari.
Biti uspješan rukovoditelj ne bi se trebalo svoditi na to da zvučite kao najpametnija osoba u prostoriji. Umjesto toga, radi se o sposobnosti da uvjerite i potaknete druge da prihvate vašu viziju i rade na njenom ostvarenju. Niti jedan žargon to neće postići, ali jasno prenošenje kompleksnih koncepata tako da ih zaposlenici razumiju – može napraviti veliku razliku.